Stavantenn på fartyg

SM6YCQ

Member
Hej på er alla!

Jag har en fundering som jag inte lyckats få svar på under många år. I detta forum kanske det finns någon med ett bra svar :)

På våra örlogsfartyg (Korvett) så är alltid stavantennerna lutade något bakåt, kanske 10° till 20°. På de fartyg som går inomskärs (Minjakt) så är motsvarande antenner stående rakt upp.

Varför denna lutning? Jag antar att det är av rent mekaniska orsaker, alltså att lutning gör att sjögången minskar belastningen på infästningarna.

Eller kan det vara så att en viss lutning gör att antennens utstrålning optimeras för ett visst avstånd. På vägen längs utbredning så ”faller” ju att säga fasfronten framåt i och med interaktionen med havsytan.

Visst är detta påstående orimligt eftersom denna fördel då bara ges i färdriktningen rakt fram men hur som helst så jag har aldrig fått något riktigt svar på varför antennerna är lutade bakåt.

Någon som vet eller har varit med i utveckling i liknande sammanhang?

Bästa 73 DE YCQ
 

Attachments

  • IMG_0270.jpeg
    IMG_0270.jpeg
    381,3 KB · Views: 17
Under mitten av 80-talet var jag på ett seminarium på FOA om "elektriskt små antenner på mobila plattformar".
Där talade Åke Blomquist och Gösta Carlson om HF-antennernas interaktion med sina omgivningar, och budskapet var att det var överbyggnadernas geometrier som primärt bestämmer hur både azimut och elevationsdiagram ser ut på "låga" frekvenser.

"Närfältsbubblans" form och utsträckning bestäms av hur mycket energilagring som finns
i ATU:n och de metalldelar som den står på, och där gör något 10-tal graders lutning varken från eller till för strålningsdiagrammet.

Man kan även misstänka att det finns ett inslag av "estetiskt tänkande" i valet av lutning.
Det ger ett mer behagligt intryck för ögat när sprötantenner lutar lite bakåt.
 
På jagaren Södermanland stod den stolt rakt upp. Medan mottagarantennerna hängde horisontellt.
Ratg 353
 
Mm. Torpedbåtarna av Spicaklass och robotbåtarna av Norrköpingsklass hade vertikala antennen. Korvetterna (Göteborgsklass, Stockholmsklass och Visbyklass har alla lätt bakåtlutade antenner, dom ser snabbare ut jämfört med sina föregångare. Oklart om dom är/var snabbare.

Som SM0AOM misstänker så bör nog det estetiska inte underskattas. I väntan på någon mer teknisk orsak.

Ps:Att Min jagarna bara går inomskärs är en skröna, men snabba är dom inte, den saken är klar.
 
På HMS/Luleå-T139, Halmstad-T140 och Strömstad-T141 som Ratg -76, alla av Spica typ Norrköping var de inte lutade. De satt dessutom fast i en utom-monterad från radiohytten fjärrstyrd ATU och kunde sannolikt inte ha varit lutande. Så Karl-Arnes tes om estetiken verkar helt rimlig.
Ratg 33
PS. Torpedbåtarna av Spica typ Norrköping byggdes senare med början 1981 om till Robotbåtar med betäckningen R-XXX, HMS Norrtälje (R133), HMS Varberg (R134), HMS Västerås (R135), HMS Västervik (R136), HMS Umeå (R137) och Strömstad (R141) utrangerades..DS.

EDIT: Lite historia om Spica typ Norrköping.
https://www.robotbatar.se/historia/
 
Last edited:
...och på föregångarna till Spica dvs Plejadbåtarna var antennerna vertikala med en ATU i botten.
 
Back
Top