Stig Wennerström och en Hallicrafters S-20R. Varför?

Kan tänka två saker:

1/ radion fick inte sticka ut på ett misstänkt sätt

2/ han kunde inte telegrafi utan fick instruktioner via (AM?)-telefoni. Smala kristallfilter osv var onödiga.
 
En möjlig anledning är att Wennerström kanske inte alls var särskilt intresserad av radio, utan att han bara skaffade sig det absolut nödvändigaste verktyget för sitt förräderi. Att sända AM som vilken BC-sändare som helst ställer ganska små krav på mottagarsidan. Det är säkert fördelaktigt i spionbranchen.
 
Både Wennerström och Bergling använde sig av enkelriktad radiosändning. Oftast via RBI, Radio Berlin International som dessutom hade svenska program. Wennerström upplevde störningar i sändningarna från sina uppdragsgivare med en konventionell radio varför han införskaffade en betydlig mer kvalificerad mottagare.

Den mottagare som Stig Berglig använde för att motta agentradiosändningar finns idag på musem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_B..._of_Swedish_spy_Stig_Bergling_at_Aeroseum.jpg.
 
Den Hallicrafters S-20R som tillhörde Stig Wennerström finns numera på FRA:s interna muséum. Den lånades ut till en utställning om spioner på Armémuseum för något tiotal år sedan.

De sändare som i öst användes för att sända meddelanden till spioner i väst var vanligen mycket starka AM-stationer, som i princip kunde tas emot på vilken enkel KV-mottagare som helst mellan 4 och 5 MHz. Stationerna läste 5-ställiga siffergrupper, vanligen på tyska av en kvinnoröst. När ingen trafik sändes, spelades ofta en enkel melodi, som var lätt att hitta även för ovana kortvågslyssnare.

Om man söker på Youtube med "Numbers stations" får man fram ett antal typiska inspelningar jämte åtskilliga fantasifulla spekulationer om verksamheten. En station jag minns och som ofta hördes var den som hade "Swedish Rapsody" som signaturmelodi.

På Youtube finns även foton av talsyntesapparater som användes för siffersändningarna i en del fall. Det gläder mig att i efterhand ha insett att det var maskiner som skötte snacket, för tjejer med så kusliga röster skulle i varje fall inte jag vilja råka ut för. Vad sägs t ex om denna:
?

73,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
Back
Top