Störning peak kring 1kHz med 1 kHz mellanrum som letar sig in i diverse

Okej jag förstår… det låter väldigt sannolikt eftersom störningarna blir värre om jag använder mig av t.ex.billigare/sämre” kablar. Hn1 är väldigt billig och skalet gjort i plast, Behringer rör förstärkaren är också det billigaste laget. Märker dock bättre skärmning från min dyrare utrustning (dyrare, troligen bättre skärmade/designade produkter)

Så att koka ner det är det bästa jag kan göra att, skärma skiten ur all utrustning jag använder mig av?

Finns det några bra sätt att gå till väga för att stärka skärmningen till utrustning?

Koppartejpa insidan, eller vad brukar man göra?…
 
Klä in rummet i folie ?

Själv har jag urusel mottagning i min lägenhet vilket jag misstänker beror på att man använt folieklädda isolerplattor och metalliserade fönster.
 
När jag jobbade mobiltelefoni på -90 talet var jag och mätte inomhustäckning på ett nybyggt hotell.
De moderna fönsterglasen gjorde att 900 MHz dämpades mer än 15 dB, ibland mer.
När vi öppnade rumsfönstret på vid gavel ökande signalstyrkan markant, och mobilen gick ned på lågeffekt.
 
När jag blev drabbad av en s.k. "Home plug" som kör ethernet över elnätet kunde jag höra störningarna överallt i min bostad.
Värst var det nära vattenledningarna och elementen men även alla elledningar i väggarna spydde ut störningar.
Det gick inte att komma undan störningarna någonstans.

I någon mån tycker jag att dina störningar påminner lite om en Home plug.

Den första ljudfilen du postade är ju jättetydlig, lätt att förstå hur störningen låter och väldigt bra ljudnivå på inspelningen.
Är den ljudfilen "processad" på något vis?
Efterföljande ljudfiler är inte alls lika tydliga förrutom den med "pick-up-coil" som i någon mån påminner om den första ljudfilen.

För egen del kan jag inte tro att mobiltelefoni kan bidra med så starka signaler på 50Hz som man hör i den första inspelningen.
 
När jag blev drabbad av en s.k. "Home plug" som kör ethernet över elnätet kunde jag höra störningarna överallt i min bostad.
Värst var det nära vattenledningarna och elementen men även alla elledningar i väggarna spydde ut störningar.
Det gick inte att komma undan störningarna någonstans.

I någon mån tycker jag att dina störningar påminner lite om en Home plug.

Den första ljudfilen du postade är ju jättetydlig, lätt att förstå hur störningen låter och väldigt bra ljudnivå på inspelningen.
Är den ljudfilen "processad" på något vis?
Efterföljande ljudfiler är inte alls lika tydliga förrutom den med "pick-up-coil" som i någon mån påminner om den första ljudfilen.

För egen del kan jag inte tro att mobiltelefoni kan bidra med så starka signaler på 50Hz som man hör i den första inspelningen.
Okej har aldrig hört talas om Home plug, men ska kolla up det.

Jag har inte processat ljuden på något sätt, bara spelat in via Hn1’an. Men det kan nog variera lite eftersom jag inte har spelat in på exakt samma plats varje gång.
 
Spelade in en snutt av en RBS på 933,711 MHz AM , beroende på trafik så varierar ljudet en del.
 

Attachments

  • 933411788_AM.zip
    246,9 KB · Views: 12
Matte , du pratade om koppartejp på insidan , de är nog svårt att veta hur bra de kommer funka, testa o vira in i aluminiumfolie , de är ju typ gratis och snabbt sätt att testa om de finns en chans att de skulle avhjälpa med skärming på insidan
 
Matte , du pratade om koppartejp på insidan , de är nog svårt att veta hur bra de kommer funka, testa o vira in i aluminiumfolie , de är ju typ gratis och snabbt sätt att testa om de finns en chans att de skulle avhjälpa med skärming på insidan
Ska testa det i helgen och se vad som funkar för att minska störningarna.
 
Det låter väldigt likt LTE, finns en operatör i 460 MHz bandet eller 800 MHz och högre band.
 
Back
Top