Störningar från hiss

SM6FPG

Fritidskonsulent
I huset jag bor så är en stor störkälla, hissen!

När den går är det näst intill omöjligt att höra något annat på radion.
Är det här någon man skall klaga på och i så fall vart vänder man sig?
Är det något som är upp till den goda viljan eller finns det förankring i någon form av lagtext eller säkerhetsföreskrifter?

Utöver dessa störningar så finns det ständigt en "fräsande" störning, inte våldsamt kraftig men ändå störande.
Kan möjligen komma från fläktar.
Finns det regler även runt detta?
 
Jag är ny här på forumet och vill börja med att säga hej till alla.

Sparkar igång tråden igen då jag har samma problen med hisstörningar.
Jag vill gärna veta hur det går i kampen mot hissen.

Jag har i dag varit inne i maskinrummet och kollat hissanläggningen i mitt hus.
Skärmade kablar är dragna från frekvensomriktaren till motorn men inkommande 3-fas är oskärmad.
Vad beträffande jord så finns det förståss en vanlig skyddsjord dragen till frekvensomriktaren men denna ledning är ingen HF-jord.

3-faskablarna och skyddsjorden går genom hela huset från källaren upp till våning åtta, långa antennledningar blir det.

Själva frekvensomriktaren på 9kW sitter i en skärmad låda men jag kunde inte hitta några filter vare sig på in eller utgång och lådan var alldeles för liten för att kunna inkvartera några filterdrosslar värda namnet.

Switchfrekvensen ligger på 10kHz men störningarna letar sig upp till över 14MHz.

Jag har kontaktat Otis men dom är inte så snabba på att reagera.

Jag jobbar själv med motorstyrningar och vet att in och utgångsfilter är ett absolut krav för att få ner störnivåerna.

Finns det fler ham´s där ute som lider av hisstörningar så skulle det vara intressant att höra era erfarenheter.

/Micke
 
... Jag har kontaktat Otis men dom är inte så snabba på att reagera...
"Miss Otis regrets, she's unable to lunch today..." ... skämt åsido, trasiga hissar måste givetvis prioriteras, så om du fått ett positivt bemötande är det en god start. Lycka till!

/ Göstha
 
Hej Göstha,
Rolig association du gjorde.
Tyvärr kan vi inte skylla störningarna på Cole Porter, det var väl vevgrammofon på den tiden.
Har i dag varit i kontakt med Otis expert på området drivelektronik till hissar.
Han ville bestämt påpeka att dessa drivdon möter alla krav på EMC.
Efter en stunds diskuterande så kom vi fram till att dessa krav ändå inte räcker till för oss radioamatörer (teknikern hade själv varit "aktiv" för 30år sedan) han förstog problemet!

När diskutionen kom in på det där om nätfilter typ "common mode filter" så påpekade han att det inte behövs på den typen av "open loop driver" som vi har.

Men vi har ju en "closed loop" VFC monterad påpekade jag!!

Det blev tyst i luren en stund....sen kom: det borde sitta en stor drossel utanför drivdonet nere i skåpet, gör det inte det så har vi nog missat att montera en sådan.
Hur många hissar gäller det?

Han lovade att åka och kolla upp installationen om en vecka.


Kanske om jag har tur så får vi ett filter inmonterat, undrar just hur många dB det dämpar.

....fortsättning följer.

/Micke
 
... Han lovade att åka och kolla upp installationen om en vecka...
Trevligt att jag ser ut att få rätt i min förutsägelse. Samtidigt är jag imponerad över dina kunskaper, som nog spelade en avgörande roll i sammanhanget tillsammans med det faktum Otis expert verkligen gjorde skäl för "titeln".

/ Göstha
 
Nu äntligen har jag blivit kontaktad av Otis igen.
Tyvärr har dom vänt på klacken och påstår att installationen minsann möter kraven enligt EN 12015 och detta utan något extra filter.

EN 12015 har jag inte tillgång till (efterlyses om någon kan hjälpa mig) men på nätet hittade jag en kortversion.

Där står följande:

This European Standard specifies the
emission limits in relation to
electromagnetic disturbances and test
conditions for lifts, escalators and moving
walks, which are intended to be
permanently installed in buildings. These
limits however, may not provide full
protection against disturbances caused to
radio and TV reception when such
equipment is used within distances given
in Table 1.

...och längre ner följande:

a) Important changes
Introduced requirements to control the emissions below 30 MHz of the drive to machine/motor connection. The
emission limits are independent of the magnitude of the conducted current. Limits and test method are referred to
EN 55014-1. Regarding other ports, the radiated tests above 30 MHz cover the cable connections and there are no
known problems below 30 MHz.
Introduced requirements to control mains electricity supply harmonic emissions and voltage fluctuations.
NOTE The radiation measurements in Table 1 have been harmonised with EN 55011.
The term "installation" has been changed to "system". This is due to the fact that official interpretation defines that
fixed installations are not covered by the conformity assessment requirements of the EMC Directive, valid for
apparatus and systems. The scope of the standard is applicable to the apparatus and assembly of apparatus of lifts
and escalators and assembly into systems.
---------------------------

Tydligen känner man till att radio och TV kan störas och dessutom är emissionen under 30MHz ett känt faktum.

Det enda filter som dom hade tillgång till är ett utgångsfilter som väger 35Kg.
Jag misstänker att det rör sig om ett s.k. Sinusfilter då det kräver mycket stora drosslar dessutom skulle det kosta mig ca 15000:-
Att man kunde behöva ett "common mode"-filter på matningssidan hade dom inte tänkt på.

Filtertypen som jag är van att använda i motordrivsystem dämpar typiskt 40-60dB vid 3MHz.
Ett sådant filter kostar ca 2000:- på Elfa.
Det skulle förmodligen göra stor skillnad då störningarna ligger på S9+40dB.

.....hmmm, kanske kan man smyga in några "snap on"-ferriter vid nästa besök i maskinrummet.

/Micke
 
The story goes on...

Jag införskaffade en en bärbar mottagare så att jag skulle kunna åka hiss i våra tre fastigheter och samtidigt lyssna på störningen.

Resultat:
I två av hissarna var det samma grymma brööl men i en av dom var det helt tyst!?

Jag har nu kollat upp installationen i samtliga hiss-maskinrum och allt ser lika ut med ett undantag.
I det huset där hissen är helt tyst har Otis monterat en extra böjlig aluminiumslang utanpå den skärmade motorkabeln.
I dom andra husen sitter det en plastslang som skavskydd.

Motorkabelns skärm är ansluten i både drivdon och motorchassi.
(Det skulle senare visa sig att motorn inte var ansluten)
Den extra aluminiumskärmen är endast ansluten i drivdonsänden.

Kan det vara den extra skärmen som ger den nödvändiga dämpningen?

/Micke
 
Last edited:
Det normala när man installerar motorer tillsammans med frekvensomformare
är att man använder skärmad kabel.

Det kan vara så att installatören har fuskat med detta och använt en oskärmad kabel fram till motorn. Om man har anslutit aluminiumslangen på rätt sätt med rätt förskruvning så kommer den säkert att skärma ganska effektivt även om tanken med den slangen är att vara ett skydd för kabeln.

Det går att köra med oskärmad kabel också men då brukar det krävas ett speciellt utgångsfilter som sätts direkt efter omformaren.

Det bästa är att kolla upp vad det är för frekvensomformare och läsa manualen och se om installatören följt installationsanvisningarna.:cool:

/Emil
 
Hej Emil,
Samtliga motorer är anslutna med skärmad kabel.
Endast en installation har av slumpen fått en dubbelskärmning.

Vad jag kan se så är det endast denna "dubbelskärmning" som skiljer de tre installationerna åt


/Micke
 
En långdragen historia är nu till ända...

Äntligen har jag fått Otis att göra en inspektion på plats.

Dom kunde konstatera att installationen inte var utförd i enlighet med gällande normer trots slutbesiktning av arbetet.

Vid uppgraderingen av våra 3 hissar år 2007 utfördes arbetet av olika arbetslag.
Man hade då anslutit motorkabels skärm till motorhöljet på endast en av motorerna.
De andra två hade ingen skärmanslutning, detta i mitt hus.

Störningarna har nu dämpats så mycket att jag förmodligen aldrig skulle ha upptäckt dom om jag inte visste vad jag letade efter.

Man beklagade att det tagit så lång tid att åtgärda felet (ca 3 mån efter påpekan) men skyllde samtidigt på att installatörerna inte har lämpliga instrument för att kolla slutresultatet efter en dylik "uppgradering" av hissdrivet.

Dessutom förstog man inte att det var så viktigt att ansluta skärmen, motorn snurrade ju ändå:cool:


Störningarna har funnits där sedan år 2007 och jag har hört dom på min gamla "general coverage" kortvågsmottagare men inte lyckats identifiera dom.
För en tid sedan köpte jag en SDR-mottagare och kunde då faktiskt för första gången "se" störningarna.
Det var detta som fick mej att dra igång jakten på dessa störningar.
Nu har jag samtidigt startat om amatörhobbyn efter att jag varit QRT i väldigt många år och om jag inte skulle komma till rätta med denna störning så hade det inte varit någon idé att montera upp någon antenn över huvud taget.


Emil, du hade rätt, motorkablarna var inte skärmade.
Om man har kraftiga störningar från hissen så kan det vara läge att kolla upp skärmningen av motorkablarna.
Bra kablar har folieskärm med spunnen skärmfläta utanpå och dessutom heldraget aluminiumhölje ytterst.

Bara vetskapen om att det finns sådana kablar vittnar om hur viktigt det är med denna skärm.

Nu är jag en mycket gladare amatör :D
Ska börja planera för antenn på taket.....kul!


/Micke
 
Skönt att det löste sig för dig.
Jag håller på med industriautomation i mitt yrke och tyvärr måste man nog konstatera att kunskapen om vilka störningar dessa installationer kan orsaka är nästan obefintliga.
Det är oftast inte förrän störningarna blir så kraftiga så att dom börjar störa ut den egna elektroniken som man reagerar.
Det finns heller ingen praxis att kolla om installationen är "tät" efter drifttagning.
Man förlitar sig helt enkelt på att om man följer installationsanvisningarna så ska det vara Ok, och oftast är problemet att man inte följt just dessa.

Trevlig helg på er.

/Emil
 
"hisslösning"

Hade för c:a 6-7 år sedan duktiga störningar när jag tog hem Kv från
fritidsstället.
"Svepte" HF var 100 kHz från 0.20 MHz upp till 30 MHz och plottade
resultaten på A4b (horisontell A4).
Denna "svepning" gjorde jag dels en onsdag (?), dels en söndag morgon
på varsitt blad och skickade till Elsäkerhetsverket.

några veckor senare hade vi blåbyxfolk överallt i kvarteret och när de
försvann så tog de med sig många störningar! :)

Men det blev nog dyrt för de elfirmor om fuskat, de fick rätta felen på
sin egen kostnad!
Tror inte de gör om tabben på länge! :rolleyes:
 
OK Hans, det finns säkert många fuskinstallationer där ute.
Tyvärr har dom vanligtvis ingen metod för att kolla upp om allt blev OK efter utfört arbete.


Jag undrar hur det går för SM6FPG som startade tråden?

/Micke
 
Back
Top