Störningar från plasma TV

mikjens

New Member
Jag har störningar från min plasma-tv på alla banden :mad:

Jag har provat jorda och testa ferrie på nätkabel men inget hjälper utan
måste stänga av den sen bliver det tyst ! Finns det någon som vet hur
man gör eller har ni samma problem ?
 
Det ligger lite i plasma TVns natur att störa då bildelementeten är uppbyggda av små urladdningsrör mycket förenklat beskrivet. Man vill nog inte ha en plasma i sitt hem eller hos grannen om man är aktiv radioamatör.
 
Finns det någon som vet hur
man gör eller har ni samma problem ?

Konstigt nog säljes apparaterna fortfarande, men priserna verkar ha sjunkit en del.
Märkligt att Elsäkerhetsverket godkänner dessa apparater i Sverige.

Försök byta ut apparaten till en LCD eller LED -variant.

/ Ingvar
 
Last edited:
Köper man en SAMSUNG får man skylla sig själv.
Norska "Amatörradio" hade för ett tag sedan en artikel om hur man kan minska sådana störningar. Bäst var att helt linda in apparaten i aluminiumfolie, det tog bort 100%!
Om du postar mig din e-adress kan jag sända artikeln till dig. Dom hade oxo andra lösningar. Min adress finns på ssa.se.
73
Kurt / SM6BZE
 
Mina störningar från min hemelektronik minskade radikalt då jag bytte anpassaren/tunern till min radio. Den nya hembyggda anpassaren har balans på utgången vilket den gamla inte hade.
Det som händer vid balans är att stegen upphör att fungera som antenn och därmed upphör att fånga och registrera alla elektriska händelser i eldragningarna i husets alla väggar. Antennmataren hänger ju i de flesta fall i den s.k. induktiva närzonen till eldragningarna. Kolla gärna i ESR:s bibliotek där JanneG har en utmärkt artikel i ämnet.

Även koaxmatare kan fungera som antenn så gäller också att se till så radiogrejerna är ordning då man har störningar från egen hemelektronik.
Jag störs inte av min Samsung LCD-TV.
Hälsnigar från soligt Öland!
Tore SM7CBS
 
Mina störningar från min hemelektronik minskade radikalt då jag bytte anpassaren/tunern till min radio. Den nya hembyggda anpassaren har balans på utgången vilket den gamla inte hade.
Det som händer vid balans är att stegen upphör att fungera som antenn och därmed upphör att fånga och registrera alla elektriska händelser i eldragningarna i husets alla väggar. Antennmataren hänger ju i de flesta fall i den s.k. induktiva närzonen till eldragningarna. Kolla gärna i ESR:s bibliotek där JanneG har en utmärkt artikel i ämnet.

Även koaxmatare kan fungera som antenn så gäller också att se till så radiogrejerna är ordning då man har störningar från egen hemelektronik.
Jag störs inte av min Samsung LCD-TV.
Hälsnigar från soligt Öland!
Tore SM7CBS

Det är en himmla skillnad att du har LCD Tore. Plasma oavsett fabrikat är ju som bekant
helt hopplöst.
Jag bor på landet, inga grannar och hit kommer det ingen plasma TV oavsett fabrikat.
Tycker synd om alla som inte har den störningsfria miljö som är här, man blir bortskämd.

/ Peter SM6VKC Mellerud
 
Väntar spänt på vändpunkten när dessa störkällor inte längre får användas/säljas.....ungefär som med alla gamla glödlampor, men inte av samma orsak
 
Back
Top