Störningar på 80m

SA7AZQ

Well-Known Member
Hej.
Jag har problem med brusstörningar på 80m och har ett konstant brus på 4-7s, vissa dagar har jag brus på 4s och andra dagar är det uppe på 7s.
Min dipol är en 2*20m och hänger från skorstenen på huset och är dragen ner till ett litet träd i ena ändan av tomten och ändra ändan går ner till ett förråd. Coaxen är vanlig rg 58 ca 35 meter. jag har lindat upp en rf chocke på coaxen precic under matningen. jag kör utan baun och matar den innuti en el-dosa. Nere i shacket har jag provat med ferriter på kabeln mellan coax omkopplaren och riggen samt jodat riggarna ( ts 450s) och (ic 729) via grov kopplarledning ner till ett jordspett som består av ett armeringsjärn som är ca 30mm i diameter nerbankat ca 1½ meter.

Jag har testat att dra ur tv, radio, trådlösa routers och allt jag kan tänka mig som stör.

Mitt qth ligger ute på landet med ca 70m till närmaste granne.

Kan någon hjälpa mig? /Kristoffer
 
Last edited:
Pejla

Hej.
Jag har problem med brusstörningar på 80m och har ett konstant brus på 4-7s, vissa dagar har jag brud på 4s och andra dagar är det uppe på 7s.
Min dipol är en 2*20m och hänger från skorstenen på huset och är dragen ner till ett litet träd i ena ändan av tomten och ändra ändan går ner till ett förråd. Coaxen är vanlig rg 58 ca 35 meter. jag har lindat upp en rf chocke på coaxen precic under matningen. jag kör utan baun och matar den innuti en el-dosa. Nere i shacket har jag provat med ferriter på kabeln mellan coax omkopplaren och riggen samt jodat riggarna ( ts 450s) och (ic 729) via grov kopplarledning ner till ett jordspett som består av ett armeringsjärn som är ca 30mm i diameter nerbankat ca 1½ meter.

Jag har testat att dra ur tv, radio, trådlösa routers och allt jag kan tänka mig som stör.

Mitt qth ligger ute på landet med ca 70m till närmaste granne.

Kan någon hjälpa mig? /Kristoffer


Prova att nyttja en Rävsax eller om så ej finnes en transistorradio med LW och MW.
Dina grannar kan ha ett SW nätaggregat som ställer till med störningar för dig.
Men knalla ut och pejla in störningskällan. Vanliga störningar är också de moderna
dåliga fläktsystemen.

M.v.h

sm0ctk/stig
 
Hej.
Jag har problem med brusstörningar på 80m och har ett konstant brus på 4-7s, vissa dagar har jag brud på 4s och andra dagar är det uppe på 7s.

Kanske en kraftledning?
Jag har en som passerar några hundra meter från mitt QTH. Jag har inte hört den tidigare men nu misstänker jag den starkt.

/ Ingvar
 
Prova att nyttja en Rävsax eller om så ej finnes en transistorradio med LW och MW.
Dina grannar kan ha ett SW nätaggregat som ställer till med störningar för dig.
Men knalla ut och pejla in störningskällan. Vanliga störningar är också de moderna
dåliga fläktsystemen.

M.v.h

sm0ctk/stig

Ja det var ett bra tips jag får ta och testa det.

Ingvar, närmaste kraftledning är ca 200-300 bort och då rör det sig om trästolpar men sen finns det stor "kraftledningsgata" ca 1,5km bort.
 
Ingvar skrev:

"Kanske en kraftledning?
Jag har en som passerar några hundra meter från mitt QTH. Jag har inte hört den tidigare men nu misstänker jag den starkt."

Det kan uppstått sprickbildning i någon isolator.
Pejla gärna in och rapportera snarast.
Kraftbolagen är tacksamma för denna typ av rapporter.

Det är ju alltid bättre att förekomma än att förekommas.

/Hans
 
Jag bor i tätbebyggt område. Jag har en brusmatta på ca 8s på 80m, ca 6s på 40. På högre frekvenser är det tyst.

VAd ska man göra åt detta?

/SM0IXY
 
Börja med att kolla upp det egna huset!

Jag körde inte kortvåg under några år, och är nu förbluffad över hur mycket störningar vi hunnit dra in i huset. En DVD-spelare från Philips stör som sjutton bara nätsladden sitter i. Grabbarnas Playstation3 är en fruktansvärd störkälla. Tre olika LCD-platt-TV stör. Ett 3G-modem stör också rejält på 50 MHz.

/Sture
 
Jag bor i tätbebyggt område. Jag har en brusmatta på ca 8s på 80m, ca 6s på 40. På högre frekvenser är det tyst.
VAd ska man göra åt detta?
/SM0IXY

Försök få antennen bort från huset och använd helst en horisontell antenn.
Vertikaler plockar upp mera skräp på de lägre frekvenserna. Men jag vet att det är svårt för jag har själv problem.
Mitt i veckan brus och på helgerna TESTER. :eek:

/ Ingvar
 
Tjena.
När jag lyssnade på 80m nu igen visade det sig att störningsmattan lagt sig något och det är ofta ca 3-4 s bara i brus nu men då och då har jag mera med det är iaf en förbättrning:) Jag har även minskat kabeländen så nu är det bara ca 10m coax för hade 25 ihoolindat precic under dipolen innan...:confused::eek:
 
Har problem jag med på 80 och 40m. Går jag ut till min el stolpe å bryter strömmen minskar bruset från s8 till s1-2.
Jag kopplar på strömmen igen och går ner i källaren och skruvar ur alla proppar, störningen är kvar.
Kan det vara vattenfalls gsm avläsnings el-mätare som stör?
Det är ju inte en direkt störning utan ett högt brus som på fm ungefär.
 
Jag bor i ett radhusområde och har ett brus som passar in på den beskrivningen. En jämn brusmatta. Det ligger på S5 hela tiden. Jag har dragit ur diverse laddare och annat för att se om det blev någon skillnad, utan resultat.

Under sportlovet gick bruset ner till S3. Min gissning är att en granne står för störningen och tog med sig Playstation/mobilladdare till fjällen. S3 får man väl räkna med som samlad störning när man bor tätt. Problemet är vilken av alla familjer med ungar i sportlovsåldern det kan vara.
 
Störningar från all denna moderna elektronik är ett elände.
När jag lyssnade som grabb på 60-70 talet så fanns det inget som störde förutom någon enstaka gnista från en termostat. Inga problem att i en lägenhet sätta upp en tråd och höra hela världen.

Nu bor jag i ett område med nybyggda hus där varenda lägenhet säkert har minst tio switchade nätaggregat och minst en LCD/Plasma TV och även PLT.
Till detta kommer sedan fastigheternas frekvensstyrda fläktar och motorer.
 
Last edited:
Back
Top