Störningar på GPS hur gör "dom"

Det är synnerligen långsökt att det skulle vara någon sorts naturliga orsaker, gång på gång inom samma geografiska område, på ett sätt som inte observeras någon annanstans...
Sitter man i Kaliningrad och kör riktade störsändningar?
Skall man störa både sjötrafik och flyg så måste man väl ha väldigt breda höjdlober?

Eller stör dom via satellit?
 
Se där, en bra fråga...

Störningar från landbaserade system når bara till radiohorisonten för att
påverka "ytverksamheter", medan flygande GNSS mottagare har en mycket
större egen radiohorisont.
Det är alltså jämförelsevis svårt att störa en GNSS-mottagare på jordytan.

Man kan i och för sig tänka sig satellitbaserade störsändare, men sådant blir
rätt besvärligt från MEO eller GEO-satelliter.
 
Sitter man i Kaliningrad och kör riktade störsändningar?
Skall man störa både sjötrafik och flyg så måste man väl ha väldigt breda höjdlober?

Eller stör dom via satellit?

Någon har uppenbarligen både förmåga och intention att genomföra den observerade störningskampanjen...

Det som kan vara intressant är ju att fundera på varför? Än så länge så är det ju som väl är bara en "nuisance", alltså på sin höjd irriterande för de som drabbas.
Inga stridshandlingar som innefattar GPS-styrda vapensystem utspelar sig än så länge inom det aktuella området. så den egentliga verkan/nyttan med den genomförda verksamheten är något oklar.

Samtidigt så annonserar man ut inför omvärlden att man (vem?) har denna förmåga och drar sig inte för att använda den. Detta förtar den eventuella överraskningseffekten, och får snarare motsatt effekt, de som är beroende av GPS är nu "varnade" och medvetna om detta, och kan anpassa sig därefter.

Så man kan fundera ett par varv på vem som står bakom, och vem som "drabbas" vs. "tjänar" på detta...

:rolleyes:
 
Last edited:
Frågan är lite vad man vill uppnå.

Landbaserade störningar är endast verkningsfulla på ytfarkoster nära Kaliningrad,
men dit far man inte ändå. Civil flygtrafik använder inte GNSS som primärt navigationshjälpmedel enroute över Östersjön, utan endast när man gör RNAV-inflygningar innan ILS tar över.

Min egen teori är att man i förebyggande syfte, kanske för att förekomma ett överraskningsanfall med drönare eller kryssningsmissiler, försöker göra så att GNSS- precisionsnavigering blir svåranvändbar nära ryska militära centra.

Sedan Napoleon, Operation Barbarossa m.fl. har potentialen för överraskningsanfall från Väst ingått i de ryska/sovjetiska doktrinerna.
 
Last edited:
Har det framkommit om det endast är flyg som upplever störningar eller om även fartyg och användare på marken påverkas?
 
Med tanke på hur mönstret ser ut:

Kan man tänka sig någon form av "rundstrålande" antenn med en strålningsvinkel mellan låt säga, 20 och 60 grader?
 
Radionavigeringsnämnden, RNN, har en medlem som
är en av landets ledande inom området.

På styrelsemötet tidigare i veckan framkom det att
Lantmäteriet, FOI och PTS håller på att kartlägga omfattningen
av störningarna och påverkan på olika kategorier av användare.

I SR P1 ska det sändas ett inslag om GNSS-störningar efter påskhelgen
där han medverkar.
 
Hej!

Av nyfikenhet...
I inslaget som länkats till ovan skriver man GPS-störningar.
Använder sig flygplan av enbart av GPS?
Borde det inte stå GNSS-störningar i inslaget?

Med detta inlägg hoppas jag lära mig något idag...
 
GNSS är ju ett paraplybegrepp (Global Navigation Satellite System) som innefattar GPS, Galileo, GLONASS med flera. I vanlig ordning så behandlas tekniska begrepp ofta lite slarvigt i dagspressen...

På den västerländska flygflottan torde just GPS än så länge vara det vanligaste GNSS-systemet för att stödja korrekt navigation.

Och, i det här fallet så är det kanske ändå troligt att GPS är det system som är målet för den specifika störkampanjen. De andra systemen är dock mer eller mindre likartat uppbyggda, och kan utsättas för störning med i princip samma metoder.

Glad Påsk, förresten!

:)
 
Last edited:
Journalister brukar betraktas som "obildbara" i tekniska ämnen.

Jag är rätt säker på att min RNN-kollega från FOI använde termen "GNSS", men
vid redigeringen av inslaget fick det hela heta "GPS" för det är den term
som "publikum" känner till.

De flesta satellitnavigatorer som är monterade i trafikflygplan (ARINC 743) är "multistandard" så
de tar in alla tillgängliga GNSS-system, viktar dem mot varandra och till andra
tillgängliga navigationsdata som t.ex. VOR/DME. Inuti flygplanets FMS görs sensorfusion (ett annat modeord)
och data hanteras och presenteras enligt ARINC 424-standarden.

Eftersom alla hittills praktiskt använda GNSS-system använder samma frekvensområde i L-bandet
är de lika utsatta för bredbandiga störare.
 
Jag tog en längre tur på hojen i lördags och min navigationsapp visar förutom hastighetsgränserna på aktuell väg min verkliga hastighet. Jag vet inte om det beror på telefonbytet som jag blev tvungen till i höstas (från iPhone 8 till 13) eller störningar. Men "hastighetsmätaren" fladdrade ovanligt mycket, ibland tiotal km/h upp och ner. Det har tidigare hänt i stadsmiljö med höga hus. Men nu körde jag i helt öppen terräng och tidigare har appen visat hastigheten stabilt och fint. Men det var som sagt på en annan telefon.
 
Back
Top