Störningsjakt

SM6FPG

Fritidskonsulent
Provar att lägga fram min tankegång runt de störningar som jag har på HF.

Först vill jag skapa lite förutsättningar.

Jag la fram lite tankar i tråden ny antenn.

Efter att min longwire gått av så beslöt jag mig att sätta upp en loop 18 * 44 m, 124 m i omkrets. Någon utvärdering, om den är bättre eller sämre än föregående longwire har jag inte gjort.

Antennen stäms av direkt på taket med en automatisk tuner, matad med en separat 12 volts ledning som löper upp till taket tillsammans med en Rg 213.
Det är här jag funderar på om inte störningarna till viss del skapas nere i radiorummet och följer med dc kabeln upp.

Enkelt prov i all anspåkslöshet på 10 Mhz där jag upplever störningarna som kraftigast.
Urkopplad koax till mottagaren S0
Inkopplad koax, ingen spänning till tunern S2 utan preselector S0
Spänning till tunern ingen avstäming gjord (kopplad rakt igenom tunern) S5/6 utan preselector S2
Tunern har gjort sin avstämning S8 utan preselector S3

En tanke på lösning är att mata tunern på taket med hjälp av bias tee via koaxen, men innan skulle jag vilja prova med någon form av ferrit, eller motsvarande på dc ledningen nere i radiorummet och se om det dämpar störningsnivån.

Är jag fel ute i mina funderingar, finns det andra tankar på tester för att se om störningar verkligen följer med upp från radiorummet upp till antenn.
 
Last edited:
Hej,
Om du matar ATU´n med ett batteri på taket och du fortfarande får S8 så är det ju tunern själv som stör.
Att mata upp 12V via ett lämpligt filter är ju snabbt testat, prova flera drosslar med olika induktans.
Kanske kopplas störningarna in på väg upp till taket, då får du filtrera där uppe.
Hur har du matat 12V, är -V gemensam med koaxskärmen?

/Micke
 
12 V matas via en tvåledare från samma strömkälla som K2:an får sin spänning.
Kan säkert vara så att störningar kommer in via dc kabeln upp även på sin väg upp.
Det borde man väl kunna eliminera med att skicka DC via koaxen upp?
Absolut en god tanke att prova med ett batteri på taket!
 
När det gäller 12V funderade jag på möjligheten att koppla in både ett CM-filter och ett DM-filter.
Men när jag tänker på hur det hela är matat så fungerar nog inte CM-filter då koaxskärmen "kortsluter" filtret.
Du får nöja dig med ett enkelt DM-filter, en drossel och en konding.

Att dra DC i koaxen är förmodligen det bästa man kan göra map störningar.
Då måste du bygga två bias-T och det är ju bra för då får du filtren på köpet.

/Micke
 
Back
Top