Stora prisskillnader på riggar i Sverige och andra länder

Mycket, mycket bra inlägg av dig Roy. Kanske nu en del fattar hur det ligger till och att kunna köpa kontant är väl inget fel, kanske bara svensk avis:D


Mvh Janne;)
 
Det borde finnas något forum för de som avser starta företag, och där kanske man kan lära sig lite mer om saken. Beräkna ekonomin förutsättnigar etc. det är knappast här vi skall diskutera företagsstrategi.

Exvis skall du sälja radio, hyr en lokal, 10 000 kr per månad, skaffa instrument och datorer, 1 000 000 som kanske kan avskrivas på tio år. En lön bör du ha kostar nära 40 000 - 50 000 per månad med alla kostnader. Annonskostnader på något tiotal tusen.
För att importera radio krävs en kredit på ett par miljoner.

Att räkna ut en måndaskostnad bör nu gå, vilket då skall täckas av en försäljning.
Kundunderlaget i SM är ungefär så många som kvarterets radioaffär, dvs 5000 st. de köper en ny radio vart 10 till var 30:ende år. Många bedrar dig, och kräver eller stjäl din tid ändå. Utredning av stölder och anmälningar till KO kostar även de på.

Det krävs nog en basnäring för att klara detta. Varför inte sälja bensin som basinkomst, eller ha en förmögenhet att plocka av för ditt höga nöjes skull.
Eller sälj tio Yagis per år ger ju en stabil inkomst. Räcker i alla fall till en halv månadshyra.
 
Mycket, mycket bra inlägg av dig Roy. Kanske nu en del fattar hur det ligger till och att kunna köpa kontant är väl inget fel, kanske bara svensk avis:D


Mvh Janne;)

HÖÖÖÖÖ förstår du själv vad du skrivit :confused::confused:
Köpa kontant?????????????????????????????????????
Vad har det med SM4FPDs inlägg att göra.
Du får väl läsa igen vad han skrev.:rolleyes:
 
Gratis support???

Roy
>Ang kunskap och läsa manualen så är det verkligt dåligt med detta. Och säkert lägger vi på SRS ner 20 - 30 timmar varje dag på Gratisupport.<

det behöver ju inte vara så som du skriver. det finns många företag som tar betalt för support.

Ni kan ju öppna en support linje där ni tar betalt för samtalen.


Men detta visar ju oxo på att det finns mycket okunskap ute bland dagens amatörer.Om man inte ens förstår manualen. Rätt eller fel?
 
Som du ser Roy så finns det alltid de som vill ställa till bråk, men de mår inte bra:) Tycker du förklarar väldigt bra i dina inlägg, du vet ju verkligen hur det ligger till, det är ju ditt område. Tur att det inte är helg:D
Hörde någon som inte klarade av sin HF på 80m, manual eller support?

Mvh Janne;)
 
Last edited:
Nu slutar jag på den här tråden, återkommer i mina memoarer där det kommer att bli mycket kul att läsa om allt som hänt i ämnet. Allt från de mest fantastiska kunder till de som har lurat oss och kostat stora summor genom åren.
Memoarer som kommer om kanske 5 år....
 
Ok jag inser härmed att mina geografikunskaper kanske inte är på topp. Men norra europa så tolkade jag det som mera än skandinavien...

Sen tycker jag inte du Roy ska ge upp så lätt. Vi vet båda att det snackas mycket skit runt om kring och jag tycker det är mycket ärligare att ställa en rak öppen fråga och få detta besvarat. Då slipper man spekulationer.

Personligen så har de få verkliga problem jag haft med företag varit just sånna där småskuttar som har öppet ett par timmar på kvällen och som kommer och går i aktivitet. Har svårt att förstå att ett företag som SRS orkar med dom, när det är som du säger Roy???

Vad det gäller prisutvecklingen får vi väl vänta och se.
 
Hej alla!
Håller med Leif (MCD).
Det känns kanske som om sandlådan börjar bli lite stelfrusen.
Åtminstone i denna tråd.
Förstår inte alla, som bemödats sig till ett engagemang med inblandning av, såväl kontant- som kortköp, till medlemskap i fackföreningar i denna tråd.

Vilket genuint radioteknik-intresse mina vänner!

Är det inte så, att man fattar ett antal beslut i sitt liv.
I detta konkreta fall med rig-köp utomlands, är det väl som att köpa en brandförsäkring?
Det görs en riskbedömning.
En utomlandsköpt rig kontra en nationell anskaffad.
Omöjligt att veta något om hållbarheten över tid på ett enskilt exemplar oavsett märke, trots grundmurat goda rykten. Chansa eller inte? Upp till var och en.

Denna typ av investering är ju trots allt av långsiktig art. Några tusen hit och dit, saknar nog i praktiken betydelse över tid.

Själv, får jag gå till mig själv och klaga, eftersom jag hellre bygger än köper.
Men, inte ens jag , släpper in mig själv till det allra heligaste, nämligen radio-shacket.
Om det bara ska komma gnäll från min sida om garanti-åtaganden m.m.

PANG!
 
Last edited:
Hejsan.
Givetvis vill jag vara den första att be om ursäkt för det jag har stökat till i tråden.


Varför jag rörde till det en aning i tråden beror på att jag tyckte den blev lite onödigt ensidig och tråkig.

Klart att det är förenat med risker att importera grejer och det är givetvis upp till var och en.

Ville verkligen inte stöta mig, men att ibland vinkla till det hela från olika perspektiv tycker jag i alla fall i detta ämne kunde vara roligt.

Att det sedan har fuskats med saker för att få hjälp och service hos Roy, så beklagar jag verkligen detta, sådant tar jag avstånd ifrån.

Jag hoppas att det inte i och med detta behöver bli flera som blir ledsna på det jag har skrivit.
Hälsningar Erland
 
Varför jag rörde till det en aning i tråden beror på att jag tyckte den blev lite onödigt ensidig och tråkig.

Någon enstaka stämningslättande kommentar kan ibland var bra, men att lyfta en tråd som man själv tycker är tråkig eller som man tycker surnat är kontraproduktivt. Att fylla den med en massa OT skapar bara en massa möjligheter för andra att hugga på och säkerställer mer eller mindre osämja i slutänden.
 
Japp. så är det säkert..

Någon enstaka stämningslättande kommentar kan ibland var bra, men att lyfta en tråd som man själv tycker är tråkig eller som man tycker surnat är kontraproduktivt. Att fylla den med en massa OT skapar bara en massa möjligheter för andra att hugga på och säkerställer mer eller mindre osämja i slutänden.

Japp. så är det sannolikt det har jag sett nu.
Skall försöka att hålla mig till tråden framöver.

Kanske kan skriva som en del gör, så här ungefär:

Ja så är det, håller med dig, du är såååå bra;)

Inget direkt konstruktivt det heller, men är man tvungen att skriva något så är det kanske bättre än ingenting...??..

Nej, nu skall jag rätta upp trådarna istället, det finns många sätt reta människor.

En del svarar med negativ ton utan att komma med större argumentation om det som skrivits. Ok, jag bestämmer inte hur ett svar eller inlägg skall vara.

Återigen vill jag skriva att jag ångrar när jag nu sitter med facit i hand och att inte vara kontraproduktiv, det kan vara svårt för många att sammanfatta de liknelser och förslag jag drog.

Det är som jag skrev en annan gång väldigt farligt att sväva ut i texter, det kan vara väldigt svårt för många att TOLKA det som skrivs.

Vänder mig INTE just till citatet.

Än en gång....URSÄKTA.
OCH MED DETTA SVARAR JAG EJ MER PÅ INLÄGG ANGÅENDE JUST DETTA.
HOPPAS BARA ATT FLERA HAR FÖRMÅGA ATT RENA SITT SAMVETE.
Erland
 
Kanske kan skriva som en del gör, så här ungefär:

Ja så är det, håller med dig, du är såååå bra;)

Inget direkt konstruktivt det heller, men är man tvungen att skriva något så är det kanske bättre än ingenting...??..

Märkligt att du känner att du måste skriva nåt? Det behöver du inte jag lovar. ;) Det är ett forum ingen chatt.

Jag ser inte heller varför man bara ska hålla med och klappa varandra på axeln? Jag tycker man ska ställa sig frågan om man har relevant inputs i frågan eller om man har en relavant fråga att ställ. Har man nåt att bidraga i tråden med? Är man beredd att stå för sitt inlägg och argumentera för det? Då ska man skriva!

Sen tror jag att man med fördel skriver för sig själv och inte hela tiden antyder att vissa andra ska göra si eller så. Endera konfronterar man den personen eller så skriver man vad man själv tycker. Jag är uppriktigt trött på att det skrive "vissa säger så" eller "vissa gör så" "dom är dumma" och "han började" och sen hoppar av och säger att de inte ska skriva mer.

Nej jag är trött på sandlådan. Skriv vad ni själva tycker och stå för det! Ger man sig in i detta får man stå för det.
 
Skriv först, tänk sedan någon timme, och bestäm sedan om det skall tryckas på Posta snabbsvar eller raderas.
 
Nu slutar jag på den här tråden, återkommer i mina memoarer där det kommer att bli mycket kul att läsa om allt som hänt i ämnet. Allt från de mest fantastiska kunder till de som har lurat oss och kostat stora summor genom åren.
Memoarer som kommer om kanske 5 år....


Kan man få första tjing på ett ex av dina memoarer, Roy? Finns nog mycket intressant att läsa om där, när den dan kommer. :D:D


Mvh Janne
 
Vilka roliga gröna gubbar du har Janne.
Ja jag noterar ditt abbonemang på memoarerna, den som lever får se.
 
Nu är det väl inte så stor skillnad längre i priser? Såg att Euron står över 11 spänn och dollarn stiger.
 
Pundet ger fortfarande rel låga priser på vissa riggar och utrustning.

Du tror inte det är gamla lager som fortfarande finns, det stora flertalet beställningar till fabriker görs ju i dollar och den har ju gått upp 2 Skr. Det pratas ju om elektronikindustrin att deras varor blir dyrare efter alla helger.
 
Klart att allt blir dyrare, det har alltid varit så. men lönerna går oxo upp. Det kallas för inflation. Något som alla regiringar vill ha under sin kontroll exvis 3 procent.
Lika säkert som att solen går ner.
ICOM köps i Euro det skrev jag tidigare så det behöver ingen spekulera i mer.
De betalas och beställs fyra månander före leverans. Och avspeglar årets medelvärde på valutorna. Amatörradio är inte en valutaspekulationsartikel.

Varför bry sig om detta? Forumet här är väl ett amatörradioforum och inte ett för ekonomispekulation. Det finns säkert sådana där experter kan ge bra svar.

Låt oss i stället bry oss om varför det blir knäck i stekpannan om man steker fläskotletter.
Matberdägerier drabbar oss 1000 falt värre än det mesta, och bestaffas inte.
Så varför blir det knäck i stekpannan av kassler, fläsk och falukorv. För korvens del beroer det på att den är utspädd med socker. Som bildar knäck vid värme. Men är det oxo socker i fläskotletten?

Eller varför är bensinen billgare nu när oljefatet kostar mer än 75 dollar, än när oljefatet kostade 30 dollar?

Eller varför är det dyrare att handla med kort trots att bankerna säger att kontanter är för dyrt att hantera.
 
Back
Top