SVT har upphört med att sända testbild ´

sm6vpu

Well-Known Member
Från och med den 9:e juni har SVT upphört med att sända testbild i SVT2. Orsaken är främst tekniska. Saxat från forumet Min hembio:

"Vår testbild ”togs” ur bruk den 9 juni 2011. Den version som vi senast har använt hette PM5644 och har varit i drift sedan den 1 mars 1999. Faktum är att det var undertecknande som var projektledare för ombyggnaden av våra sändningskedjor inför starten av digital TV. Eftersom vi då fick möjlighet att sända i 16:9 behövde vi också nya testbilder i det formatet. En liten ”feature” som den nya testbilden hade var en litet animerat streck som rörde sig nere i vänstra delen av. En bra funktion för att upptäcka om någon framestore hade låst sig till frysruta i utsändningen. Visserligen fanns det även en klocka, men den ändrades bara en gång per sekund och då kan det vara svårt att se intermittenta störningar. I vilket fall som helst; några dagar efter att vi sjösatt den nya testbilden var den en äldre dam som ringde till vår tittarkontakt och i all välmening bara ville meddela oss att vår Testbild hade gått sönder. Det var en liten bit som hade lossnat och nu låg och svängde hit och dit

Anledningen till att SVT har haft en Testbild i utsändningen under sändningsuppehåll är en överenskommelse med C.A.N.T (centrala antenn- och kabel-TV-branschens branschförening) om att minst 15 min varje vardagseftermiddag sända en testbildsignal. Denna överenskommelse upphörde i praktiken i november 2007 när den sista analoga sändaren släcktes i Sverige. Sedan dess har SVT egentligen bara sänt testbilden av nostalgiska skäl på nattetid (och ibland på dagtid på helger) i SVT2. SVT1 sänder numera dygnet runt, så där får det inte plats någon testbild längre.

PM5644 är designad för analog distribution och flera av mätfunktionerna har ingen funktion i digital distribution med kompression på vägen. Men visst det gör ingen skada. Problemet uppstod egentligen när vi gick över till HD i vår programkontroll eftersom allt SD material nu måste uppkonverteras. Det senaste halvåret har vi alltså sänt testbilden (576i) som uppkonverterad HD (720p). Lite pinsamt faktiskt. I SVT2 HD kan man inte längre kalla det en ”Testbild”. Snarare en grafisk bild med taskig (HD) upplösning.

Så JA, jag står för beslutet att ta bort SD-testbilden från utsändningen.

Men borde inte SVT ha en HD-testbild? Frågan är bara vilken i så fall? Och i vilket syfte? Det där tål att tänkas på. En testbildsgenerator går säkert på 200.000kr. Och vi kan bara sända den nattetid!!

Just nu kan jag tänka mig minst 10 andra saker som jag skulle vilja lägga pengar på för att förbättra HD-kvalitén i utsändningen.

Men man skall aldrig säga aldrig.

/Per Björkman - Distributionschef SVT"

Hellre en testbild med radions P3 än en trist programtablå.
 
Här har vi den omtalade skönheten, en Philips 5644 testbildsgenerator..

philipspm5644_front_large.jpg
 
Å andra sidan sänder inte SR paussignalen sedan många år tillbaka.
Så jag förstår inte varför inte SVT skall få lägga ner testbilden som inte längre behövs.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Även om testbilden var analog så är den ett oöverträffad sätt att bedöma kvalitén på
en TV bild, har självt använt denna metod när jag inköpt en televisionsapparat på en stormarknad.

Att försöka bedöma bildkvalité med dom MTV musikvideos dom annars visade på sina apparater är nog omöjligt.
 
Back
Top