Tillverkare av anod trafon?

Hej Tomas,
Jag beställde förra året en 2800V@1A ringkärna från Tyskland. "Halv-dyrt", har för mig det var runt 4000 spänn. Men frakt är billigt från Tyskland. Maila off-list om du vill ha adressen. Trafon väger 22 kilo och firman hade tydliga specar med bl a uppgifter om temperaturstegring.
I samma veva tog jag in offert från Slovakien från samma firma som lindar till OM-Power. Priset var mycket attraktivt, men jag kände att utlovad VA-rating var litet ambitiös i förhållande i förhållande till vikten. Men funkar säkert bra om du kör SSB/CW eller digitalt med lagom av/på perioder.
Tänk på att utlovad VA-rating i förhållande till vikten varierar oerhört mycket från olika tillverkare. En 3000 VA-trafo kan inte väga enbart 12 kilo!!
Du kan också överväga en hypad P-Dahl-trafo från USA. Jag har inte testat. Men jag kollade upp båtfrakt, vilket faktiskt inte var så dyrt!
/Uffe
 
Hej!

Uffe, menar du att "tysketrafon" väger 22 kg och den slovakiska vägde in på 12 kg?
 
Bifogar några bilder på BHIAB:s trafos, jag kom ihåg fel, det var 3.15 V och 13 A samt 2.3 kV 0.7A.
Hur det nu kan bli 1350W...

Just ja, vikt: 5.5 kg

73's
 

Attachments

  • IMG_3171.JPG
    IMG_3171.JPG
    96,7 KB · Views: 75
  • IMG_3170.JPG
    IMG_3170.JPG
    91,6 KB · Views: 75
  • IMG_3169.JPG
    IMG_3169.JPG
    95,2 KB · Views: 97
Last edited:
Ja, 11 Kilo. Såg nu att det var 2200VA jag frågade om. Men tysken vägde ändå in på det dubbla.
Slovakerna kunde inte heller uppge temperaturstegring vid den lasten.
Men priset var intressant. €140 är inte så illa. Och dom var snabba och service-minded. Kan mycket väl tänka mig att köpa från dem också för ett "Ham-CCS"-bygge. Dom erbjöd sig också att lägga på mer järn om jag kände mig osäker: "If you are worried there is no problem to do a modification ( make it bigger )
The different in price would be about 5 - 10 Euro."


Hej!

Uffe, menar du att "tysketrafon" väger 22 kg och den slovakiska vägde in på 12 kg?
 
Back
Top