Tips av USB interfacekort för styrning typ velleman VM110

poxx

Active Member
Hej.

Tänkte bara tipsa om ett alternativ till Velleman's VM110 (K8055).
http://www.kjell.com/content/templa...item=87160&path=239000000,242500000,249000000

Håller på att utveckla så att jag kan göra lite mer med mitt fjärrstyrda shack ala SM7LCB med flera. Kikade länge på Velleman VM110 som är ett USB interfacekort med ett antal ut och ingångar, både digitala och analoga. Detta för att kunna styra reläer som kan styra rotor, antennväxel, PA och transverter. Samt få feedback från rotorn in till en av dom analoga ingångarna så att man vet vart man pekar den nånnstans.

Letade ett tag på Ebay och hittade då ett liknande kort som verkar lite mera flexibelt.
Kortet, eller modulen heter "µChameleon" och är tillverkad av någon fransk person.
Det som skiljer det mot Vellemans kort är att alla portar (18st) kan sättas som in eller utgångar. Samt 8st som kan sättas till Analoga ingångar med 8bits upplösning 0 - 5V, samt 4 Analoga utgångar.
Finns även stöd för lite andra saker, står mera på deras sida.
The µChameleon : the swiss army knife for your electronics lab
Det som även skiljer mot Velleman är att lådan kan styras direkt från en seriell terminal med enkla kommandon. Går även att styra den via en DLL som följer med om man vill snickra ett eget program.
Det står på sidan att den kostar 149Eur, men letar man lite på Ebay så hittar man den med låda för under halva priset.

Här är en direktlänk till säljaren på Ebay:
eBay UK Shop - digitools:

Hittar ni han inte så sök i Ebay på detta istället:
USB I/O Data Acquisition

Beställde en av han och fick den efter 2.5Vecka! Tog lite lång tid, men han tog några dagar på sig innan han fick tummen ur och skickade den. Sen tror jag svenska tullen stirrade lite längre än nödvändigt på paketet vilket gjorde att den dröjde.
Kostade i alla fall £42 för µChameleon och £8 i frakt.

Skulle ha blivit billigare att köpa en VM110 i byggsats, men lat som jag är och risk för att den inte funkar efter jag försökt att pilla ihop den, så tänkte jag att en färdigbyggd skulle vara bättre.
Har inte hunnit pilla på den än, men enligt sidan så verkar den klara väldigt mycket.
Planerar att använda den till att kontrollera mitt 8 relä's reläkort för att kunna styra rotor och antennväxel samt kontroll av PA/Transverter.

Bara ett tips om någon tänkte snickra till något för fjärrstyrning eller liknande.

73 de SA3AER Henrik
 
Har ett sådant där Welleman-kort. Tycker väl varken bu eller bä om det. Har det inte till något egentligt ändamål, utan bara för experimentlustan... Och saknar väl egentligen något syfte annat än att försöka lära sig kommunikation via USB-porten..

Kostandsmässigt så faller ju dessa lösningar. Man måste endå ha ett gäng relän och lite ytterlggare kringkomponenter om man nu ska styra något, någorlunda vettigt.

Betydligt billigare, och enklare, är det ju att gå rakt på parallellporten. Det är ju inte mycket kringkompnenter som krävs där...
 
Jag hittar inget om att man kan skriva något till dem i Unix/Linux.
Någon som sett något om det?
73 de SM0LRU/Kenta
 
Vilken av dom? Till VM110 även kallad K8055 i byggsats format, så går det att hitta här:
k8055 library for Linux

Till uChameleon så hittar jag ingen DLL eller drivrutin som är avsedd för linux. Så.....går kanske att använda windows drivaren för att använda den virtuella comporten.Står inget i deras forum om det heller. Går nog att slänga iväg en fråga till dom angående det.

73 de SA3AER

***EDIT***
Läste lite noggrannare under Tech info och drivers där det visst fanns stöd för linux
The µChameleon : the swiss army knife for your electronics lab
 
Last edited:
Se man på
Man tackar och bockar
Till att åka ner i Kjelle en sväng hih
By the way har du köpt en µChameleon?
Finns väll inte i Sverige att köpa?
73 de SM0LRU
 
Last edited:
Hej.

Jodå, har köpt en µChameleon och hunnit prova den lite nu också.
Har hittills lyckats styra ett RC servo via PWM med den. Än så länge manuellt genom att skicka kommandon till µChameleon. Så jag funderar på att styra en magnetic loop för 80M som jag har med ett servo. Så det kan ju bli ganska bra om jag kan få till det så att ett program läser av frekvensen i riggen och styr servot så att loopen är avstämd hela tiden.

Visar sig också att den klarar lite fristående saker utan att datorn behöver vara ansluten också.
Än så länge verkar kommandona vara starkt begränsad. Men någon har tydligen proggat så att den läser en in-spänning och skickar ut PWM på en pinne som då styrs av spänningen.

Ska forska lite mera i saken. Ska även slänga ihop nått program i något språk. Programmeringskunskaperna är dock inte alltför bra, så vi får väll se vad det blir :)

73 de SA3AER
 
Hej.
Jag har tänkt köpa ett usbkort för att ta in ingångar till datorn, datorn skall i sin tur utför olika uppgifter beroende på vilken av ingångarna som är "hög" tex. köra en bat-fil.

Är detta möjligt med µChameleon?
Är det hyfsat enkelt att programmera för att få denna funktion?

mvh/
Marcus
 
Det finns en k8055 app för iphone på appstore.

Använder du det kortet?

Jag vill kunna ta in signaler till dator inte bara skicka, men det kanske går med k8055(vm110) ?

Gäller samma för The µChameleon2 ?

Tack på förhand/
Marcus
 
Back
Top