Tips från Blocket, DX-ra eller TRADERA

Discussion in 'Amatörradio Säljes' started by SM4FPD, May 18, 2018.

1. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Här har vi en kul sak, ATLAS 350XL
    https://www.tradera.com/item/302069/327053507/hf-transceiver-atlas-350xl-upp-till-350w-p-e-p-
    350 W Pep står det, och man skulle kunna få det med 32 A matning. Inte illa verkningsgrad det inte.
    Här kan man läsa mer om radion: https://www.universal-radio.com/catalog/hamhf/350XL.html
    Där står bl.a " Power output CW is 300 watts PEP input 1.5-23 MHz and 250 watts input 28-30 MHz"
    Översatt: uteffekt CW 300 W Pep input, och 1,5 - 23 MHz 250 W input .
    Lurigt va? Måste man då betala för effekt över 200 W?
    "Uteffekt: 300 W Pep input"
    Nja, det var på den tiden pep betydde ineffekt. Ett sätt för Amerikanarna att skapa större siffror vid effekt. För effekten betydde ju allt.
    Liksom hästkrafter som på amerikanska bilar mättes på vevaxeln och på importerade bilar på bakaxeln. HP eller HP SAE, och en 20 andra sätt att mäta effekt med kraft på.
    Nå vad får vi då ut av den här ATLAS-radion då?
    50 W? 100 W? eller kanske vi får ut 150 W. En bra fråga som vi inte får något svar på. Men drar den 32 A så kanske den ger mer än 100 W på de lägre banden i alla fall. På den tiden var förstärkningen lägre och därmed lägre verkningsgrad, kanske drivsteget drar 6 A, och PA drar 24 A för att ge 100 W sen ett antal A för resten av radion fördriv etc.

Ett exempel på hur konsumenter kan luras, eller seriös marknadsföring?

De
    SM4FPD

2. SM7CZR

SM7CZR Old Ham

Har för mig att SM7KNI (SK) hade en sådan radio. Han lät bra på SSB vad jag minns...;)

3. SM5DFF

SM5DFF Well-Known Member

Jag minns när den första versionen annonserades med en filterkurva som upptog hela sidans höjd. Till höger på panelen satt en bandbreddsomkopplare med många lägen, filtret var mångpoligt av serietyp och jag antar att man skiftade kapacitanser och kanske även anslutningsimpedanser för att ge många bandbreddsalternativ. Efter något år försvann den finessen, troligen av patentskäl, och för den som inte ville ha bara en täckplatta istället erbjöds mot extra kostnad en andra VFO på samma ställe.
    Uteffekten bör vara 125-175 W beroende på frekvens.

Lennart

4. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Ja ATLAS filter var så otroligt branta, och hade så stor stoppbandsdämpning att de tvingades köpa annonser som täckte tidningens hela sidhöjd.

Jo, SM7CZR, radion kan låta utmärkt och även ha en god mottagare, det är den amerikanska försäljningstekniken jag tycker är lite, för oss, konstig.
    Även tidigare rörstaioner hade "uteffekt" mätt i pep som var ineffekten.

Nån som sett en pep-mätare för ineffekt?????

SM4FPD

SM7CZR likes this.
  5. SM5DFF

SM5DFF Well-Known Member

Jag letade upp annonsen från 1977, bandbredden ställdes med en ratt under strömställarna, inte till höger på panelen. Ratten gav 300 Hz-2700 Hz steglöst, även om bakomliggande skylt visade sex positioner. Ena halvan av vridningsvinkeln ställde USB, den andra LSB så jag antar nu att man använde sig av ett blandningssystem med ett annat filter för att få passbandsjustering.

Lennart

6. SM7CZR

SM7CZR Old Ham

Håller med dej om den amerikanska försäljningstaktiken, Roy!

Share This Page