"Tips från Blocket Tradera mm"

En utmärkt idé Roy. Jag klistrar din tråd så den alltid hamnar högst upp. Så kan vi hjälpas åt att fylla på denna tråd med vettiga länkar till hamprylar som är till salu.
 
Bra idé, men kommer någon att städa bort saker som inte längre är till salu?
Eller är syftet att bara visa på "roliga" prylar som har eller är till salu?
 
Nej så hoppas vi väl inte att det blir och städa ibland måste göras. Jag tror på det här:)



Mvh Janne;)
 
Jag tänker på lite nostalgi, många samlar på telegrafnycklar, här är en kul liten Morsenyckel Morse Nyckel på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik
Jag har själv en sådan, dock ej till salgs. Dessa små men trevlig nycklar fanns hos Clas Olsson för länge sedan, förmodligen på 60 talet. Men jag fann dem på en skrot i karlstad för 30 år sedan, de satt på gröna fältelefoner av plåt. Jag köpte några fälttelefoner då.....
Jag har under alla år inte sett en enda sådan nyckel till salu, eller ägd av någon annan radioamtör.
Däremot har jag förlorat en, vid besök i Morokulien vad den inte med hem, troligen blev den upphittad av nästa hyresgäst. Vore kul att höra om någon annan här har sett dennna nyckel eller äger en.

Här är en annan fin gammal nyckel: TELEGRAFNYCKEL SVENSKA FÖRSVARTETS ! på Tradera. Technica & Nautica |

Andra kul prylar att ha med och tipsa om här kunde vara intrument.
 
Last edited:
Bra pris för en Geochron-karta. Har för mig att en ny kostar uppemot 40 tusen...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja Geochron klockorna är dyra, men har en begränsad livslängd, det går att köpa hem reserdelar men det är dyrt och mycket komplicerad mekanik att ge sig på.
Har den gått 5 till 10 år är det ett rejält jobb at få den i skick, kugghjul, plastfilmer som åldras av UV ljuset, lysrör, som är av amerkansk standard liksom drosslarna, små kuggväxlar och motorer.
Har lagat några, och det är verkligen tidsödande jobb. Så bjud inga stora belopp för en beg sådan.
Det lär bli billigare att ha en dator stående med sådant program bara för den uppgiften.

Så om vi med "ULTIMAT" menar att den är ett dåligt optimerad sak, för tiden med modernare system så kan jag hålla med. Den var nog mer Optimal på sin tid. Jo det finns tolkningar av Ultimat som något positivt oxo.

Vad gäller Kvarndammen.se så kommer FMV att auktionera ut försvarsmaterial under våren, och de har redan börjat lägga upp lite grönt. Inga radiogrejer än, men det kan komma liksom terrängbilar.

KVD Bilauktioner. Bilauktion varje vecka. Konkurs auktion. Köp bil via nätauktion. Klicka på försvarets Materielverk.
 
Ja Geochron klockorna är dyra, men har en begränsad livslängd, det går att köpa hem reserdelar men det är dyrt och mycket komplicerad mekanik att ge sig på.
Har den gått 5 till 10 år är det ett rejält jobb at få den i skick, kugghjul, plastfilmer som åldras av UV ljuset, lysrör, som är av amerkansk standard liksom drosslarna, små kuggväxlar och motorer.
Har lagat några, och det är verkligen tidsödande jobb. Så bjud inga stora belopp för en beg sådan.
Det lär bli billigare att ha en dator stående med sådant program bara för den uppgiften.

Så om vi med "ULTIMAT" menar att den är ett dåligt optimerad sak, för tiden med modernare system så kan jag hålla med. Den var nog mer Optimal på sin tid. Jo det finns tolkningar av Ultimat som något positivt oxo.

Vad gäller Kvarndammen.se så kommer FMV att auktionera ut försvarsmaterial under våren, och de har redan börjat lägga upp lite grönt. Inga radiogrejer än, men det kan komma liksom terrängbilar.

KVD Bilauktioner. Bilauktion varje vecka. Konkurs auktion. Köp bil via nätauktion. Klicka på försvarets Materielverk.


Det var en trevlig länk, har lagt den även på vår hemsida! Hoppas det dyker upp terrängbilar, kanske skulle man köpa sig en sådan:)

Mvh Janne;)
 
Jodå, det har förekommit sådana också! Dock utan radioutrustningen.
Det kommer säkert flera!
73s es gl de Ola /HAK
 
Ja det var en goding men katten vad den gått upp i pris.
Den går väl på 27 MHz va? kan den uppgraderas till 18 och 24 MHz tro? Ny programvara går säkert att hitta.
Jag har alltid impats av Swan och deras kraftfulla SSB modulation, numera hör man dem sällan.
Den måste vara en 40 år och det är imponerande att inte ens lytar blivit åldrade, amerikanska lytar har ju normalt inte den livslängden, utan att den är i "toppskick", kanske den varit nerfrusen. Kanske säljaren menar toppskick på det yttre. Ett kul renoveringsobjekt ändå.
 
En Puckelanka med knopstamp behöver väl alla radioamatörer.

Faktiskt bra att ha till att fixa täcklock till koaxreläer mm. Lagerkula och en läderklädd blysäck kan funka oxo, men en fixtur likt denna är enklare att hantera.
 
Back
Top