Tips från TRADERA Blocket etc

Jo nostalgi får man väl säga att det är.
En fråga bara, Q-multipliern, är ju normalt en sak som man kan öka selektiviteten i MF:en med. En sorts regeneration,. Men det förekommer att man kallar ett LF-filter för Q-multiplier.
Såg på nätet någon som inte förstod vad det är, och fick sig förklarat, trots det återstod frågan vad han skulle ha den (Q-multipliern) till. Så vitt jag förstår är den mest avsedd som filter vid Morsetelegrafimottagning, ett CW-filter i MF. Och Morse, det vet ju dagens radioamatörer inte vad det är... (ens internationellt).
Eftersom Q-multipliern sitter i högtalarlådan så kanske den ("bara") är ett LF-filter?????? Någon som vet?

När det gäller sådana här gamla saker, som en gång i tiden var banbrytande, och ofta med rätt bra prestanda, så händer det att äldre radioamatörer som var med då, rekommenderar en sådan för en yngre nybörjare. Något som kanske inte blir så lyckat, och den unga nybörjaren kommer nog att välja en annan hobby efter att ha krånglat med antikviteten.
Jo det kan förstås finnas unga nybörjare som är erfarna.

De
SM4FPD
 
Hittade ett schema på Q-multiplier 2-BQ (som inte är något LF-filter) på nätet.
Placeringen i högtalarlådan är för att utnyttja ledig plats.
Finns ett 4-poligt uttag på mottagarens baksida för anslutning av Q-mult.
 

Attachments

  • Drake 2-BQ.JPG
    Drake 2-BQ.JPG
    62,4 KB · Views: 22
OK Lennart, ja det var en bra beskrivning av DRAKEN.
Då förstår jag att den var banbrytande. SSB o allt... CW filter. Något liknande fanns knappat om man nu inte hade råd med något Collins.
Den må då ha varit en föregångare till R4 serien.
Men 2300 kr 1961. Det var stora pengar det. 56 år sen. Ett par tre månadslöner. Man fick nära två lite bensin för en krona då.
Måste idag motsvara 40000 kr eller mer.
Vem sade att amatörradio är dyrt idag?

Ja nostalgi lär det vara, en guldklimp att värma upp vid finare tillfällen.

OK oxo om Q-mulitpliern, en riktig sådan, eller en sådan som namnet antyder. Lite lustigt bara att fjärrköra den i MF-en. Men de var väl en rätt kort sladd.
Och EMC var knappast uppfunnet då.

De
SM4FPD
 
Men det är ju så man gör på nätauktioner, man väntar till så sent som möjligt så att inte andra hinner trissa upp priset.
 
Äääntligen en deviationsmätare: https://www.tradera.com/item/302069/298549208/marconi-tf-2304-modulations-matare
Något som kan tyckas vara helt nödvändigt när man lyssnar på FM på amatörbanden.
Jag hör radioamatörer som presterar mindre än +-0,5 kHz deviation (andeviskning) medan andra öser på +-15 - 25 kHz.
Jag hör relästationer vars systemljud verkar vara kvar på 50 kHz tiden, med +-15 kHz deviation.
Radioamatörer som låter så svagt att det inte kommer över ens det minsta brus när man lyssnar mobilt. Andra hörs på flera frekvenser samtidigt.
På 70 talet gällde ju 50 kHz frekvensteg, med +-15 kHz deviation, sen kom 25 kHz steg med +-5 kHz deviation, något som jag tycket var väldigt optimalt. Numera sedan en 10 - 15 år gäller 12,5 kHz frekvensteg och +-2,5 kHz deviation.
Många tyx tro att de hörs när de talar på mikrofonen baksida så hörs det bra, andra pratar med radion ner vid magen, eller på rak arm, och tror att dess mikrofon är något magiskt som hör allt. Vissa kupar handen över micken och talar in i antennen...
Ja vem skulle göra så här vid SSB? Där har man ju en klocka som visar vad man presterar med kakhålet.
Varför inte skaffa den här mätaren och kom ut som folk på FM-delarna.
Eller klubben så att medlemmarna kan få kolla upp sin radio, och lära sig hur man talar i mikrofonen.
Eller relästationen i stan, den är väl tid att nu efter 15 år ställa in på den rekommenderade deviationen.

Ja nu fick jag gnälla lite.....
Men sådan här mätare är sällsynta, så därför tipsar jag denna vägen.

SM4FPD
 
Jag måste säga att utropspriset var minst lika optimistiskt som köp nu-priset!
Den var i fint yttre skick vilket de sällan är efter att ha släpats runt av oförsiktiga servicetekniker... ;)

Jag minns första gången jag använde en dylik... det var motvilligt eftersom jag brukade ha en Stabilock 4032 framför näsan som presenterade allt en lat tekniker behöver veta,
tyvärr var Stabilocken på service eftersom en annan tekniker hade valt fel ingång att stoppa in sina Storno 5000-genererade +44dBm i :oops: ...läropengar!
 
Orimlig prissättning är inget ovanligt på annonser, men rätt fånigt på en auktion. Just i detta fall, när man tycker att åttatusen är lagom, borde man kunna garantera instrumentets funktion. Minns ej säkert, men jag gav nog några tjugor eller nån hundring, för mitt ex. Utan garanti.

Den typen av meter var värdefull när det kördes packet för länge sedan. Idag, när det finns SDR och vattenfall att titta på, är det inte lika begärligt.
 
Jag tycker det där ser ut som en trådradio eller har jag fel ? Om man tittar på anslutningarna i bak . Det står telefon borde inte det stå hörlur ?
 
Vad det är, det står ju tydligt i rubriken, ett långt ord förklarar allt: Tuner/Gammal Radio/Unik radiomottagare/Vintage amatörradio/privatradio

de
SM4FPD
 
Kristallmottagare utan kristall?
Synd att förstöra en sån fin väska
.
:D
 
Last edited:
Back
Top