Tips från TRADERA Blocket etc

Till avdelningen Nostalgi kan vi kanske lägga detta fynd på TRADERA https://www.tradera.com/item/302069/303559096/trio-model-9r-59-mottagare
En TRIO 9R59, en rörradio som såldes flitigt på 60 talet. Och visst fick jag tag på en själv, köpte av en kompis som var radioamatör då.
Efter att ha återställt alla modifieringar började radion att fungera som det var tänkt. Detta var något annat än de träradio man hittade på sopstationen. Eller var det?
Efterhand kom jag nog fram till att det egentligen inte var så mycket superprestanda ändå. Ja under 10 MHz gick det faktiskt att finna stationer på AM och radioamatörer i bandet 3,5 - 3,8 MHz gick fint. Men det där 21 m bandet, eller radioamatörer på 20 m hittade jag aldrig. Och stationer på 27 MHz kanske gick att höra om man hade högtalaren i et annat rum så den inte påverkade oscillatorn med vibrationer. Spännande var det i alla fall och mycket lärdom bidrog den med. Jag byggde en likspännningsomvandlare i den så den gick att köra på 12 V. Och kunde komma ut i naturen med bil som kördes av min föräldrar då... Men det hördes inte mer där....
Q-mulitiplyern begrep jag mig aldrig på, eller så var den inte bra....
Underverket såldes senare, till någon, minns ej vem.
Det roliga är att appraten står i mitt förråd för grejer som skall renoveras "sen". Dvs jag har den igen, efter att ha fått tillbaka den via annan person. När "sen" inträffar frågar man bara inte. Jo schemat har jag faktiskt....

Det borde finns många som har erfarenhet av en sådan mottagare? Vore kul att höra någon story???
Kanske någon minns vad den kostade.

Själv gav jag som begagnad och söndermodifierad 300 kr i början av 60 talet. Jo det var mycket pengar det.
Förstår inte hur jag hade fått ihop så mycket pengar.

De
SM4FPD
 
I Radio & Television nr 4 1962 annonserade Sydimport en "trafikmottagare i världsklass" med "oöverträffad känslighet, selektivitet och stabilitet". Den hade "direkt avläsbara frekvenser med mycket stor noggrannhet" och den dittills oöverträffade selektiviteten angavs till 1 kc vid -3 dB. Tyvärr utelämnades uppgift om fabrikat och modell i den första helsidesannonsen, men fotot visar 9R-59 till priset 595 kr.

Jag har renoverat två skänkta exemplar innan de såldes vidare.

Lennart
 
Intressanta fakta Lennart!!!!
Vad som var oöverträffad selektivitet och känslighet då är kanske inte det vi idag förknippar med de orden.
Skalan hade förstås många streck och linjer, men bara visaren var åtskilliga kHz tjock.
Kristallkalibratorn bör väl ha legat inom +-10 kHz..... Frågan var bara vilken ton som var rätt..... tonerna från kristallen låg ju på 25 eller 100 kHz.
Selektivitet 1 kc vid -3dB ja hur mätte man då?????
Jag har dock ett svagt minne av att ha plockat in några kemiska resonatorer. Dessa började komma vid denna tid och var enpoliga och skulle sitta sko emitteravkoppling, es katodavkoppling i MF...... Vi får se vad som döljer sig i min då jag tar fram den....
595 kr, ja det bör väl ha sålts stor antal då tycker jag. Vad kostade en amerikanare på den tiden???? HQ-180 eller så??? Men de var ju bättre.

Fabrikat kunde nog variera, den såldes i alla fall som Lafayette, undrar om inte oxo Heatkit sålde den????


de
Roy SM4FPD
 
Kolkornsmikrofoner.
Säljs här och där i flera exemplar på TRADERA
Här är en https://www.tradera.com/item/301971/306257367/mikrofonkapsel och han säljer många.
Och man ser den här och där, i detta fall under rubriken scenutrustning.
I sin text skriver han att den kräver Phantommatning. vilket vanligen betyder 48 V över balanserad kabel.
Men kan även betyda matning till elektretmik på obalanserad kabel.

Tydligen är man lyckligt ovetande om att kolkornsmikrofoner är något som existerar.
Auktionen visar ju sådan mik från de gamla telefonerna vi hade för 100 år sen.
Frågan är hur den låter med 48 V phantommatning???

Sen låter de ju inte så bra heller, kraftig dist och närmast logaritmiskt ljud till utspänningsförhållande.

Min fråga till forumet är om någon använder kolkorn idag?
Förr var det ju vanligt till hembygds AM-sändare. (förr = för 50 - 70 år sen)

Det förekom bland försvarets hopvikbara handmikrotelefoner dynamiska mikrofoner med inbyggd förstärkare som betedde sig som kolkorn.
Bl.a luren till RA-105. Något jag förundrades över först då "kolkornsmikrofonne" var polariserad. (man lär så länge man lever)
dessa hade ju då inte den typiska kolkornsdistorsionen.

De
Roy
 
Jag använder kolkornsmik på ART-13 sändaren som gärna vill ha den höga utspänningen som en kolkornsmik ger. Men det måste vara en kolkornsmik av bra kvalitet såsom televerkets senaste. ART-13 är ju en kortvågsändare från andra världskriget. Satt i bl.a. B-29 som släppte atombomben.

Sedan använder jag även modernare flygradio-mickar som består av dynamisk mik med förstärkare enligt kolkorns-standarden.
SM0DRY
 
Jag använder kolkornsmik på ART-13 sändaren som gärna vill ha den höga utspänningen som en kolkornsmik ger. Men det måste vara en kolkornsmik av bra kvalitet såsom televerkets senaste. ART-13 är ju en kortvågsändare från andra världskriget. Satt i bl.a. B-29 som släppte atombomben.

Sedan använder jag även modernare flygradio-mickar som består av dynamisk mik med förstärkare enligt kolkorns-standarden.
SM0DRY
 
Oj, en WS-19 på Tradera, det var ovanligt.

https://www.tradera.com/item/302069/307789157/ws-set-19-mk-iii-med-div-kringutrustning

Själv har jag två, hoppas någon kommer i luften med denna. Det behövs mera chirp på banden.

Det saknas tydligen ett PSU. WS-19 behöver 12V, 265V och -540 och +540V, dvs. högspänningens minus går inte direkt till chassiet, detta för att skapa BIAS till slutröret som är 807. Lätt att bygga ett PSU, filtrering är mindre nödvändig. Det är en ”Duo.bander”, HF 2-8 MHz, i station ”A” (med två amatörband som snart blir tre), och VHF 229-241 MHz i station ”B”. En gång i tiden byggdes den senare om till 2m. Man kan även smyga ner HF till 160m runt 1990 KHz.

Det ser ut som att det är en engelsk station från Cole. Skulle då innebära att MF-trafos har spolar med Litz-tråd. En lyx som togs bort i de senare WS-19 MkIII från Canada enbart för att göra stationen mindre selektiv.

En station med möjligheter. Ett givet köp för den kräsne tycker jag.
//Göran
 
Ja det blir spännande att se om det blir några bud på SET-19, inga bud än och utropspris 1200 kr.
Har för mig det gick en för några år sedan som hamnade på över 3000 kr.

Inte illa Göran att äga två sådan radiostationer.
Själv har jag en som är i drift, med roterande omformare för 12 V.
Körde den lite på 1995 kHz och även någon radiokontakt på 3650 kHz AM.
Min SET-19 ser skaplig ut med rysk text och har planet-vx på frekvensratten.
VHF delen är väl kanske inte så mycket att ha, en regenerativ RX.

Har även variometern, men har inte kört den.

Finns väldigt mycket att läsa på nätet om SET-19.

Såg en gång ett slutsteg till SET-19 med fyra 807:eek:r och en jättelik roterande omformare, stor som en limpa, och allt i samma låda som TRX:en.
Den lär ha skrotats.....

Nån gång skulle vara kul med en portabelöfvning med SET-19 i bilen.

de
SM4FPD Roy
 
Jo det är väl allt fler som inte vet vad det är, eller inser någon form av kulturellt värde på gammelsaker.
Ännu fler kan tänka sig meka med något sådant.
Dessutom går den ju inte att styra via dator heller.....

Samtidigt som vi äldre blir färre och vi som samlar skrot och mekar redan har en SET-19

Man man kan förstås fråga sig om det finns något värde i gammal radioteknik, och i så fall vad?
Dagens radioteknik döljs ju i en platt dosa och har digital modulation samt går via ett tätt nät av basstationer.
Läs: radio i historisk bemärkelse behövs inte idag, så varför plåga hjärnan med att veta något om sådant?

Inställningen är att digitalt ersätter radio..... man inser inte att dagens radiokommunikation är radio.
Man tror att det är digitalt trådlös bara.

Moll intresse att bevara gammal radiotekniks kunskap, således.
Och det är fullt förståeligt.


De
Roy SM4FPD
 
FPD beskriver en sann bild även i yrkessammanhang. Det är mycket svårt idag att hitta radioingenjörer som behärskar radio på systemnivå "mellan antenn och jord". Till och med när det gäller fundamental grundläggande kunskap. På sikt ett hot då denna typ av kunskap värderas alldeles för lågt.
 
Ja jag har ju redan två stycken SET 19 fullt genomgångna, körklara och med nytt smörjfett i lagren till motoromformarna. Det får räcka!

Men det är nog så enkelt att "di gamle" redan har ladorna fulla och de yngre som inte själva upplevt surplusperioden helt enkelt inte har några naturliga kopplingar, ens till sådana här högpresterande apparater som SET 19 ju är. Alltså sett med våra gamla ögon menar jag.

Ur led är tiden.
 
Högpresterande??? SM7EQL???
Nja det håller jag kanske inte med om, men det är ju inte prestanda man söker med gammal gedigen radioutstyr.

de
SM4FPD
 
Högpresterande med 1939-års mått mätt, när den konstruerades. En välfungerande transceiver för A1 A2 och A3 byggd för installation i stridsvagn. Komplett med inbyggd Intercom mellan förare, radiooperatör och tornet. Inbyggd cross band repeater, kortvåg in och UHF ut och vice versa.

Mina och Göran DLK SET 19 är genomgångna enligt servicemanualen och fungerar fantastiskt fint. Mottagarens känslighet är något bättre än de allra modernaste ICOM men storsignalegenskaperna sämre. Å andra sidan är det inga problem mer än under contesthelgerna.

Man får dock vara försiktig med telegrafinyckeln då man nycklar anodspänningen ca 300 Volt. Gummihandskar rekommenderas. Jag har dock den senare utgåvan av nyckel med helisolerad arm.

En fin radio som inte bör saknas i något hem!
 
Visste inte att den kan göra crossband???
Men det är väl nån meny jag missat.....

Jo att det är höäg spänning i telegrafnyckeln har jag känt av....
Min första SET-19 var innan jag var radioamatör, och jag skulle testa sändaren.
Med två trådar anslutna där morsenyckeln skulle kopplas var tanken att jag skulle stöta ihop trådarna för att se om den kom bärvåg.
Men det var hög spänning i trådarna och det kändes mycket väl.... det var slut på proven av sändaren då för en tid....
Man har sett telegrafnycklar där de rörliga delarna varit isolerade, kanske det var skälet.

Observera bilden i min avatar.
Där jag fotograferat de självlysande texterna.
Lite klurigt att fotografera.
Med kameran på stativ, en liten glödlampa för att få ljuset rån fotogenlampan för skuggor och en stark fotoblixt för att aktivera det självlysande, sen öppna kamerans slutare i ungefär 10 s. fick jag bilder med självlysanade text och ngt skuggad panel. Skithäftigt....
Jag har högupplösta bilder av hela radion oxo.

Det lär ha varit ganska hälsovådligt för de som tillverkade den självlysande färgen på 40 talet. flera dog vad jag hört. Lätt joniserande strålning.....

de
Roy
 
Back
Top