Tips på bra linjära nätdelar att ersätta switchade d:o med

SA6TUT

Well-Known Member
Hej. Det är inte alla som har gamla hederliga linjära nätdelar liggande i byrålådan. Som rubriken antyder så söker jag tips på var jag köper bra linjära nätdelar att ersätta diverse switchade dito med. Med "bra" menar jag sådana nätdelar som inte stör radiomottagning.
 
Här har vi oxo ett: https://www.tradera.com/item/340198/330472323/alpha-elettronica-al307s även om spec inte är angivna i annonsen. Man får gissa spänning och ström.
Den här: https://www.tradera.com/item/340198/330382673/manson-laboratorieaggregat-med-3-separata-utspanningar fanns i en version för 13,8 V och 20 till 30 Amp, ett bra agg.
Eller den här: https://www.tradera.com/item/340198/330382666/kraftig-variabel-stromforsorjning-for-bade-dc-ac

Så det förekommer då och då.
Själv håller jag hårt i mina analoga nätaggregat.
Vill inte ha in störningar i min för övrigt störningsfria miljö.

På amatörradioloppisar kan du nog hitta mer av vad du behöver, SM6KZW.

Dock finns några hckade nätdelar för 13,8 V och 20 - 30 Am som faktiskt är tysta.
Det går att göra men kan vara sällsynta, dessutom kn de snabbare åldras och börja störa.


Roy
 
Roy's andra exempel finns i ett otal varianter varav några med fast 13.8V utspänning och då utan panelinstrument
och vred. (Dolda under etiketter)

De såldes under olika namn även av SRS på sin tid. Jag kontrollmätte några och dom är mycket stabila.
Nackdelen är den "on-off" termostatreglerade fläkten vars koppling är litet bakvänd. Den kopplingen
har jag ändrat så att fläkten alltid snurrar med låg hastighet för att "om behov finnes" dra på full fart.

Regulatorn är en 723'a som om den inte avkopplas ordentligt kan fås att bete sig otäckt om den utsätts
för HF. Förutom fläktmodifieringen har jag aldrig behövt göra någon HF-modifiering men jag kör å andra
sidan inte QRO.
 
Tack snälla för alla svar. Jag var inte helt tydlig men det är i första hand ganska små nätdelar jag behöver byta ut. Här ju mängder av dom. De matar allt från bredbandskonverter, router, switchar olika laddare med mera. Jag får väl ta lite tid på mig så får vi se om jag får till det hela!

Tusen tackar.
 
Jo stämmer SM6GXV, vi sålde en version på SRS.
Men 13,8 v 20 A versionen fanns i flera varianter med olika "fabrikat", men var nog lagade på samma fabrik.
Invändigt finns ju trimmar som motsvarar de pottar man ser på auktionens version.

Jag har faktiskt minst en sådan i reserv för sämre tider...... bra metod med fläkten där!!!!
Den blåser rätt rejält när termostaten så vill.

En varning bara, kör inte agget varmt utan kåpan påsatt. Utan kåpan funkar inte kylningen på rätt sätt.

Annars verkar analoga PS ha närmast oändlig livslängd, åtminstone livet ut.
Ja det lär väl gå att göra slut på dem förstås, har sett de som varit helt fulla av damm, skit, flugor, fjädrar och snusrester. Då kan det bli svettigt invändigt.
Men som alltid sköter man dem får man lön för mödan.

ICOM:s PS-35 var ett inbyggnadsagg för 13,8 V 22 A, det var byggt på hackande kretsar, men vara väl avstört.
SAMLEX heter små hackade PS, som var populära en tid, men de har relativt kort livslängd. Kondingarna tar stryk, och det yttrar sig som att det låter från agget vid last, piper tjuten och gnäller. Byte av kodningar hjälper.


Till SM6KZW, bygg ett stort aggregat med många utgångar.
Ex: 3 st 12 V 1 A, 5 st 5 V 1 A etc. Med LM7805, LM7812 etc. Alla utgångar från varsin lindning på trafon.
SVEBRY har transformatorbyggsatser där du bara lindar sekundärlindningarna.

Så kan du driva många saker i laddningsrummet.

De
Roy
 
Det är inte alla som har gamla hederliga linjära nätdelar liggande i byrålådan
Min "supplier no. one" är grovsoprummet. Det är inte klokt hur mycket godis folk slänger. Massor av gedigna linjära väggbulor byts mot små moderna switchade dito.
Folk förstår inte sitt eget bästa:D
 
I "skrotlådorna" på loppisar kan man hitta gamla nätdelar. Där kan man också hitta gamla skärmkablar med fina ferriter :)
 
Back
Top