Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

QRP

Well-Known Member
Sveriges Radio kommer att upphöra med sändningar över mellan- och kortvåg den 31 oktober i år. Man kommer istället att använda Internet, något som Sveriges Radio anser både vara det bästa nyttjandet av tillgängliga resurser samt i linje med internationella skeenden.

Sveriges Radio International - English -- Engelska

En epok är förbi!

//QRP
 
Visst är det trist...

Minns hur man diskuterade anskaffningen av de nya sändarna 1991/92 och var de skulle stå.

Man hade redan börjat göra förberedelser i Karlsborg för att kunna härbärgera en av dem,
när beskedet kom att man inte alls var intresserad av denna stationsplats, utan istället skulle ställa upp alla tre i Hörby. Personalen tog mycket riktigt detta besked som en föraning om en bistrare framtid och en framtida avveckling.

Jag kan i och för sig förstå att med de rådande energipriserna är det svårt för RSI att motivera en elförbrukning för flera 10-tals miljoner per år för sändningar som bara når en liten rännil av lyssnare.

"Propagandavärdet" i kortvågssändningar har även blivit allt mindre med åren.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Mycket trist! Hade varit bättre att lägga ned tramsradion på FM och TV-nätet.
Det finns ju på Internet ;-). Men det kommer nog också vad det lider.
 
I samband med att rundradion på kortvåg minskar, så utbreder sig förmodligen alla möjliga "överföringar" av information på ett sätt som gör all mottagning på kortvåg/mellanvåg näst intill blir omöjlig?

73 de Bjarne
 
Om man bortser från nostalgiska skäl, att en epok är över, vad tycker ni om beslutet? Är det ett vettigt beslut att koncentrera sig på sändningar över webben?
Personligen tycker jag att mellan- och kortvågssändningarna har fyllt en funktion. Det är långt ifrån alltid man har tillgång till internet på resande fot. På bilresa i norra Europa har ju Sölvesborg gått fint, och senast i somras lyssnade jag på kortvågen från ett "zimmer" på Österrikiska landsbyden...

SA6APZ
 
Nytänkandet förutsätter att man har en laptop eller mobil med sig och ständigt är uppkopplad. Fördelen med kort- och mellanvågen är att den som lyssnar inte behövde betala för att vara "uppkopplad" till sändaren.
Men radion har väl sina komparative fördelar i vissa situationer
Vilket är mest sårbart i en krissituation (krig o jordbävning) radio eller internet?
//QRP
 
Det är tragiskt uppenbart att Sveriges Radio inte längre anser det mödan värt att rikta sig till alla de potentiella lyssnare som inte har tillgång till något annat än en traditionell radiomottagare. Man lämnar fältet helt öppet bl.a. till de många odemokratiska grupper som oförtrutet satsar på att sprida sitt budskap per kortvågsradio. Det ligger dessutom i sakens natur att dem vi inte kan nå via internet ofta inte heller kan nå oss med lyssnarrapporter.

Beslutsfattarna förefaller ha drabbats av en akut bristande verklighetsuppfattning.

/ Göstha
 
Istället för att diskutera frågan här kan ni väll alla skriva till SR.s vd och tala om vad ni tycker.

Han heter Mats Svegfors.
Lyssnar post uppskattas alltid på SR.
/LRU
 
Men vad tror ni om framtiden på lång, mellan och kortvågen då?
Kommer fler länder att sluta sända?
Kommer vi att få uppleva en mellanvåg utan radiostationer?
Våra nordiska grannar har stängt av. BBC stängde.
Vem tar över istället?
Blir lång, mellan och kortvågen en soptunna för störningar?
Blir lång mellan och kortvågen åter ett enda stort piratband? Eller ett amatörband?
Förmodligen, min åsikt, kommer nedläggningarna av rundradio på lång, mellan och korvåg att accelerera.

Själv lyssnar jag en del på icke amatörband på HF, och det skall bli intressant att få uppleva en så stor omsvängning som förmodligen kommer att ske.

Eller?

Propaganda i form av politisk propagnda verkar ha spelat ut sin roll.
Religiös propagnda verkar inte har spleat ut. Där verkar finnas MegaWatt att spendera.
Lyssna på Familiy Radio på 6240 kHz kvällar, 59 + 60 dB, ( ta fram en stor spypåse innan du lyssnar.) Lägg märke till modulationen och sidbanden, om du har spektra, där sparas ingen energi inte.

Miilitär då minskar även deras bruk av HF?

Jag tror att vi som radiointresserade bara kan uppleva förändringen, knappast påverka även om vi skriver brev och berättar att vi vill lyssna på RSI på våra resor.
Att upplevea den kommande förändring, är nog lika intressant som när kalla kriget på HF dog ut.

de
Roy
SM4FPD
 
På ett sätt är det bra att starka europeiska sändare stänger, för då blir det lättare att DX-a efter t.ex. svagare stationer i sydamerika.. :) Nu senast stängde Bremen på 936 kHz.
 
Klart att om de flesta MegaWattare stänger så blir kraven på våra mottagare lägre.
Jag tänker på Imd skapat från större avstånd, bandvis. Många enklare, hembyggda och äldre mottgare kommer att kunna användas igen.
Så visst blir det bra med tysta HF band
(Lite ironiskt kanske)
Får vi upplevea detta under vår livstid?
Men vad händer med pirater, eller folk som kör utanför amatörbanden, behöver man vara licensierad radioamatör när kortvågen i framtiden är tom?


de
Roy
SM4FPD
 
En aspekt som samhället verkar ha missat i sammanhanget är beredskapsaspekten, eller vad vi nu skall kalla den.

Vid en större naturkatastrof, som exempelvis tsunamikatastrofen för några år sedan, hade svenska myndigheter kunnat sprida information via SR på kortvåg, som åtskilliga berörda turister förmodligen hade kunnat lyssna till. Att folk i det läget skulle ha kunnat sitta uppkopplade till Internet och lyssna på SR är mindre troligt.

Man kan ju inte utesluta att en liknande situation kan uppstå igen, och då står krismyndigheterna där med skägget i brevlådan, trots att ambitionsnivån sannolikt ligger på en högre nivå "nästa gång".

SR = klart slut.

73,
Rolf
SM5Mx
 
Last edited:
Hej !

Själv lyssnar jag i princip dagligen på kortvåg, mestadels rundradio. Att lyssna på amatörtrafik skulle ta för mycket tid/koncentration.
Just nu skvalar Voice of Korea (Nord Korea) genom mycket lokalt brus/störningar (finns mycket nätverk o svetsar i farten), som kontrast får jag väl ratta över till VoA, ha ha ha.
(14.00-14.57 SNT, 12015 kHz)

Det är nå't visst med att lyssna på "riktig"radio, har gjort den sedan "barnsben".
Då var det rejäla apparater med magiskt öga, EM34, som var fängslande.
Nu idag är det en SP-600 JX-21 som tjänstgör eftersom jag sitter på kontoret i verkstaden, är jag på det andra kontoret så är det BRT-400 eller 51J-4 som får stå för underhållningen.

Hur blir det i framtiden? Blir det bara några enstaka kortvågsstationer + en massa "diffus verksamhet"? Kommer mina båtankare bara att stå där o brusa sorgset?

När det gäller propaganda så har vi ju China Radio Int, de sänder ju hur mycket som helst! Däremot så är "propagandan" av ett annat slag än vad vi hörde då östblocket fortfarande var starkt.

Nåväl, det blev inte VoA nu är det NHK World. (15.00-15.29 SNT, 11780 kHz)
 
Last edited:
Från meddelande #2: "Jag kan i och för sig förstå att med de rådande energipriserna är det svårt för RSI att motivera en elförbrukning för flera 10-tals miljoner per år."

"Flera 10-tals miljoner" var väl att ta i . . . Kollar man mer noga drar AM verksamheten ungefär hälften av vad ett nationellt FM nätverk gör (t.ex. P2). Fördelat på täckt yta är KV mycket billigare.

Från meddelande #2: "når en liten rännil av lyssnare."

Det är ingen som vet hur många, det finns ingen staistik.
 
Last edited:
Har verkligen energipriserna blivit så mycket dyrare.
Jag har minnen från 60 talet som talar om 6 öre per kWh.
Och penningenvärdes index är c:a 20 sedan dess.
Dessutom krävdes mångdubbelt så stor bemaninng för att hållad driften av en stor sändare på den tiden.
Så det är nog andra saker som styr.

Modet, det är omodernt med AM, det skall vara digitalt numera. Vare sig det behövs eller ej.

Propaganada, idag efter kalla kriget är det inte politiskt korrekt med AM och propaganda. Som ju AM sändingar anses vara.

Folk vill att det skall vara bekvämare och ingen sitter och försöker hitta radiotationer gneom att leta med VFO:n på en radio.

Det finns bara sämre mellanvågs och kortvågsmottgare för folket idag, dvs sämre möjligheter att lyssna

Det finns nya möjligheter och då skal väl de utnyttjas, dvs internet.

Man lämpa över jobbet till kunden, dvs lyssnare, likt IKEA där man gneom att införa självregistrering av inköpen slipeer antälla kassapersonal.
Soptömningen idag måste vi släpa ut våra sopaor till tunnan ute vid vägen, och man kan ändå höja priset.
Kunden får köpa sig en ny dator istället för en radio, om han vill höra hemlandet.
Politiskt styrmedel för att öka BNP?

Andra länder stänger av sina rundradiostäningar och då måste ju SM göra samma sak.
Politik är att härma andra länder.

Det finns säkert fler motiv.


Lyssna istället på piratbanden på lördag och söndag, på 6,2 - 6,5 MHz
Skitsköna sändningar med härligt ljud och distorsion, fading och Chigaogo, Telstar, Shadows ABBA på 6210 kHz söndag FM.

Snart är hela mellanvågen ledig för Piratradio.... Kolla 1611 - 1680 kHz kvällar


Någon som vet hur det går med DRM?


De
Roy
SM4FPD
 
Det är ju tur att det finns entusiaster som sänder även om dom är pirater då det trots allt finns en del tokar som oss som gillar att lyssna runt på de lägre banden. Lite trisst bara att man inte kan höra på nyheterna på mellanvåg bara, brukar funka bättre än FM på mornarna i bilen när man bor i det kuperade Dalom :)
 
Hej alla!
Förstår inte problemet.

Om det fanns ett statiskt underlag, iform av mängder med inskickade lyssnarrapporter, vore det en annan sak, när det gäller nedläggningsbeslut.

Då fanns det kanske en framtid för KV-rundradio.
Protester, med massor av plakat-försedda väljare, gör generellt politiker nervösa. Speciellt i valtider.

I dagens läge, är nog kortvågen/mellanvågen (+lång-),
mer sporadisk avlyssnade av äldre herrar i sina bästa år.
Vilket i praktiken, innebär "grumpy old men".

De är förvillande lika bilderna på senaste fotograferingen av loppmarknaden i Nykvarn.
Se gärna dessa på SSA`s forum.

Yngre folk, som är intresserad av musik idag, lyssnar nog hellre på en störningsfri utsändning via Internet.
Jämför med t.ex. Radio Luxemburgs, när detta begav sig.

Om den mentala inställningen är mer av, att få tillgodose musikalisk perfektion ljudmässigt, har nog inte de lägre frekvensbanden, över tid, någon chans.

För politiska och religiösa sådana, finns det kanske hopp för denna troende skara.

Fading, (+11 år-cykl.) och dygnsberoende signalstyrka t.ex., attraherar kanske bara, nära-rullator-ålder-kandidatorer.

/Hans
 
Last edited:
Visst är det så att Facebook når längre än den bästa HF sändaren.
Och kilowatten slår inte ut dagens Internet när gäller räckvidden.
Men radion klarar än så länge censuren bättre än Internet.
//QRP
 
Back
Top