Tråkigt att Sveriges Radio upphör med mellan- och kortvåg

Varför står det "Tuna-Hästberg" på Borlänge/Falun? Finns det en förklaring eller är det en oavsiktlig sammanblandning av Tuna och Tuna-Hästberg?

Mycket intressant sida f.ö.. Hoppas på en snar uppdatering. :)
Det är tryckfel-Nisse som har varit i farten. :D
 
SK6DW inkl. undertecknad åker ned Till Hörby och Sölvesborg om ett par veckor för ett besök. Det finns en intressent att ta över sändningar från Hörby och Sölvesborg men jag vågar inte uttala mig om hur seriöst det är eller hur det kommer att sluta. Jag är inte inblandad i processen alls.
 
Här är en ganska kul bild, gissningsvis från 1973-74 då två nya 500 kW Thomson KV-sändare hade installerats på Hörby Radiostation. Teknikern på bilden är Sten Ewerlöf SM7YPL som jag tror en del av läsarna känner. Man ser stutsteget invändigt med de två slutrören TH337.

thomso10.jpg
 
Sveriges radio och utlandssvenskarna

I krislägen, som vi nu har sett i bla Libyen, stängs informationsvägarna ofta av. Internet, telefoni och TV/Radio om det finns, visar en felaktig bild av situationen.

För att nå svenska medborgare i dylika krisområden finns två möjligheter; Satellit telefon eller kort/mellanvågsradio.

Satellit telefon är dyrt. Kostar 10-25 SEK per minut och dessutom tillkommer priset för telefon, ca 13.000 SEK och 2.000 SEK i årsavgift. - Inte så många privata användare alltså.

Billigare är det då med radio. En radio för 200 SEK kunde ta in Sveriges radio på 1179 kHz ända ner till Nordafrika, och på kortvåg nå ända till Australien.

Snålheten bedrar visheten som man brukar säga.
 
Ja man tycker ju att radiosändningarna väl skulle kunna ligga i linje med delar av försvarets arbetsuppgifter och att de kunde vara med och betala. Mycket av kostnaderna är ju ström till driften. Kan man inte bara sända till de områden som det finns behöv av och bara sända nyheter och information vid väl valda tillfällen?

Nu såg jag i och för sig på TV att de en del i den psykologiska krigföringen hade byggt containrar innehållande ljudstudio och radiosändare för att kunna producera program och ev. även sända dem själva, men de kan ju bara användas om de är på uppdrag någonstans och då handlar det troligen bara om väpnad konflikt och inte olika "katastrofer".
 
... Snålheten bedrar visheten som man brukar säga.
Just det. Här är det fråga om chefer som sätter resultatredovisningen före allt sunt förnuft och dessutom säkert har mage att framhålla det som merit! Om ett antal strandsatta svenskar i Libyen i efterhand skulle kritisera nedläggningen, kan ni lita på att beslutsfattarna sätter nya höjdrekord i verbala undanflykter. "Men vi kunde väl inte veta att ...". Jag frestas misstänka att vetande inte var något skall-krav vid tjänstetillsättningen.

/ Göstha
 
Man har underskattat radions fördelar till förmån för Facebook och Twitter.
Hade vår utrikesminister varit en lika hängiven radioamatör som Twittrare
hade verkligheten sett annorlunda ut.
//QRP
 
Därigenom har man de facto diskriminerat alla som inte har tillgång till vare sig mobiltelefoni eller internet. Visserligen har alla inte heller tillgång till radio, men de är betydligt färre.

/ Göstha
 
Jag hörde att Sydkorea hade släppt flygblad och radioapprater över Nordkorea.
Allt i propagandasyfte. Med största sannolikhet kortvågsradio.
dessa kan ju användas av vem som helst, även de som aldrig har sett en Dator och långt mindre vet vad Internet är.
Vore kul att veta hur många sådana radioapprater det handlar om.
Och vad som sänds och hur.
USA har väl kortvågsändning i sina krigszoner för att sprida sin sak.
Några exempel på att radio har sin betydelse.

De
SM4FPD
 
Nu är det som så att jag har fått två avhopp av olika skäl. Det finns två platser lediga för de som vill följa med. Vi kan hämta upp högst två personer på vägen. Avresa Trollhättan senast 05.30 och ankomst 10.00 hos Teracom i Hörby. Vi tar E45 till Göteborg och sen E6. Hör av dig snarast till mig, innan fredag kl.21 via PM om du vill haka på.
 
Norge är steget före ...
Den norska regeringen har beslutat om ett släckningsdatum för den norska FM-radion. Släckningen är satt till år 2017, då den broadcastade radion blir helt digital.
FM-avvikling i 2017

//QRP
 
Nu är besöket gjort och det var mycket intressant men samtidigt en smula vemodigt. I Hörby har man påbörjat demonteringen av stationen. I mars nästa år ska de ha flyttat ut från nuvarande lokaler bort till FM/TV-masten. Kontrollbordet är bortplockat och därmed frekvensstyrning, antennväxel m.m. Sändarna är tömda på kylvatten för att inget ska frysa sönder. Feeder till de flesta antennerna utom två är nedrivna och ligger på backen.

Man kan dock i dagsläget dra igång sändarna igen efter några timmars jobb. Men man får manuellt knappa in arbetsfrekvensen på själva sändaren eftersom styrdatorn är borta samt fylla på med avjoniserat vatten.

I Sölvesborg är läget ett annat. Där har man inte hunnit demontera lika mycket. Modulatorröret är urlyft ur sin sockel och står jämte sockeln. Sändaren är även den tömd på kylvatten för att inget ska frysa sönder.

Sölvesborg är i mycket gott skick även om sändaren är en generation för gammal. En nu sändare har en verkningsgrad på ca. 80%. Sölvesborg ligger på ca. 72%.

Sölvesborgsstationen står på arrenderad mark och ev. så kommer stationen återföras till arrendatorn. Vad han vill göra med den är lite upp till honom. Men det finns en risk att stationen blir jämnad med marken. Redan nu sjunker trycket i matarkablarna sakta men säkert sedan kompressorn stängts av i helgen.

Teracoms syn på allting är skrot tycker jag är mycket tråkig. Vi som var där fick t.o.m. skruva loss sidopaneler på sändaren (!) för att få bättre fotomöjligheter men vi behövde inte sätta tillbaka panelerna sen.

Hörby är nog för komplex för att kunna räddas men Sölvesborg är helt klart värd att sparas. Masterna är Teracoms bästa master och behöver nästan inget underhåll alls.

Men det kanske är för sent för att dra igång någon räddningsaktion för Sölvesborg?

Kanske det finns en viss bitterhet över SR:s beslut som man fick reda på genom media? Att diskutera och klaga på SR är som att tala med en betongvägg.

Här är lite bilder från helgens besök. Mer bilder kommer allt eftersom.

2011-03-05 pictures by isbjornlw - Photobucket
 
Sverige håller på att bli historielöst när man monterar ner och skrotar ett kulturarv.
Och det som inte syns har aldrig funnits ....
//QRP
 
En man omkom av oklar anledning (misstänkt hastigt sjukdomsförlopp) härom dagen i samband med demontering av en gardinantenn vid Hörby KV. Vad gör man för att stoppa denna vansinniga process? Snart försvinner väl Sölvesborg också. Räddas det som räddas kan!
 
Även BBC lägger ner, se filmen om BBC 648 kHz: Critical Distance Weblog: Fond Farewell to BBC 648 kHz
En del intressant historik även om filmen är lång, men vackra antennvyer och bilder på sändare och slutsteg. Bäst av allt är att han filmat med kameran på stativ.
En gång världens största sändare tydligen.
Dags att gå hem och lyssnaa på 648 KHz för den skall ju stängas på söndag om jag förstått rätt.


Ang minnet av våra sändare kulturarv, Hörby etc.
Så finns väl allt utsänt material lagrat. Och kultur är ju det man sände och inte prylarna.
Och det är ju det man sände som är själva kulturen, inte master, mätare och slutsteg.
Ja visst är jag lite ironisk men så verkar politiker resonera.


de
SM4FPD
 
... Och det är ju det man sände som är själva kulturen, inte master, mätare och slutsteg.
Ja visst är jag lite ironisk men så verkar politiker resonera.
Fast den här gången verkar ingen ha brytt sig om att resonera över huvud taget! Utan sakskäl är det tydligen bäst att hålla tyst och låta processen ha sin gång. "Vi kunde ju inte veta ..."

/ Göstha
 
Hej!

Jag har lyssnat regelbundet på 648 under många år, det är en av förvalen på bilradion. Hemma använder jag mestadels en Mt 910B av avlyssnandet av mellanvåg.

Jag tycker att det är tråkigt att den ena efter andra "sändaren" går i graven.
 
Back
Top