Traps för W3DZZ

Discussion in 'Antenner och master' started by sm0cuh, Jan 5, 2018.

  1. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Snart kommer våren och med den skall trapsfällorna vara färdiga då min OCFD skall ersättas av en W3DZZ. Mycket finns att läsa om denna antenn men inte allt. Hur väljer man bästa frekvens för att köra CW på 40m?
    Trapsen lindas med grov tråd och högspänningskondensator, alltså inte coax.

    Trapsen är avsedda att spärra på lämplig frekvens så att det passar för cw-delen 7.035MHz.
    Med en VNA och en link löst kopplad ser jag ett Zmax och en swr-kurva, men jag litar mest på Zmax och utgår från att det är korrekt? SWR-kurvan ligger nämligen nära 100Hz högre i frekvens. SWR bör visa samma frekvens som om jag hade en griddippa? (Griddippa rekommenderas ofta i litteraturen.)

    Om jag hänger kretsen på ett snöre, fritt i rummet och sedan ansluter sladdstumpar ca 50cm långa i varje ände på spolen så sjunker resonansfrekvensen vilket jag antar beror på strökapacitans. Sladdstumparna dras rakt ut för att simulera antenntrådarna och sänker alltså resonansefrekvensen. Tänker jag rätt nu?

    Om jag justerar kretsens Zmax UTAN sladdstumpar till 7.16MHz så sjunker den till 7.035MHz MED sladdstumpar. Strökapacitansen inverkar alltså en hel del.

    Om jag i stället tittar på swr-minimum skulle jag behöva trimma kretsen till 7.24MHz för att landa på 7.035MHz.
    Det finns många förslag på lämpliga frekvenser samtidigt som man tydligen skall undvika att ligga i resonans vilket kan ge överslag och högre förluster.
    Vore väldigt intressant med synpunkter och förslag innan jag limmar och lackar spolarna.
    /OLa CUH
     
  2. SA6BNV

    SA6BNV Well-Known Member

    Hej,

    Jag har lite samma funderingar om traps för en vertikal. När jag tidigare byggt traps har jag lagt resonansen strax under CW-delen med bra resultat.
    Jag har läst någonstans att man inte bör lägga resonansen exakt på den frekvens man skall använda pga förluster.
    Dock osäker på om det egentligen har så stor betydelse.

    73 Åke SD6T
     
  3. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Tack Åke, jag ser att även du har ett fint instrument som genererar kurvor. Mina kurvor ger fler frågor än svar men entydigt kan det vara bra att lägga sig lite för högt eftersom strökapacitanserna tillkommer. Jag lade min fälla i frysen en stund och då sjönk F.res ytterligare 300Hz.
    Om inga fler kommentarer kommer in så limmar spolarna vid 7.16MHz.
    73 de OLa / CUH
     
  4. SA6BNV

    SA6BNV Well-Known Member

    Den enda nackdel jag kan komma på med att lägga sig på samma frekvens man använder skulle kanske vara vid mottagning då man skulle kunna tänka sig att inkommande signaler ”sväljs” av en trap i resonans. Bara gissningar. Men det borde man kanske testa vid tillfälle. Kanske koppla en sladdstump till mottagaren med trapen i änden. Så lyssnar man vid resonansfrekvensen och ser om det blir någon skillnad när man kopplar bort trapen.
     
  5. SM7CZR

    SM7CZR Old Ham

    Jag har öppnat en traps i en Hy-gain 12AVQ och spolen bestod av aluminiumtråd lindad på en isolerande stav
    som även utgjorde skarv för rören. Spolens ändar var ansluten med plåtskruvar (se hemmagjord bild).

    Det fanns alltså ingen obehörig metall inuti spolen.
    Parallellkapacitansen bestod av den omgivande aluminiumkåpan (ej med på teckningen).
    Traps.png
     
    Last edited: Jan 6, 2018
    SM7SEK and SM5KYH like this.
  6. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Mycket intressant! Jag har inte läst detta någonstans, men ytterligare en anledning att undvika resonans på 7.035MHz
    OLa/ CUH
     
  7. SM6PVB

    SM6PVB SM6PVB

    Intressant tråd. Har traps liggande från 2 st nedplockade W3DZZ. De har fungerat bra på 80/40 . Den ena ingjutna traps, sen 80 talet, och de andra från en tysk firma. Tänkte fixa till den ena och sätta upp i vår. Ska ta och mäta upp trapsen på skoj.
     
  8. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Kul att den gamla klassiska W3DZZ kommer igen.
    När jag fick mitt cert, i slutet av 60 talet (förr århundradet) var W3DZZ det alla skulle ha.
    det varade nog fram till mitten av 80 talet, och det byggdes, såldes och lubbades med sådana antenner.
    Sen tog det slut, alla skulle ha Windom, FD4 och liknande. Ja då slapp man ju spärrkretsarna.
    Antenns är egentligen en tvåbandare för 7 och 3,6 MHz banden, men går på fler band med hjälp av Pifiltet, eller idag antennavstämmaren.
    På 21 MHz vr den ju 3/4 bölger.
    Jag minns en svensk W3DZZ som såldes, den bestod av kretskort med spiralspole, etsad på kort. Kopparlaminaten på fram och baksida utgjorde kodningen. Allt doppat i färg. Kretskortet utgjorde då även isolator eller upphängning av spärrkretsen. Denna typ blev inte så populär, kanske beroende på att den liksom andra versioner av W3DZZ hade SWR på de flesta band, eller kanske den inte var så bra???

    Att göra kondensantorer av kretskort är fortfarande en bra ide, men kräver att man kan mäta upp dem.
    Spolar som spiral, nja, det finns i alla fall beräkningsprogram.

    SM4FPD
     
  9. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Både Coax- och kretskortsvarianterna av traps lär ha höga förluster. Men siktar man högre så kostar det. Det blir försilvrad Litztråd, högspänningskonding. 50mm dia rör av Polykarbonat (1000:-/meter) som lär ha bra egenskaper. Att montera kondingen i spolen var som att bygga flaskskepp men allt går om man vill. Jag är inte orolig för 80 och 40m, men jag inbillar mig att L/C förhållandet påverkar huruvida jag får resonans på 20 och 15m. Tänkte prova mig fram och börjar med 68pF och F.res strax under 7MHz.
    OLa / CUH
     
  10. SM7NTJ

    SM7NTJ Well-Known Member

    Om man tar en titt i Rothammels antennen buch så finns det ganska mycket skrivet om W3DZZ.
    Antennen är konstruerad för att vara en halv våglängd på 40 och 80 meter.
    Resonanskretsen ska vara i resonans inom 40 metersbandet för att antennen ska fungera.
    En parallellresonanskrets blir oändlig vid resonans och gör att antennen blir en elektrisk halvvåg på 40 meter.

    På 80 meter gör spolen i resonanskretsen att antennens totala elektriska längd blir en halvvåg.

    73 de SM7NTJ Lorentz
     
  11. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Hej Lorentz, stämmer att vi får en vanlig dipol på 40m. På 80m uppfattas kretsen som induktiv och fungerar som en elektrisk förlängning. Antennen blir därför kortare i meter räknat. På 20m uppfattas kretsen i stället som kapacitiv och förkortar antennen elektriskt. Men nu har vi ju redan den längd i meter som bestämts för att det skall fungera på 80m. Hmmm.
    Genom att välja L/C förhållandet för kretsen bör vi kunna få resonans samtidigt på både 80m och 20m, samt på 15m med lite tur. Tyvärr hittar jag olika L/C värden i litteraturen så jag tänkte chansa med 68pF och stämma av L tills jag får en dip på 7MHz. När väl antennen är på uppe så får vi se om turen är med mig.
    OLa/ CUH
     
  12. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Jag har för mig att 61 pF var ett närmast magiskt tal för kondingen i spärrkretsen för en W3DZZ.
    Men som vanligt kan det finnas olika skolor.

    Den jag hade var bygd med röda plaströr, c:a 30 mm och en 250 mm långa, vet ej fabrikatet.
    Men jag minns när det talades om Balun, då i slutet av 60 talet.
    Jag bestämde mig för at bygga en balun och montera i min W3DZZ.
    Resultatet var intressant, helt nya inställningar på avstämningsenheten, helt annat brus (lägre) från närliggande störkällor, inga TVI i min gamla rör-TV.
    Så numera använder ja alltid balun i kortvågsdipoler.

    En tid kallades W3DZZ för luftkyld konstantenn, lite orättvist ändå tycker jag.
    Den är ju en riktig halvågs-dipol på 7 MHz och en aaaaningen förlängd halvvågs dipol på 3,7 MHz.
    Jag har heller aldrig lyckats får reda på om någon kunnat upptäcka en skillnad på en ren dipol och en W3DZZ.
    Kanske de stora förlusterna blir på de band där den inte skall gå....

    Det fanns Tyska W3DZZ antenner med spärrkretsar, (minns ej fabrikatet) som kallöades W2000 eller nåt sånt, som skulle tåla QRO, 2 kW. Tunga och av keramik.

    Elfa hade en W3DZZ med balun av en rulle koax som hände vid matningspunkten.

    SM4FPD
     
  13. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    OK Roy. 61 pF noterat. Får se hur mina 68pF fungerar i praktiken. Självklart blir det en choke vid antennanslutningen, annars blir det obalans. Jag har en OCFD idag med choke vid antennen, ytterligare en halvvägs ner och slutligen en nära riggen. Trots det störs datorn ibland. Inte bara på ett band utan flera. En av anledningarna till att jag vill prova en balanserad antenn.
    /OLa/ CUH
     
  14. SM5KRI

    SM5KRI Oldtimer

    Fritzel är det nog du tänker på Roy,
    Jag har en urgammal Fritzel W3DZZ med traps av keramik som var den första antennen som uppsattes på hyreshuset i början på min och min fars (SK) amatörradiokarriär som SM4. Ett problem som upptäcktes var dock att trapsen hade förmågan att samla på sig vatten invändigt så det blev att klättra upp på hustaken, ta ned ytterändarna och tömma ur vattnet när SWR blev för högt. Tätning med silikon, dräneringshål m.m. provades men lika blött ändå invändigt..

    Antennen finns i källaren för framtida behov, men trapsen verkar vara i dåligt skick och i behov av översyn.
     
  15. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Jo Fritzel måste det ha varit, den var byggd på en plastad stållina.
    Benämndes W2000 har jag för mig.

    SM4FPD
     
  16. sm0cuh

    sm0cuh Well-Known Member

    Hur skyddar man bäst fällorna mot väder och vind. Det bästa jag kan komma på är krympslang och krympa den så att den täcker spolen.
    Någon som vet var man kan köpa krympslang ca 60mm Diameter?
    OLa / CUH
     
  17. SA6BNV

    SA6BNV Well-Known Member

    Jag köpte en ganska dyr, men bra krympslang på ELFA för ett par år sedan i den storleken.
    Den hade dessutom smältlim på insidan så den isolerade riktigt bra.
    Åke/SD6T
     
  18. SM0GLD

    SM0GLD Vänsterhänt

  19. SM0GCU

    SM0GCU Well-Known Member

    - Det är riktigt. Men problemet kan bli att krympslangen inte sluter riktigt tätt vid spolens båda ändar, där antenntråden tar vid. Och släpper in vatten.
    När mitt T-cert "torkat in" och B-certet kom, byggde jag en trapdipol för 10-15-20. Emaljerad koppartråd på VP-rör med kondensatorn inne i spolen. Krympslang fanns inte på den tiden så jag sprejade allt med sk Motorplast. En populär produkt på alla mackar för de som motortvättade sina bilar och ville hålla det skinande rent.
    Inga problem när regnet kom!

    - I dag har jag W3DZZ på två adresser, båda med de kretskortstraps som tidigare beskrivits. Renoverade med rostfria anslutningar och med tvåkomponentlack som ytskydd.
    Fördelen är dess låga vikt jämfört med traditionella traps! Helt ok.

    Edit: Den ena W3DZZ (remote) har jag lagt till traps och tråd så att jag även kan köra 160m. Men det är en "annan femma".
     
    Last edited: Jan 12, 2018
  20. SM4FPD

    SM4FPD Well-Known Member

    Motorplasten finns hos BILTEMA.
    Jag byggde för en tid sedan 4 stackar för UHF, i koax-T kopplingarna som jag lödde för att få mints möjliga öppning och kortast möjliga trådar, lackade jag med just motorplast, måååånga ggr för att få ett rejält lager. En av de dipolstackarna går än, 25 år efteråt. de andra är väl borta med pusten.

    Att täcka spärrkretsarna med eltejp är väl helt OK. Börja i mitten och tejpa mot ena änden, vänd i änden och tejpa till andra änden, vänd och avsluta tejpningen på mitten, och lägg de sista varven med minimal sträckning.

    Vulktejp är oxo OK, finns hos BILTEMA det oxo. Dock någon sade sig ha fått vulktejp som vittrade i solljuset....


    De omtalade spärrkretsarna från FRITZEL, var täckta med krympling minns jag.

    De
    SM4FPD
     

Share This Page