Traps för W3DZZ

Man kan ju lägga några strängar med smältlim på ändarna sen på med krympslang.
Sen krymper man slangen och limmet smälter samtidigt och förseglar ändarna.
 
vulktejp som vittrade i solljuset....
Kan stämma bra det. Vulktape (i alla fall vissa fabrikat/typer) tål ej uv-strålning nåt vidare.
Tipset är att linda på eltape av bra kvalite utanpå.

Samtidigt har jag oskyddade vulktapade kabelskarvar som ser bra ut även efter 5 år.
 
När det gäller att skydda elkraft för vatten så finns ett gammalt talesätt som säger att:

"Alla vattentäta lådor ska ha ett hål så att vattnet som kommer in kan rinna ut"

För det är tyvärr så att hur mycket man än trixar och fixar för att få något tätt så brukar kondens så småningom ändå leta sig in och ställa till det.

En kapsling som hänger ute i solen blir varm. När temperaturen stiger ökar trycket och luften i kapslingen pyser ut.

När sedan temperaturen sjunker framåt kvällen, och daggen kommer, bildas ett undertryck i kapslingen som suger in vatten i kapslingen.

Förr borrade man alltid hål nedtill på kapslingen så att den kunde "andas" och eventuell kondens kunde rinna ut.

Numera monterar man en tryckutjämningsventil som innehåller ett membran som släpper igenom luft men inte vatten. Detta medför att kapslingen "andas" och att det inte uppstår något undertryck som kan suga in fukt i kapslingen.

När det gäller antenner har jag för termineringsmotstånden i en T2FD byggt tätning i flera lager och då börjat med tunn krympslang för batterier, därefter ett lager vulktejp och avslutat med ett yttre lager av eltejp.

Fästena för termineringen monterades förskjutna från centrum så att den alltid hängde med rätt sida nedåt.


73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för alla tips, helgen är räddad. Måste bara kommentera Lorentz.... När min far byggde sitt hus nära kusten tätade han ordentligt överallt.
Han sa: "Här ska jä..ar inte komma in någon fukt". Bäst jag kollar upp dessa utrymmen. Slut parentes. /OLa
 
På följande sidor beskriver OZ1CX och OH2EC en intressant W3DZZ:
http://www.dxing.eu/w3dzz.html
http://www.qsl.net/oh2ec/images/OH2EC_antenna.png

I beskrivningen finns en kvartvågstrafo bestående av 3,5 meter coax 75 ohm som transformerar ner impedansen på 20m bandet. Därefter följer 50 ohm coax i vanlig ordning till TRX.
En choke rekommenderas, men den skall tydligen placeras nedanför 75 0hm´s coaxen.
Enligt författaren fungerar inte kvartsvågstrafon på 20m om choken placeras närmast antennens matningspunkt.
Kan någon förklara varför?
Choken ligger ju på utsidan av coaxen för att stoppa mantelströmmar.
 
75-ohms kvartsvåfstrafon omvandlar dipolens impedans i matningspunkten till något som bättre passar 50 ohm matarledningen. På alla band. Sätter man choken mellan trafon och matningspunkten blir den impedans som ska omvandlas något annat.
 
Jag förstår tyvärr inte varför chokens placering är viktig. Jag kanske uttryckt mig oklart, så för säkerhets skull:
Coaxen går från antenn till TRX. Första 3,5 meter är impedansen 75 ohm. Därefter är impedansen 50 ohm. Coaxen kan väl betraktas som obruten, men impedansen ändras från 75 till 50 ohm efter 3,5 meter.
För att stoppa mantelströmmar vill jag linda coaxen några varv genom en ringkärna som en W1JR. Det jag inte förstår är varför denna choke INTE kan placeras nära antennen. Det påstås att det stör impedansomvandlingen på 20m. Vad som sker på coaxens insida bör inte påverkas av vad som sker på dess utsida??
 
3,5m(75ohm bandkabel) borde vara ansluten till en böj av 50ohm koax på ca 6,6m. Och som sedan ansluts till den matande koax-feedern på 50ohm.
Måtten här angivna gäller för 20m band. Så har jag i alla fall tillverkat 1/4 vågs trafo.
- Tyvärr kan jag inte rita och beskriva här, men det går att finna på nätet..

/Sven.
 
Jag förstår tyvärr inte varför chokens placering är viktig. Jag kanske uttryckt mig oklart, så för säkerhets skull:
Coaxen går från antenn till TRX. Första 3,5 meter är impedansen 75 ohm. Därefter är impedansen 50 ohm. Coaxen kan väl betraktas som obruten, men impedansen ändras från 75 till 50 ohm efter 3,5 meter.
För att stoppa mantelströmmar vill jag linda coaxen några varv genom en ringkärna som en W1JR. Det jag inte förstår är varför denna choke INTE kan placeras nära antennen. Det påstås att det stör impedansomvandlingen på 20m. Vad som sker på coaxens insida bör inte påverkas av vad som sker på dess utsida??
Ok. I mitt svar tänkte jag mig en choke av 50Ohmskabel lindad som spole.

Som du skriver borde en choke tillverkad av 75Ohmskabel lindad på kärna inte påverka.
 
Äntligen kom min W3DZZ upp i vackert väder.
80m 0ch 40m ser fint ut. Det var egentligen bara att klippa till det blev bra.
På 20m ligger dippen för lågt och hamnar på 13.5MHz.
Jag har använt 68pF i fällorna.
Med 61pF i fällan (magiskt värde enligt Roy, se ovan) skulle dippen för 20m bandet hamna högre i frekvens.
Har jag tänkt rätt?? Förutsatt att jag ökar induktansen i fällan förståss)
/OLa
 
Ja det var en bra fråga Ola.... om 14 MHz hamnar rätt om LC förhållandet ändras till C 61 pF.
Vore kul att veta svaret på detta.
Men troligen beror det även på spolarnas andra egenskaper, Q-värde som kan göra spärrkretsen olika smal.
Förr när W3DZZ var på modet, stämdes det av mellan anod och antenn och man mätte inte anpassning mellan C2 ( Pi filtret) och antennsystemet.
Man var nöjd om det blev dipp på anodströmmen.
Därför lade man nog inte ner så mycket jobb för att få antennen att möjligen ha en resonans på 14 MHz.
Förmodligen flyttar sig resonansen om det är en sådan, på 14 MHz med olika längd på matarkabeln...

Jag tror nog man skall vara väldigt nöjd om den går skapligt på 3,5 och 7 MHz banden.

Men återigen, visst vore det kul att veta svaret på det magiska C på 61 pF......

Varför inte fuska lite och testa med en annan koaxlängd, för att se vad som händer. Skava vid 1 m 1,7 m eller så.
Så länge vi har SWR så kommer koaxen att bli en transformator som ändrar SWR mätaren utslag.

de
SM4FPD
 
Mer kabel påverkar kanske swr, men jag vill först ha dipparna på rätt frekvens om det går.
Swr på 20m är 6 eftersom 20m dippen ligger på 13.5MHz.
Bara att försöka med nya fällor.
Har sökt på eBay men svårt att hitta 61 eller 56pF / 3kV.
/OLa
 
Nu har jag äntligen fått tag på skivkondingar 56pF / 3kV. De är lätta som frimärken vilket är bra men när jag löder in dom uppstår nästa fundering. Benen är magra, endast 0.5mm diameter. Det kommer väl att gå en hel del ström i kretsen? Jag kör endast 100w men har planer på mer.
/OLa
 
De små 56pF skivkondingarna (från Kina) var märkta 3kV men höll inte för mina 100W. Rekommenderas ej.
 
Sätt kondensatorn utanför spolen, inte inuti den. Fyra 220 pF i serie kanske tål spänningen bättre.
I majnumret av OZ (som finns på SSA:s webbplats) beskrivs hur man gör kondensator av "Alupex"-rör som tål 15 kV.

Lennart
 
Tnx Lennart, under året har jag provat ett antal valörer på C. En Doorknob 56pF/ 6kV ger inte samma resonans som en fysiskt mindre 56pF/ 3kV. Jag har hela tiden monterat C inuti spolen och har inte sett några problem med detta men som du antyder så påverkas induktansen av kondensatorn. Mina experiment med fällorna har varit tidsödande pga leveranstider från eBay. Din idé med Alupex -rör är intressant.
Har just fått Doorknob 47pF/3kV att testa. Återkommer. /OLa
 
Problemet med kondensator inuti spolen är framför allt inte induktansändringen utan den HF-uppvärmning som förstör kondensatorn. Med 1 kW på 7 MHz knäcktes en 5 kV keramisk HF-knapp på det sättet, med kondensatorn utanför spolen har den hållit.

Lennart
 
Intressant erfarenhet. Jag antar att uppvärmning även innebär förluster, särskilt om fällan råkar hamna i eller nära resonans. Kanske nästa projekt blir en antenn för 80 och 40m med enbart förlängningsspole nära mitten. Då lär förlusterna bli små, men då blir det en tvåbandsantenn. Jag har nämligen inte plats för 2x20 (80m). / OLa
 
Back
Top