Trevligt transceiverbygge?

SM5NFT

Well-Known Member
Det byggs säkert en hel del ute i stugorna, och jag undrar om någon har byggt en mottagare/sänderare/transceiver av enklare typ som var extra skoj i något avseende och som kan rekommenderas till en kollega?

Det finns nästan obegränsat med konstruktioner på Internet, men sällan några omdömen av någon som byggt dem.

Håller just nu på och monterar Salzgitter-dvärgen från QTC 1990, men söker nya uppslag för nästa mini-bygge.

/Arne
 
Hej!

Nu råkar jag vara barnsligt förtjust i elektronrör...

Tips 1: 6AG7 OSC, 807 PA. Enkel kortvågssändare för CW. Min första.

Tips 2: Enrörssändare med ett 813 som XTAL OSC, hittade den i en gammal QST har jag för mig, byggde den o körde lite, men sedan blev den utbyggd med 6AG7 som osc och 807 som buffer.
Hittade den efter lite sökning:
HamTips_1
 
Roligt att några vill dela med sig.

6AG7 + 807 har jag kikat på ( bla WD8DAS Homebrew Transmitter Page), men inte byggt. Intressant, speciellt som det ligger ett knippe 807-or på hyllan. Något speciellt att tänka på i dessa konstruktioner?

KX1:an är såklart fin. Den verkar vara mångas favorit. Klassar dock den som ett "seriöst" (och dyrt) kit, och inte ett enkelt bygge.

SoftRock skall jag kika vidare på. Googlade lite men blev inte klok på alla varianter. 150:- i materialkostnad ligger rätt för ett "mini-bygge" tycker jag.

MiniTrx: Den känns verkligen minimalistisk. Har du byggt en?

/Arne
 
Kul rörsändare men vad menar WD8DAS med -Watt? negativa Watt kanske?
Minimalism på Wikipedia: Minimalism - Wikipedia

Rörbyggen ser ofta trevliga ut, men vad man ofta inte ser är att det krävs omfattande nätaggregat.
Till de flesta transistorbyggen räcker ett litet batteri eller 12 Volt.
de
SM4FPD
 
Hej!

Nja, en 6AG7 oscillator som den du länkat till är ganska enkel att få till, jag hade i princip en liknande, med undantag för att jag hade ingen trimkonding utan en fast. 47 pF mellan galler o katod sedan 220 pF mellan katod o jord. Gallerläckan tror jag att den var betydligt lågohmigare, kommer inte riktig ihåg, storleksordningen hälften kanske.
Ha en rimligt stabil anodspänning.

Slutsteget med en 807 är tacksamt på så vis att det funkar över ett ganska stort B+ område, jag har nog kört med allt mellan 350 till 750 V.
Min första sändare hade ca 540-560 V på anoderna.
Med 400 V så kan du få ca 40 W input, vilket inte kräver speciellt sällsynta eller dyra transformatorer, förhoppningsvis från någon gamal BC-pyts.
Parasitdrossel i anod och ev styrgallerledningen. Gör gärna skärmgallerspänningen justerbar för att kunna tuna med reducerad effekt.
Se till att skärmgallret aldrig kan spänningsmatas om anodspänningen saknas, det glöder så fint då.... (med tanke på att det matas från low B+ i schemat)
Jag har använt stabbad bias.

Roy, man kan ju ha roterande omformare som drivs av 12 V.... ;)
 
Roy, det går faktiskt att köra en del rör på låga spänningar. T ex en Pierce oscillator med 6C4 (EC90) svänger igång vid c:a 5-6 volt anodspänning om kristallen är pigg. Svag utsignal i häradet -40 dBm men dock.

Om vi tänker oss en 12 V konstruktion så finns det fler standardrör som kan skrämmas igång och vid 20-30 V kan man bygga fullt fungerande mottagare alternativt QRPP-sändare med kanske så mycket som 10 mW uteffekt vilket räcker med råge för att köra hela Europa på 80 eller 40 m CW.

Även 6AG7 kan köras på mycket låga anodspänningar. Förmodligen ett av de bästa osc-rören som tillverkats i plåthölje.

/Bengt
 
transceiver av enklare typ....

en egen clone på t.ex mfj-9340 ?
min clone är gjord helt i SMD på eget kretskort, livligt mottagare, ingen stor vfo vridkonding, gjorde lite andra komponentval
 
Last edited:
Back
Top