Tunerbygge i QTC av SM7CBS

När jag kopplade bort ena halvan av kondingen på bilden så gick det fint att stämma av på 10,12,15,17,20 och 30m....men ej på 40 eller 80m. Hur lite/mycket induktans jag än använder. Bytte till en vridkonding på 5-60pF, gick inte då heller. Får prova vidare.

Roy, min Z-tuner som du fick länken till, fungerar utmärkt, och jag bränner mig inte på något alls.
 
Last edited:
Så kul att Du provar Bjarne.
Det finns ytterligare en sak att prova, nämligen att koppla om vridkondingen så att den hamnar före spolarna. Då kommer man åt ytterligare impedansområden i matchboxen. Jag undrar om det inte finns mera om det på Measures' Web Page.
En annan sak...kollade du med hörlurarna så att Du hade lägsta brus då du gjorde komponentplaceringen på bygget?
Lägsta brus i detta sammanhang borde väl betyda bästa balans? Det är ju då stegen/matchboxen "sniffar" allra minst. Tänker jag rätt?
Är det någon som upplever skillnad i brus om Du använder större eller mindre konding, både fysiskt och pf-värdemässigt?
Den enspole Z-match Du hänvisar till i din länk är den jag har använt i många år och hänvisar till i min artikel. Den ger hos mig väldigt dålig balans även om den fungerar utmärkt som avstämmare.
Du CTK berör en intressant fråga...detta med mittjordning eller varianter därav.
Jag provade vid ett tillfälle att använda en 2-gangskonding och jordade godset mot jord. Min tanke var att "tvinga" mittpunkten till jord vilket ju borde stabilisera systemet. Men det blev ej bra....knastret återkom!
Det beror antagligen på att den fysiska mittpunkten inte med säkerhet är densamma som den elektriska symmetriska mittpunkten. Då är det bättre att låta mittpunkten "flyta" och centrera sig själv till den elektriska mittpunkten. Den förklaringen fick jag av Karl-Arne och den känns både rimlig och sannolik!
Tore
 
Last edited:
SM7CBS skriver att "tvinga mttpunkten till jord".
I olika byggbeskrivnigar finner mna ibland en mittpunkt på utgående link, man kan även se att man användner en butterfly vridkonding för att få en mittpunkt. Men, att bara rita ett jordtecken där är enkelt och teoretiskt. Men i praktiken då, var kopplar man den här jordningen då? Önsketänkandet är att det finns en jord som är en sak som absorberar allt man inte vill ha, en absolut nollpunkt, en soptunna som suger upp allt man inte vill ha, på alla frekvenser utan fasvridning. Lätt att rita på ett schema men i det närmaste omöjligt att hitta i praktiska lifvet.

Lika svårt som att få någonstans att koppla den tredje ledaren som någon föreslog här.

Om vi i praktiska byggen hade en liten jordkula att koppla till och lägga just där vi vill ha effekten av jordtecknet. Ja då vore allt ganska mycket enklare.

Jag såg oxo en koppling där man förutom den stora avstämningskondingen hade en eller två små som gick till jordtecknet, de var avsedda att trimma balansen, men beksrivningen sade inte vart man ansluter jordtecknet. Kanske kan man placera en liten blomkruka där med jord i.

Något som liknar det här finner vi i slutstegen i de flesta riggar.
Ett pusch pull steg med en transformator utgör PA i de flesta transistorsteg av bredbandig typ för HF.
Transformatorns primärlindinmg har ett mittuttag för matningspänningen.
Förr jordades detta, dvs HF jorades så att likströmmen via trafon skulle nå collektorerna på sluttransistorerna. Jordades med ett batteri av kondingar. l Mittpunkten skulle därmed vara en stabil nolla på alla frekvenser. Det funkade väl bra, men numera matar man via en drossel istället, och mittpunkten är "flytande".
Observera att i det här fallet finns en bra jord mycket nära. några mm bara. Det är plus och minus 12 Volt.

Skall vi då tala om flytande balansering på de olika typer av antennavstämmare vi jobbar med? Att vi får en viss utbalansering automatiskt.


Samma sak med mittpunkt finns i rörförstärkare för LF, mittpunkten på utgångstrafons primär matas med ex + 600 Volt. det kan vara en lång tråd till nätagget. Jag har i flera fall föreslagit att man jordar denna punkt med ett batteri kondingar, avkopplar från några Hz till långt upp i MHz omr. detta direkt till kateoderna eller där katoderna är jordade.
Efterr detta blir det enligt uppgift nytt liv i förstäkaren, den låter "mycket bättre". Vad som är sant vet jag inte men Hi Fi knuttarna gillar det.
Jo visst gör eleketrolyterna i PS:et detta, men för långt bort. Och en eleketrolyt är inte särkskilt bredbandig ens i LF sammanhang. Och ett chassi av järnplåt är inte en bra jord, åtminstone inte om man för ström genom det.

Så detta med balans är en stor fråga.

Vi skulle verkligen behöva den der drömjorden i form av ett svart hål i bordsformat som jag hade som aprilskämt.
 
Tore: Desvärre så har jag inte bättre signal/brus förhållande med din avstämmare än med single-coil modellen. Jag ska vid tillfälle fixa till en mätutrustning som du hade, för att se att strömmarna är lika stora, även om jag inte kan se om de ligger rakt i motfas.

Jag kan ju koppla kondingen så att de två halvornas statorer kopplas till var sin spole, och rotorn får sväva fritt, alternativt jordas på jorden där kabeln kommer in från sändaren (chassit i koaxialhonan)

Och, nej jag byggde inte med lurarna på, eftersom det var mest mekaniskt träarbete med fogsvans, borrmaskin och skruvdragare.
 
Last edited:
Kan efter en lång tids användande nu konstatera att min ATU fungerar utmärkt efter att jag satt in en konding till med omkopplingsmöjligheter. Efter att jag har justerat längden på matarstegen till själva loopen som jag nu har på en omkrets av 100m under taket, så fungerar faktiskt loppen bättre på 10m än min GP för samma frekvens.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
Tore: Tack för din eminenta artikel i QTC som fick mig att handlöst kasta mig ut i byggandet av min egen balanserade atnennavstämmare, vilken visade sig fungera utmärkt!

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Gratulerar Bjarne!
Dina experiment kommer säkert att uppmuntra flera att ge sig på detta utmärkta bygge!
Personligen använder jag en ganska stor en-gangad vridkonding på alla band. Men jag känner till flera som gör som Du...kopplar in en eller flera "gangar" beroende av band. Någon menar att bruset minskar ju mindre vridkondensator man för tillfälligt använder, i mått och max. pf-värde, oavsett dess inställda värde. Det ska vara särskilt märkbart på de högre banden.
Själv hittar jag ingen skillnad men min hörsel är ju rätt "mossig" och det vore intressant om det gick att hitta en rimlig förklaring till varför det skulle bli skillnad enligt ovan.

Vad ska vi bygga härnäst, Bjarne? En CW-manipulator att sätta på cykelstyret så att vi kan köra cykelmobilt? Då blir väl callet SM7FBJ/CM? En ny klass i kommunjakten? Sen måste vi fixa en matchbox till cykelvertikalen som ju ska stegmatas!? Det här sista stycket kanske vi ska lägga på en ny tråd? Det borde vara många som vill hänga på i detta cykelväder?
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Nu har du väl fått allt om bakfoten Bjarne? Du har monterat kniven upp och ned!!! Då måste höger och vänster bli omkastade, eller... :confused:

:rolleyes: :D :D

Men snyggt bygge var det. :cool:
 
Sant Leif.....jag har inte satt in den nya bilden, Radiokommissarien har påtalat bristen. Nu är "kniven" rätt monterad......;) men den låter lika snyggt för det!

73/Bjarne
 
Last edited:
Jag har en liten fundering. Om man vill bygga en kompaktare tuner, skulle det funka med att använda en toroid istället för luftspole? Man får ju göra uttag på olika ställen på toroiden förstås.
// Åke
 
Javisst går det att ha toroider

Titta på elecraafts ATU eller på ICOMS AH-4....den har visserligen vanliga spolar, men visst går det....varför skulle det inte gå.

Man får bara tänka på att inte mätta materialet i toriden eller se till att för mycket värme/förluster uppstår.

/Bjarne
 
Jag funderar också på att bygga men eftersomd et är svårt att köpa gangade kondensatorer och vridkondingar i största allmänhet så undrar jag, vad sitter i moderna riggar då? Inte är det någon stor vridkonding inte. Jag tänkte bygga någon form av antennavstämmare och då bör ju kondingen tåla 100 W eller så.
Är det någon som vet om det finns några ekvivalenta vridkondingar som skulle kunna passa.
Har inte varit i luften sedan 1981 så jag skall knåpa ihop något nu när jag närmar mig pensionen.
 
Det är sant att vridkondingar börjar bli en bristvara, jag brukar skoja med att säga att japanen som byggde sådana har lämnat oss. Ingen ungdom har tagit upp jobbet.
I kommersiella riggar finns motordrivna vridkondingar dock, men små. 3 - 10 pF eller så. Större kapacitanssteg gör man genom att med relän koppa in fasta kondingar.
Jag har varit inne på att skapa kort med relän och fasta kondingar, exvis i 4 BCD steg, 16 olika kapacitanser eller möjligen 5 bitar. Med sådana kort kan n lägg bygga gangade kondingar och styra endera med knappar eller med CPU. Lika kort med spolar som då kan användas dubbelt för att åstadkomma två spolar samtidigt variabla. En modern manuell tuner skulle då kunna se ut som en låda med 4 5 eller 6 strömbrytare för resp konding och spole. Nackdelen är att det krävs matningsspänning.
Under tiden får man leta vridkondingar, själv har jag en rejäl låda sådana på lager.

Att vi skall kunna klara oss utan antennanpassare är nog uteslutet.

de
Roy
SM4FPD
 
Om du någonsin har tillfälle att hitta en gammal rörmottagare på en antikloppis för omkring en hundring eller så, så finns det garanterat en konding av den här typen inuti

http://hem.passagen.se/bbirch/z.jpg

Jag har som du ser två stycken i mitt PI-filter i denna lilla kristallstyrda rörsändare. De duger bra upp till 100W. Den mindre sektionen är på lite mindre än 200pF och den större på ca 500pF. Om du i din ATU gör en T-koppling eller en PI-koppling spelar ingen roll...bara att prova dig fram.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
När vi seglade ut från Karibien och kom ut i Oceanen den blå tappade vi kontakten med satelliten. Men nu är vi uppkopplade igen.
Tack för svaren, jag har kanske en vridkonding på G hos en radio-kompis så det löser sig nog.
Får ta tag i det när jag mönstrat av i augusti, men först varv i Gdansk eller Gdynia.
Kanske vi hörs på 80 m när vi seglar upp i Nordsjön - Östersjön i början på nästa månad.
Men först lossning i Rotterdam av methanol-lasten.
 
Hejsan alla!
Jag har missat att läsa här på ett tag.....!
Du Åke undrade om man kunde göra en kompaktare tuner genom att använda en toroid i stället för en luftlindad spole.
Det går men det för med sig vissa saker. Jag provade linda en T-80-2 full med tråd och satte en släpkontakt från en skrotade trådlindad potentiometer i centrum/navet av kärnan. På framsidan hade jag alltså 2 kontroller, vrid-/släpkontakten och vridkondensatorn. Allt fungerade perfekt...nästan!
Problemet är att induktansen per varav blir så stor att det inte går att få ett optimalt läge. Man behöver kunna ställa på halvvarv och kvartsvarv ibland vilket inte går med släpkontakt. Man behöver sätta in en extra vridkondesator på ingången för att "trimma" bort rest-swr
PA0FRI har på sin hemsida skrivit om detta och berättar hur man bygger om befintliga PI- och T-filter till S-matcher. Eftersom det sitter spolar med uttag i dessa och 2 vridkondensatorer så går det utmärkt. Det som måste till är balunen.
Du kan alltså bygga om din MFJ eller vad den nu heter till en S-match!!
Ha de!
Tore SM7CBS
 
Jag vill också berätta att jag gjorde ytterligare en variant av S-match. Jag slaktade en 50-watts reostat. Diameter 6-7 cm. Jag behöll den keramiska trådstommem och byggde på den med plastrep for att få ett något mer cirkulärt tvärsnitt eftersom stommem i sig är hög och smal i sitt tvärsnitt.
Jag lindad den spolstommen full och hade nu en spole som nu hade formen av en "falukorvsring" fast mindre!! Q-värdet blir sannolikt inte så högt men strunt i det just nu!
Jag monterade tillbaka spolen i reostaten och fixade så släpkontakten låg an på bra sätt.
Induktansen per varv är tillräckligt låg per varv för att klara av avstämning på de flesta banden.
Då du väl markerat var du har inställningslägena på resp band avstämmer du lika snabbt som en automatisk avstämmare då du byter band. Det är bara 2 kontroller; reostat och vridkondensatorn!
Hälsningar
Tore
 
Tore, inspirerad av dig och PA0FRI har jag nu byggt ihop en S-match. Väldigt enkelt ju!
Det blev en luftlindad spole som jag ställer in med en krokodilklämma som syns på bilden.
Jag har ännu inte testat den vid sändning men jag märker tydligt bättre mottagning när jag kopplar in den på ett par sladdar jag hängt upp. I dagarna skall jag hänga upp min riktiga dipol och då blir det spännande att prova!
// Åke
 

Attachments

  • DSC_5941.jpg
    DSC_5941.jpg
    70,5 KB · Views: 164
Last edited:
Kul!
Bygget ser utmärkt ut! Det ska bli intressant höra dina kommentarer!
Du bör nog sätta en ratt på axeln eftersom ingen av sidorna på kondingen är jordad...tvärtom båda kan bränna dig på fingrarna vid sändning eftersom Du har balanserad utgång.
Tore
 
Back
Top