Tunerbygge i QTC av SM7CBS

Du bör nog sätta en ratt på axeln eftersom ingen av sidorna på kondingen är jordad...

Detta ser bättre ut vad?:)
Avtagbart lock för att kunna justera induktansen.
Förresten - jag har lagt ett par 1 MOhm motstånd mellan den balanserade utgången och jord (går att ana bakom spolen) för att avleda statisk elektricitet i antennen. Är det "overkill" tro?
// Åke
 

Attachments

  • DSC_5948.jpg
    DSC_5948.jpg
    70,9 KB · Views: 141
Last edited:
Snyggt Åke!
Nu kan man se att även Du är innehavare av ett "träelektroniklabb" liksom jag!
Jag har inte använt denna typ av högohmiga "avledningsmostånd" men jag kanske borde?
Det vore kul att få rapport från Dig om de påverkar lyssning/sändnig på något vis.
Om inte kan den ju gärna sitta där...kanske qrn-nivån går ner?
Tore
 
Last edited:
Tackar!
Jo, jag har onekligen inspirerats av dina byggen!
Lådan är gjord av överblivna ekparkett-bitar från när jag renoverade vardagsrummet.
Ratten hittade jag i Radiomuseets i Göteborg "skrot"lådor.
// Åke
 
Last edited:
Tack själv Åke!
Jag inspireras av din feedback...det kan i bästa fall leda till mera experiment och artiklar.
En sak...!
Som Du kanske märkt av alla bilder på mina byggen som visats så sitter alltid spolarna öppet och lättillgängligt. Tex den som visas på förstasidan i QTC nr 2009..där sitter båda spolarna längst fram och vertikalt. Eller den S-match jag byggde för Dominicaresan...där sitter spolen längst upp helt öppet.
Estetiskt ser ju kanske inte så bra ut...fast sånt är ju en smaksak!
Det viktigaste är, och det kommer Du snart att erfara, att man kan sätta krokodilklämman var som helst på diametern på spolen. Om Du vill nå absolut lägsta SWR så kommer Du att vilja sätta krokodilklämman på nära nog centimetern på samma varv på spolen. I varje fall per kvartsvarv!
Att jaga det absolut perfekta SWR-läget är kanske däremot "overkill". Men det blir ju lätt en "sjuka"!
Ha de!
Tore
 
OK, det var bra input.
Jag har inte limmat fast högra lockdelen än så jag kanske skall låta bli det så att den kan vara löstagbar.
// Åke
 
Jag ser att jag missförstod din tidigare fråga om luftlindad spole Åke, men det kanske du förstod? Jag tänkte på den upplindade koaxeialkabeln som får fungera som "balun", snyggt bygge du har gjort!

Har man småttingar i hemmet så kan det kanske vara bra med en inkapsling, jag har "bara" en katt som ibland ligger ovanpå min radio, men hon kommer aldrig i kontakt med ATU:n

73 de Bjarne
 
Last edited:
Kul att se byggen, och engagemanget.
Och visst är det kul att bygga och känna tillfredsställelsen när det funkar.
En kul grej jag tänker på är att förr var det "extremt viktigt med plåt", väl skärmad låda till antennavstämmare. Så viktigt att det annonserades om kommersiella med dubbelskärm till och med.
Idag vet vi att något direkt behov av skärmning inte finns. Och trälådor är utmärkta, till och med öppna byggen, där spolar och vridkondingar ligger direkt på bordet..
Idag vet vi oxo att även om det är en plåtlåda så är det svårt att få någon skärmningseffekt.
Trä eller plåt väljs med avseende på att man tar vad man har.

De
Roy
SM4FPD
 
Trä eller plåt väljs med avseende på att man tar vad man har.

Här är ett annat exempel på en pryl från Cajsa Wargs "träelektroniklabb" (Tores mönsterskyddade namn;) ), en liten jordskena för schacket.
Gjord av en överbliven aluminiumskena och en ekbit från köksrenoveringen.
// Åke
 

Attachments

  • DSC_5951.jpg
    DSC_5951.jpg
    67,9 KB · Views: 149
Last edited:
Jag har inte använt denna typ av högohmiga "avledningsmostånd" men jag kanske borde?
Det vore kul att få rapport från Dig om de påverkar lyssning/sändnig på något vis.
Tore

Nu har jag testat lite. Jag har än så länge bara testat mottagning (har ingen sändare än) men jag kan inte märka någon skillnad vare sig på mottagna stationer eller QRN-nivåer när jag kopplar in eller ur motstånden. Så de får sitta kvar. Skall så småningom testa om det märks någon skillnad på SWR - men jag tycker inte det borde göra det.
 
Back
Top