uBITX

Lite, finns helt klart idéer att sno för kommande egenbyggen. Har hängt på mailinglistan sedan i oktober.
 
Ja, jag tycker att det är lite inspirerande.
Tillomed så inspirerad att det börjar rotas i junkboxen.
 
Föll för trycket, vart för nyfiken, kunde inte hålla mig
Välj ett av ovanstående :)

Hur som helst så beställde jag ett kit från Farhan och meckade in i en låda.
Resultatet är tillfredställande.
Premiärqso med 9K på 20m, dessutom ett par kontakter på 40 och 80 med goda rapporter avklarades under gårdagskvällen.
Efter injustering låter den riktigt bra i bägge riktningar.

En lagom radio att ta med sig ut i busken i sommar.
 

Attachments

  • IMG-20180501-WA0001.jpg
    IMG-20180501-WA0001.jpg
    172,1 KB · Views: 50
Ser bra ut, missade denna tråd - jag startade nyligen en ny tråd om uBITX.

Hur länge fick du vänta på paketet från Indien? Jag går själv och väntar på min byggsats.
Har du lagt till AGC?
 
Ser bra ut, missade denna tråd - jag startade nyligen en ny tråd om uBITX.

Hur länge fick du vänta på paketet från Indien? Jag går själv och väntar på min byggsats.
Har du lagt till AGC?

Hello Bengt.
Jag beställde med DHL alternativet eftersom det verkar som man får moms smällen hur man än gör :/
3 veckor tog det innan kitet skickades, sedan ca 1 v från Indien. (missade att det var kö)

Nej, jag har inte gjort något åt AGC (än), är ju van med Mkars80 utan AGC, så det funkar ganska bra ändå.
Naturligtvis finns planer på att göra denna mod, men det liksom att tappa av första MF till SDR mottagare får vänta en stund.

Grundtanken var att använda denna vid portabelaktiviteter, men det är en intressant och relativt billig plattform för att labba med, så vi får se vad som händer.
 
Ha, glömmer aldrig när jag testade min MKARS80 mot SM5EFP och hade lagom volym när SM5SQ 2 km bort ropade in, fick slita av mig lurarna.
Efter den betan vill jag nog ha AGC även i denna.

Låter intressant med att tappa av för SDR är det ett eget projekt du tänkt ut?

Hoppas vi får ett uBITX QSO i sommar, Micke!
 
Efter den betan vill jag nog ha AGC även i denna.

Låter intressant med att tappa av för SDR är det ett eget projekt du tänkt ut?

Hoppas vi får ett uBITX QSO i sommar, Micke!

Tricket är att undvika lurar

Nja, att tappa av MF har funnits i tankarna sedan jag såg konstruktionen första gången, men som vanligt är jag sen på bollen. Finns fler som har haft samma tankar, och redan gjort det.

Klart vi ska ha 2 x uBitx qso, kanske hittar på varandra innan det tillomed.
 
Nu har jag mottagit min uBITX! Nu gäller det att välja en lämplig låda för att komma i gång. Men det finns en massa aspekter på hur lådan ska se ut. Ska man inbyggd SWR mätare, ack, Antenna avstämning osv? Eller ska man ha det i separata enheter?
 
Nu har jag mottagit min uBITX! Nu gäller det att välja en lämplig låda för att komma i gång. Men det finns en massa aspekter på hur lådan ska se ut. Ska man inbyggd SWR mätare, ack, Antenna avstämning osv? Eller ska man ha det i separata enheter?

Trevligt. Det kanske blir några uBitx i Sverige.

Jag valde låda efter storlek på PCB. Ville ha den så liten som möjligt. Eventuella addons får bo i egen kupe
 
Nu har jag min uBITX, det tog bara två dagar för DHL att få hit den.
Har inte fått någon uppmaning att betala moms/tull än men det kanske kommer?

Nu har jag samma problem som du DRY - vad ska man använda för låda för att byga in den i?
Tyvärr så har jag ingen lämplig surpluslåda, Micke var fick du tag på din snygga låda?
 
Nu har jag min uBITX, det tog bara två dagar för DHL att få hit den.
Har inte fått någon uppmaning att betala moms/tull än men det kanske kommer?


Nu har jag samma problem som du DRY - vad ska man använda för låda för att byga in den i?
Tyvärr så har jag ingen lämplig surpluslåda, Micke var fick du tag på din snygga låda?

Momsfakturan kommer med posten som sagt.

Lådan är en Hammond 1455T1601. Finns hos elfa som silver, svart och blå.
Dom är inte gratis, men jag gillar dom.
 
Back
Top