Udda användning av en Tellstick Net

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag funderade på om det skulle vara möjligt att hämta/läsa av IP-adressen för min Tellstick Net.
När jag loggar in på Telldus Live så ser jag IP-adressen och det är allt jag behöver veta för att kunna logga in på min remote-dator. Detta är ju lite omständigt, man vill ju bara ha en och samma adress hela tiden.
Om jag kunde polla IP-adressen från Telldus Live så behöver jag ingen DNS tjänst som jag nu köper från No IP.

Vad krävs för att uppnå detta?
 
Det räcker inte att du hämtar den manuellt via web sidan för Telldus Live?
Jag har minst 4st olika program som måste kunna koppla upp sig till stugan.
Efter en omstart t.ex vid strömavbrott så byts IP adressen och ibland utan att jag förstår varför.
Det blir förmodligen väldigt bökigt att hålla koll på att alla programmen har fått ny IP sparad i sin setup.
 
Koppla upp VPN, då är det bara en IP-adress sedan ligger allt inom ditt eget LAN och du kan ha fasta IP-adresser i det.
 
Koppla upp VPN
OK, jag tror jag förstår:)
När jag kommer till jobbet och vill lyssna lite på min remote-rx så kopplar jag bara upp VPN....lätt som en plätt......eller?
Hur får jag upp en VPN-lina om jag inte vet min remote IP?
 
antingen får du använda någon tjänst som liknar NOIP, jag bjuder herrn att googla på det :)
DynDNS är en tjänst som jag minns fungerar på samma sätt.

Softether som jag använder är en annan lösning.

Kanske det finns en möjlighet om du har en fast IP hemma och du har mjukvara som dumpar
din remote IP-adress till den adressen.
 
Kanske det finns en möjlighet om du har en fast IP hemma och du har mjukvara som dumpar
din remote IP-adress till den adressen.
ja det var något i den stilen jag tänkte och den pryl som faktiskt "dumpar IP" är ju Tellstick'en.

Vad krävs av remotedatorn om man ska köra VPN och kör man faktiskt programmen typ SDR Console på den datorn då?
 
Om om du kan ställa din tellstick att rapportera till din fasta IP-adress så gäller det bara att ha en
lämplig mjukvara som kan hantera dessa rapporter, det kanske finns sådan ute på nätet?

Nyare Windows versioner har VPN inbyggt, och för Linux finns det gott om lösningar. Du får nog ta en
kurs på Google universitet om du vill veta mer i detalj hur man gör :)
 
Du får nog ta en
kurs på Google universitet om du vill veta mer i detalj hur man gör :)
Tid är inte en oändlig resurs:)
Vi kanske kommer till det när jag är redo för full TRX remotestyrning.
Just nu försöker jag bara optimera lite och kapa bort allt onödigt.
 
Besökte själv google med intentionen att förstå mer om tellstick. Insåg snart att jag inte förstått vad det är för pryl.
Trodde av dina frågor att det är någon form av WLAN sticka - men det verkar det inte vara.
 
Trodde av dina frågor att det är någon form av WLAN sticka - men det verkar det inte vara.
Det är en "smart home" fjärrstyrning som rapporterar till Telldus hemsida där jag kan styra switchar och avläsa temperaturer.
Vissa nyfikna individer försöker förstå sig på hur dom är konfigurerade för att kunna "hacka" koden till sin egen fördel.
Det enda jag förstår av det hela är att dom jobbar på 433MHz och att antennen är missanpassad vilket jag lätt kan fixa med mina kunskaper om radio.
.....men resten är för mig ett mysterium:D
 
Men du talar om IP-adresser, är det en separat router?

Om de använder samma styrkoder som vanliga fjärrbrytare a'la Clas O. Så knäckte jag den för flera år sedan :)

Åtminstone de enheter som jag hade enkla raka mottagare som det bara var att hänga på ett oscilloskåp på utgången
 
Men du talar om IP-adresser, är det en separat router?
En Tellstick Net är en liten box ansluten till nätverket som ringer hem (till Telldus hemsida) lite då och då.
Han skickar då både IP och switch/temp status.
Om man kunde programmera om den lille rackaren så att han ringde till mig i stället så kunde jag få aktuell IP.
 
Din router, kan den skicka email vid olika händelser?
Om så kanske den kan agera på händelser och att du då kan få med IP adressen i mailet!

Ett annat tänk......

Vänd på SoftEther tänket!
Sätt upp en SoftEther som server hemma och en client i din remotedator. Så kör jag mitt VPN nät
När du startar upp din remotedator kommer den att koppla upp sig till din hemmadator och därigenom får du allt i samma nät och når din router för att utröna dess ip.

Förhoppningsvis kommer en RPi 3 idag med posten så jag äntligen får labba lite och påbörja ett projekt för att ta bort remoteburken och köra radio genom RPi. :D
 
Back
Top