Ultrabeam UB-50 med renoveringsbehov. Bud önskas. Men inga skambud.

SM0NOR

Well-Known Member
Jag postar detta som en testballong....


Jag håller på att avveckla schacket hemma och flyttar stationen till sommarstugan. Ultrabeamen kommer inte att passa där. Och därför testar jag här att för att se om någon vill lägga ett bud på att ta över den och renovera den?
UB-50 täcker banden 40M till 6M. På 20M-10M har den 3 element. På 6M är det 4 element. Och på 30M och 40M fungerar den som en vikt dipol. Mer data finns på Wimo.
Antennen har suttit ute sedan 2010 och har fungerat bra fram till nu på vårvintern då reflektorn slutade fungera. Driver och director fungerar fortfarande. Reflektormotorn verkar gå, men kopparen rör sig inte. En ny reflektor-motor till denna antenn kostar 550 Euro hos Wimo inklusive adapter för att passa denna äldre modell.
Jag har väldigt svårt att prissätta detta och välkomnar istället bud. Jag vill inte ha skambud för jag tror att det kan finnas mycket liv kvar i den här antennen om man successivt byter ut delar. En helt ny kostar runt 3700 Euro på Wimo med 6M-kitet. Bom och infästningar är mycket kraftiga och hållbara. När jag besiktigade antennen på marken för 2 sommar sedan så konstaterade jag att alla glasfiberrör var hela. Men sol och vind har förstås slitit på dem under åren. Efter kontakt med Wimo så har jag fått bekräftat att nya rör kan köpas ifall man vill byta något.
Om jag inte får ett vettigt bud så tänker jag kanske om och renoverar den själv.
Utöver antennen medföljer kontrollern från 2010, 30M manöverkabel och 6M-kitet.
Antennen sitter fortfarande upp och kan inspekteras från marken. Nedtagningen vill jag gärna ha hjälp med och den kan ske på helgen 18-19 juni eller den 26 juni. Annars är det i augusti. Slå en signal om du har frågor eller vill komma förbi och titta. Jag kan hissa ned den till 7 meters höjd för inspektion.
Finns i Stockholm och kan inte skickas.
 
Back
Top