Vad är det på 12539 kHz med S9+50 dB

SM4FPD

Well-Known Member
Hör nu (nu = 2017-10-10 kl 12.00 - 12.45) en signal på 12539 kHz med enorm signalstyrka. Jag har aldrig hört något så starkt.
AM med två alternerande toner. Den visar S9+50 dB med mycekt stabil signal, något fading upp mot 60 dB.
S-metern visar relativt rätt påminn 756PROIII, och det är extremt sällsynt att ens starka BC stationer kommer över 30 dB.
Det är knappat något lokalt då det finns viss fading samt att mudulationen är en AM med toner.
Nån som hör?

De
Sm4FPD
 
Den gav sig efter ett tag, men återuppstod här och där mellan 12100 och 12600 kHz, lite olika styrka beroende på frekvens så förmodligen olika sändare.
Men sänder knappat någon information då endast två rena toner, AM modellerade kunde höras, hög modulationsgrad och fullständigt ren från Imd. (splatter)
Nästan kusligt med den enorma signalstyrkan som om någon sänder från grannhuset, 75 m (avstånd ej våglängd) härifrån.
BC stationerna på 12000 - 12200 kHz är inte alls så starka trots stora sändare.
Får kolla i morgon igen.

SM4FPD
 
Nu kl 13.27 på 12320 kHz, med bara en ton alternativt omodulerad.
Kusligt stark S9+50 - 60 dB, med fading så den är inte lokal.

de
SM4FPD
 
Bärvågen är 60 dB över bruset (LSB) hos SK3W, 50 dB över bruset i VA USA. Svag i Ukraina, Kina och ZL.
Däremot är OTHR-monstret som ligger dikt mot bärvågen starkt överallt. Jag gissar att dom hör ihop.
/Roland
 
Borta nu verkar det som. Starkaste stationen jag ser just nu är en tysktalande på 9600 kHz, bärvåg på 75 dB över brusgolvet här (-35 dBm på 40-metersdipolen).
 
Back
Top