Vad är detta?

SA5TOT

Member
Den här lådan har varit i min ägo sedan tidig barndom och den har alltid varit ett mysterium. Jag har sökt på internet många gånger, men aldrig funnit något som givit någon klarhet. Jag tog med den till radioklubben för några veckor sedan, för att höra om någon visste vad det var. Efter en stunds inspekterande och några minuters diskussion så kom de fram till att det förmodligen är någon form av redskap vid test av telefonledningar. Ingen var dock säker, så nu provar jag här också. Kanske finns här någon som vet med säkerhet?

BILDER
 
Måste nog säga att det ser ut som en batteri understödd kristallradio med variabel/tuningsbar lyssningsfrekvens
 
Den gröna rullen ser ut som om den kunde vara en induktionsrulle med självavbrytare, avsedd att åstadkomma höga växelspänningar. Om dina klubbkamraters gissning stämmer, dvs att apparaten har med test av telefonledningar att göra, skulle jag våga gissa att det är en forntida megger, dvs en apparat för att med hög spänning testa isolationen i telefonförbindelser eller andra ledningar.
 
Kan ju vara något som användes förr för behandling av alla möjliga åkommor med elektrisk ström.
Jag tror det saknas en del detaljer för att vara komplett.
 
Det är en induktionsapparat som såldes av Axel Sahlström via postorder. Den användes till medicinskt kvacksalveri vid förra sekelskiftet. Med en inducerad spänning trodde man sig uppnå medicinska effekter genom beröring av två elektroder. Googla på elektroterapi för ett mer utfylligt svar i detta ämne.
Finns lite historik om Axel Sahlströms företag på denna länken:
http://lenastrasmattor.nu/kort.htm

//QRP
 
Last edited:
Kanske något att bygga om till gnistsändare.
Nja bäst är nog att spara den till eftervärlden som avskräckande exempel på just kvacksalveri.
Annars när det är glömt kommer det tillbaka i form av digitalt datorstyrda, eller mobiltelefonkontrollerade elbehandlingsutstyr.

Frågan är om detta är kultur, ja, om man inser att man gjorde så förr för att lura människor.
Nej då ingen ändå kan förstå eller inse hur man lurade folk förr.

Kultur ja man gjorde så då, men man gör så idag oxo, dvs lurar folk men på mer sofistikerade sätt. Och kultur är väl vad männskan gör och har gjort.
Magnetterapi exvis.... magnetmadrasser.



es men nog killar det skönt med en lagom ström genom kroppen....... 5 - 10 mA kanske.

De
Roy
 
Tack för alla svar!
Någon nämnde att den troligen inte är komplett. Finns det bilder på liknande apparater någonstans?
 
I Clas Ohlsons katalog 1942 fanns det 2 st sådana apparater. Senare fanns det också byggsatser. Jag har en byggsatsbyggd apparat men hittar den givetvis inte just nu.CoCo1942.jpg
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Tack för all hjälp! År av funderingar är till ända. Nu återstår bara en fråga. Vad ska jag göra med den...? :)
 
Eller skicka upp den till Umeå och programet plus, så kastar dom den i tunnan åt dig, den verkar ju farlig för hälsan den där manicken :D;):)

/Sven.
 
Back
Top