Vad händer med nyblivna radioamatörer?

SAX0

Member
När jag tog mitt radioamatörcertifikat så var vi ett antal, 7-8st "unga" personer som tog samtidigt. Efter ett år är det ingen av mina kurskamrater som är aktiva. Hur kommer det sig att det har blivit så?

Jag upplever det som att en yngre radioamatör har svårt att hitta likasinnade amatörer att prata med i etern, dom som är aktiva är oftast lite äldre(inget fel med det!) och har ganska väletablerade ringar, eller kör bara korta QSOn utan att kanske vara öppen för nya bekantskaper och att ha konversationer med folk.

Är jag ensam om att göra denna observation? Dom yngre verkar lämna vår hobby ganska snabbt tyvärr :(

Borde fokus ligga på att få nya radioamatörer att stanna mer än ett år, snarare än att som idag, ligga på att öka antalet nyexaminerade radioamatörer?
 
Last edited:
har nog alltid varit så, vi var ungefär lika många som tog cert samtidigt i slutet av sjuttiotalet och jag tror att det bara är jag som fortfarande är aktiv av dem. man är oftast rätt ung när man tar cert, jag var 19 och det händer mycket när man går in i medelåldern, arbete och familj bland annat. En och annan hittar tillbaks till hobbyn senare i livet och blir aktiva igen.

Personligen tror jag att det måste vara en inre kraft som driver dig att fortsätta med hobbyn om du har den så behöver du inte "stimuleras" och har du den inte så kommer du lägga av i alla fall oavsett vad föreningar e.t.c gör för att hålla dig aktiv.

Att man oftast inte ser sina motstationer gör att du kanske hittar vänner som inte alls är lika dig vare sig i ålder eller stil och det tycker jag är stimulererande, det har vidgat mina vyer under åren jag varit aktiv.

i bland måste man övervinna sin blyghet och försöka ropa in i en ring och du blir nog inte avvisad utan de flesta kommer nog tycka det är kul med en ny deltagare.
 
Även jag hittade tillbaka till hobbyn efter ca 30 års qrt.
Det är mycket som ska ha sin tid och måste prioriteras i en människas liv.
Som teknikintresserad är det dessutom lätt att välja ett annat spår, mycket händer inom tekniken på 30år.
 
Jag tror att insikten om antennens betydelse kan bli lite knäckande för en del. Det behövs ju faktiskt en antenn för att det ska funka bra oavsett vilken frekvens man väljer vara aktiv på. Antennuppsättning i urban miljö kan vara ett stort problem. Tillåtelse att sätta upp eller QRM från närmiljö gör det inte lättare. Det blir att söka alternativa lösningar, remote eller flytta ut på vischan, köra portabelt ifrån spenaten någonstans... - Men man får inte ge upp!

/Sven.
 
En annan viktig fråga som en blivande radioamatör bör ställa sig! Varför vill jag bli radioamatör? Och vad vill jag med den här hobbyn? Att bli radioamatör är inte detsamma som att skaffa sig en "chattkompis på internet".. Med tiden som radioamatör så kommer man att knyta kontakter inom sitt distrikt och sedan kanske världen över. Allt har sin början. Här i SM0, nollåtta-byn, så har Huddinge sändaramatörer på onsdagar från kl 2000 på 145.450 MHz FM en onsdagsring att deltaga i. Även fredagar från 2000 på 29.150 MHz FM, senare på 80m bandet(ungefär 3.765Mhz LSB) och avlutar på 144.325Mhz USB. Där välkomnas även nybörjare, lite extra. - Det är aldrig fel att ropa allmänt anrop på en amatörradiofrekvens, under förutsättning den är ledig. Ej aldrig fel att svara på ett allmänt anrop. Sedan kan det vara eller bli en vana att med ord genomföra en dialog med andra stationer. Men, tveka aldrig att börja..

/Sven.
 
Back
Top