Vad kan man göra med loppisfynd?

SM4FPD

Well-Known Member
Visst är vi många som hittar saker på loppisar, och amatörradioloppisar som går att använda i hobbyn.
Tänkte att med denna tråd kunna få fram lite roliga tips.

Mitt tips denna gång är, antennfjädrar, man kan få tre långa fina fjädrar för en tjuga.
Och då talar jag om träningsredskap som var moderna för hundra år sen, tre långa kraftiga fjädrar och två handtag.
Numera skall man betala månadsavgift för att göra samma sak i en maskin på ett gym.
Så prylen hamnar på loppisar.
Fjädrarna är, en och en, lagom hårda som ändfjädrar (skruvfjäder ej fågelfjäder) på en lång dipol, dock inte rostfria men väl förnicklade eller möjligen förkromade, så de lär hålla i 10 år där uppe bland löfven.
Man kan ge dom en spray med färg eller underredsmassa.
Jag brukar sätta fjädrarna så långt från antenntråden att de hamnar nära stammen på antennträdet, då tynger de inte dipolen mer än nödvändigt. Dessutom kan det bli en bit snöre från antennen till fjädern.
Träningsreedskapen finns i några olika modeller, med fjädrar som är c:a 20 - 25 mm i diameter och en typ med smalare fjädrar. Med en kaus i ändarna håller snöret, eller flagglinan.

Några mer kul tips???


de
SM4FPD
 
Tyvärr så köpte jag en helt annan typ av träningsmaskin som rekommenderades av Arne Tammer.
Måste varit något fel på den för jag blev inte någon body builder trots idogt tränande "endast en kvart om dagen"

Varianten med tre fjädrar ska jag leta efter. Den kan man i alla fall använda till något nyttigt:)
 
Inte direkt loppisfynd men kanske intressant för den som funderar på att prova på en Beverage antenn.

Jag har köpt blompinnar och monterar 10mm betong plugg på i änden, denna nyper fast antenn linan väldigt effektivt, en enkel och billig lösning för att snabbt montera upp och ner långa antenn trådar, borde också funka bra på lågt sittande NVIS dipoler.
 

Attachments

  • Bev_20180415_170607.jpg
    Bev_20180415_170607.jpg
    6,4 MB · Views: 79
Klent med byggprojekt för loppisfynd..... lite mer fantasi borde ni väl ha.....
Vi talar om alla former av loppisar, inte bara amatörradioloppisar.
Såg att det förekommer en mängd olika typer av lampor, lamparmaturer för prydnad läsning etc. det är tydligen ett visst mode i sånt, och många belysningsgrejer blir över.
Men många sådana har väldigt fina svanhalsar. En del med ganska långa svanhalsar.
Perfekt för den som vill bygga en snygg bordsmikrofon till amatöranlägget.
Med en lång svanhals stående med en fot kan den sträcka sig över loggboken och ge talavstånd från 5 - 15 cm.
Med flera lika svanhalsar kan man bygga en multimirofon, likt den en viss diktator använder för att se lite mer "manlig" ut. Man kommer lång med fyra.....

Så tipset är svanhalsar från gamla belysningsgrejer.

De flesta sådana saker har M10 gänga, 1 mm stigning. Kallas "pendelgänga". Satser med muttrar och nipplar för pendelgänga finns på exvis BILTEMA.
Med sådan saker man montera mikrofoner och en tung fot med ev PTT knapp.


SM4FPD
 
Vad bygger ni med gamla komradioskanners?
Förekommer flitigt med sådana på TRADERA, men även på loppsiar kan man "fynda" mottagare för komradiobanden, ofta kallade "polisradio", trots att de är en radiomottagare.
Ofta fina saker, snygga, och ibland med fler frekvensband, ex 79 MHz, 146 - 174 MHz och ett UHF band.
Ett exempel från TRADERA: https://www.tradera.com/item/302071/334418173/eref-ee-800-fm-scanner
"Skadad nätsladd tejpad", ja tydligen var elsäkerheten noll även för sådana saker på sin tid. Man tänkte sig nog att de skulle säljas till radioamatörer.
Nackdelen är förstås att de är kristallstyrda, och att idag få tag på kristaller är både dyrt omöjligt och svårt.
De kristaller som sitter i är ofta för 79 MHz komradioband. Kristaller är F-10,7/3, dvs i området 25,76 MHz, men är ofta på en tredjedel av den frekvensen, dvs 8-9 MHz.
Med lite fantasi kan man kanske få kristallen att svänga på dubbla grundtonen, eller fjärde, och få till nya band.
Bara att ta fram räknedosan och ett anteckningspapper.
Nå vad kan man göra med dessa underverk?
Någon som använder nån? Nån som byggt om en sådan?
De modeller som går 146 - 174 MHz kan nog brukas på 145 MHz amatörband, jag har själv satt in en kristall för 145,5000 MHz i en sådan och det funkar.
Kristaller kan vara de som satt i RX på äldre amatörradio med kristallsystyrning. IC-20, IC-215, DAIWA, YEASU etc. Så det bör ligga såna kristaller där ute i garaget.
Den jag provat var en HANDIC 006, känsligheten var dock inte imponerande, men radioamatörer är ju duktiga på att bygga extra HF-steg.
Nån som har nåt kul projekt???
Kanske bygga VFO? Som man gjorde förr och kämpa med att få den frekvensstabil.
Eller skall man skrota och spara delarna för sämre tider? Kanske ett radiomuseum?
Ofta kan man finna schema och handbok till många modeller på nätet.
För givetvis är sådana dokumentation för länge sedan borta med vinden när det gäller utrustning som säljs.

Eller kanske vi inte behöver mer radiogrejer i amatörradiorummet???

de
SM4FPD
 
Det går att bygga kristallfilter med 27.005 MHz kristaller också som jag tror har grundfrekvensen
9 Mhz och som sitter i PR radio som har kristallbanker.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hitta.se en scanner på second hand idag:
http://www.rigpix.com/bearcat/ubc9000xlt.htm

Kollat lite på den, brummar lite även med stängd Squelch, verkar inte superkänslig på 100 MHz FM-bandet.

En undran, hur gör man en Clear för att nollställa minnen?
"Lock + C" intryckt vid power on gör inget...
Ser inget i manualen, som finns på samma länk.

/ Tommy
 
Tack Roy.
Hittade inget på det forumet men fortsatte att googla på andra scanner namn och se
En amerikan påstod att på de flesta fungerar 2+9+manual vid power on och det fungerade !
/ Tommy
 
Back
Top