Vad man kan göra när man inte kör radio

Men, hm, nu kan jag göra en riktigt slät figur här :oops:

Jag har ingen specka för närvarande, men var tvungen att sno ihop ett par filter för HF framför en SDR-sticka.
Jag har en enkel, datorstyrd, HF signalgenerator med bl.a. en funtion för obegränsad svepbredd inom hela
dess område 1 - 60Mhz eller naturligtvis ställbar svepbredd, ner till 10Hz, och med repeat / one-shot som
options på det begärda svepet.

Jag har sen kopplat in mitt 100MHz oscilloskop (också med PC anslutningsmöjlighet) och helt enkelt mätt
amplituden efter filtret (på utgången mot konstlasten) på kanal A, och generatorns utgång in på kanal B.
Sen har jag loggat båda kanalerna och därigenom fått en grafisk bild över hur signalgenomgången ser ut
i förhållande till vad jag stoppat in. Eller enkelt uttryckt, vad som kom ut i andra ändan, och därmed även kunna
bilda mig en uppfattning kring filtrets genomgångsdämpning.

För att sedan få en uppfattning om vid var -3dB punkten ligger i frekvens har jag manuellt "svept" frekvensen
upp eller ner tills resultatet överenstämmer med kurvan. Det blir lite omständigt men fungerar.
I mindre viktiga fall kan frekvensen uppskattas väl m.h.a. tidsstaplarna i loggen från oscilloskopfilen.

En riktig budgetlösning... men det funkar hyffs när man av nöden tager vad man haver :)

EDIT: stavfel och tillägg
 
Last edited:
Hej.

Jag i helgen tag i tillverkningen av kopplingskablagen mellan kaviteterna. Vi har tidigare diskuterat kabellängdens betydelse för slutresultatet.

Så här blev det med två enkel loop notch/rejektkaviteter i serie med en bandpasskavitet i varje gren av duplexern.

Jag har återigen tänkt ett tag på var signalerna "möts" vid respektive kavitet. Detta har lett fram till en teori om längder på förbindningskablar och resulterade i följande:

Jag har bestämt mig för att signalerna möts i mitten på de Niklas T-stycken jag använder i antennens anslutningspunkt och vid anslutningen till respektive notchkavitet.

För bandpasskaviteterna mätte och testade jag med några olika längder kabel och fick fram en mycket stor påverkan på slutresultatet. Det som verkade vara mest lovande låg i närheten av de 30 elektriska grader som VE2AZX har beskrivit i en artikel om kaviteter. Jag beslöt mig för att tillverka kablar med detta i åtanke.

Så här blev det sett från antennsidans T-stycke:
Från centrum T-stycke antenn till centrum T-stycke vid första kavitet och mellan första och andra kavitetens T-stycken 1/4 elektrisk våglängd för TX- respektive RX- frekvenserna.

Från centrum på andra kavitetens T-stycke till loopens början inne i bandpasskaviteten, 30 elektriska grader med tillägg av en 1/2 våglängd för att nå fram mellan kaviteterna. Kabeln blev då 210 elektriska grader lång.

Observera att längderna anges i elektrisk längd så att ni inte glömmer V för kabeln.

Jag har använt 2 olika typer av kablar, RG400 mellan kaviteterna och SX03272 från kaviteten till repeatern, båda kablarna är dubbelskärmade men den senare har lägre förluster varför den valdes för de längre kablarna mellan kaviteter och repeater.

Nuläget är att jag innan finputs på trimmet och montage av duplexern har nått följande värden.

För RX frekvens mot antenn -2,8dB respektive RX mot TX -92,3dB
För TX frekvens mot antenn -2,2dB respektive TX mot RX -91,6dB

Med hjälp av kabellängderna har jag tjänat cirka 10dB isolation mot vad enbart filtren hopkopplade med fritt valda kabellängder.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Last edited:
Back
Top