Vad skall jag välja i antennväg

Nu har haft tillfälle att prova med antenn som inte sitter som en gummisnodd runt huset!

Började med att dra en 20 meter FK rätt inne från schacket ner till en parkeringskylt, medelhöjd 3 meter över backen! I andra ändan en hemmagjord balun 9:1, sen fixa k2:ans atu resten på alla band!
Javars det gick hyggligt, rulla på ganska bra på 30 meter.

Men skam den som ger sig.

Nästa tråd blev dubbelt så lång 40 meter över några garage fram till ett träd. Höjd över marken ca 5 meter. Samma matning som tidigare. Nu börja jag höra bättre och rapporterna ökar, likaså kommer jag lite längre.
Inte orimligt att fixa till bättre höjd på denna!

50 länder körda på några veckor utan större besvär, med blygsamma 15 W, kommer igenom även vid mindre pileups!
Funkar även på 160 meter, fast istället för 9:1 så använder jag 4:1!

Jag har faktiskt blivit riktigt förtjust i denna simpla tråd, sam faktiskt gör ett gott jobb, dessutom väldigt smidigt att dra in i schacket.

Alla band på köpet gör inte saken sämre. Det visar sig dessutom att störningsnivån har blivit riktigt acceptabel, bara jag stänger av laddningen till laptoppen

Nästa etapp blir, vilket jag faktiskt tror går igenom, en 80 meters tråd på 20 meters höjd mellan 2 hus. Samma matning, men nu med balunen uppe på taket.

Det finns säkert bättre lösningar, men den här är enkel att fixa till!

Måste jag i det sammanhanget tänka på att ha en speciell längd på koaxen ner till riggen, eller är det bara att ta den längd som passar för avståndet?
 
Mfj

MFJ-1026 Har använts med gott resultat av flera jag har hört. Denna i kombination med massor av avstörningsferriter hade jag nog satsat på för att försöka få bästa störningsfria mottagningen. Då använder man förstås separata sändar och mottagarantenner och/eller antennreläer kopplade på lämpligt sätt. Ett relä som kortsluter mottagarantennen som sitter nära sändarantennen bör man ha.
73
/Per

xPhase enheter är vad jag menade när jag beskrev att MFJ har en produkt. Den Tyska varianten är med största säkerhet av bättre kvalitet än vad jag hittils sett från MFJ.

//Dan[/QUOTE]
 
Back
Top