Vädrets inverkan på radiomottaging, bättre vid blåst?

grebnarg

Active Member
Hej, här kommer en nybörjar fråga som om den är välkänd kanske är väldigt lätt att svara på. Det är alltså så att jag har upptäckt ett samband mellan blåsigt väder och förbättrad mottagning. Märks både runt 85 MHz där t.ex. åkeriradion finns och runt 460MHz där jag hör vaktbolag från Stockholm. Jag befinner mig själv strax öster om uppsala, där i skogen i närheten av Vedyxa masten som blinkar så trevligt i natten.

Är detta ett välkänt fenomen? beror det på att luften blir mer eller mindre elektriskt laddad vi kraftig rörelse? Annat väder fenomen som hänger i hop med vindstyrka? Att det är klart och kallt brukar ha positiv inverkan men nu tyckar jag se ett samband med även vindstyrka, eller kan det bara vara en slump?
 
Duktbildning - när skikt med olika temperatur möts och bildar "vågledare" är nog det du upplevt.
Man brukar kalla det för tropoöppningar och är släkt med hägringar - men då är det ljus som leds
bortom horisonten.
 
mm jag det låter som en möjlig förklaring. Luft i rörelse som ger olika skikt. har även märkt att signalstyrkan varierar mycke när det blåser, min antenn är bara en tråd på vinden så den rör sig inte fast det skulle ju kunna vara sändarmasten som gungar förstås. Men det låter ju mycket mer spännade med varieranade luftskikt:) Nästan så man undrar hur den här repeatern som ska finnas i uppsala mår, den låter verkligen jättestarkt idag för att helt plötsligt under nån sekund försvinna helt.

//David
 
Visst kan du ha svaj i antennen :)

Ganska vanligt med vertikalantenner med hög direktivitet (gain) - de åstadkommer den genom att
trycka ihop loben så den mer liknar en skiva. Om en sådan antenn börjar luta så kommer det du
lyssnar att hamna utanför "skivan" och du får en lägre signalstyrka.

På UHF - 460 MHz kan även träd som rör sig påverka en del. Lokala duktbildningar - bättre signal
morgon och kväll på längre avstånd har jag upplevt på 70 cm-bandet men då på runt 10 mils avstånd,
Köping - Stockholm.
 
:) Ja friare sikt? Nej, här är det frågan om kontakt med en repeater vars mottagare blivit döv och som inte fungerat för oss i förskingringen på ett år eller så. Nu tror jag att det kan bero på glapp i repeaterns antenn eller i koaxen som Ivar skakade i form temporärt. Icke desto mindre fick vi som vakade när träden rasade runt omkring kontakt och kunde ge lägesrapporter. När det mojnade var det lika omöjligt igen.
 
Bredbandig riktantenn, finns det?
Jo det är så att jag leker lite med en sån där usb-tv-sticka som funkar som en sdr-mottagare. som antenn har jag en 3metrs tråd på vinden där ca 1 meter sticker ut genom en ventil i väggen. mellan tråden och mottagren sitter ca 5 meter rg58-kabel. Med detta har jag lyssnat på allt mellan 500kHz till 1090MHz. Nu har jag rotat fram pappas gamla discone or vedboden och tänkt byta tråden mot den fast den tyvärr har tappat några spröt. i toppen är två borta och av dom undre hittade jag bara 3! Men tänker testa ändå och komplettera med nya spröt senare.
Allt bara för skojs skull och nyfikenhet.

Men nu till frågan, mottagaren klarar 24-1700Mhz och när jag hittar nåt jag vill lyssna på så skulle jag vilja ha en antenn som hade riktverkan men ändå var väldigt bredbandig. Finns det?

Riktverkan vill jag ha av två anledningar, dels kunna avgöra vilket vädersträck sändaren befinner sig, och även få en starkare signal från den riktningen. Om bara en egenskap är möjlig kan jag nöja mig med det, om det nu ens finns så bredbandiga riktantenner.
 
Back
Top