Var kan man köpa elektronrör?

SM5NFT

Well-Known Member
Jag undrar var man kan köpa (nya?) glasrör typ 813, QE08/200 etc, om man inte vill buda på e-bay eller jaga runt på loppisar? Kinatillverkade 811A har jag hittat, men det är det enda, än så länge.

/Arne
 
Tackar för tipsen, då skall jag kika där. Finns det ingen tillverkning av mindre slutstegsrör längre? Hade för mig att ryssarna nytillverkade en del typer. Jag hittade ju kinesiska 811A : or, men de kanske var ett undantag.

/Arne
 
572B kan du köpa från Kina också. Lär vara bra kvalitet till skillnad från 811:eek:rna som skiftar i kvalitet.
 
Under SAC 2005 hade jag pile up. M5LRO ropade in och jag svarade: "MikeFive Land Rover Owner 59..." vilket var fullträff.
Under några år var jag Skandinavienkorrespondent med egen spalt i en internationell tidning utgiven från London: Land Rover Owner International, förkortad LRO.

M5LRO, Chris Pickett var nöjd med sin signal då han, liksom jag, var hängiven Land Rover entusiast med flera bilar och tillika prenumerant på tidningen så pilen fick vänta medan vi bekantade oss. Bl.a. sålde han rör och jag köpte senare ett matchat par 572B av honom. Han importerade från Kina och verkade ha god koll på vilka tillverkare som tillhandahöll kvalitét och vilka man borde undvika.

Nu är det här några år sedan men ett kanske ett uppslag, att M5LRO är någon att kolla med?
 
En kort slutsats av alla inlägg i de stora QRO-fora som finns är:

- 811A tillverkas i flera fabriker i Kina och kvaliteten skiftar. De etablerade återförsäljarna, t ex RF Parts eller Ameritron köper stora kvantiteter och testar dem. De säljer bara de som klarar testerna. Bör ej direkt importeras från Kina
- 572B tillverkas i en fabrik i Kina och anses hålla god kvalitet. Kan relativt riskfritt köpas från nån av de återförsäljare som är baserade i Kina. Jag köpte själv 4 stycken i våras från Hong-Kong. De kom fram välbehållna i en mycket bra dubbel-box. De fungerade utmärkt som ersättare i mitt FL2100Z
- Amerikanska 811A av märket Cetron finns fortfarande att köpa NOS i USA for 20 dollar/st. Jag köpte själv fyra stycken, datumkodade 1989, till ett nostalgibygge förra vintern. De lyser jätte-vackert under gallret!
 
572B tillverkas i flera fabriker i Kina, kvaliteten lär växla betydligt mellan fabrikerna. Somliga märks med amerikanska logotyper eftersom "märkesrören" utlokaliserats till Asien. Ett fabrik som tillverkar "amerikanska" rör säljer dem under märket Golden Dragon när de är "kinesiska".

Har ett lager gamla 811A och 813 som jag är rädd om. Endera dagen så..
 
Jag undrar var man kan köpa (nya?) glasrör typ 813, QE08/200 etc, om man inte vill buda på e-bay eller jaga runt på loppisar? Kinatillverkade 811A har jag hittat, men det är det enda, än så länge.

/Arne

Du kan köpa hos UR4LL. Kolla hans hemsida.
 
NFT de APQ

På Radiomuseet i Göteborg har vi en härlig samling av elektronrör till salu,
Jag och några stycken brukar träffas där varje onsdag mellan (ungefär) 11.00 till 20.00.

Prova att ring 031-779 2101 en onsdag och fråga efter Ingvar Lund som är ansvarig och sorterare av radiorör.

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top