Vårgårdas HB9CV 2m

SM6MUY

Well-Known Member
Är det nån som vet var man hittar "datablad" ? Bla hur mycket effekt den tål.
 
Titta inuti dosan bara för att försäkra dig om att inte någon annan har varit där och 'fixat' med någonting (eller du kanske har köpt den ny själv).
Effekttåligheten är över 1 kW kontinuerlig effekt. Antennen tål alltså mer än vad vi HAM's får lov att köra.

Vid prov har jag sett att en 'vanlig' Vårgårda-Antenn som har balun (det har inte HB9'an) så klarar alla antennmodellerna så mycket effekt som jag har kunnat skapa under labb-förhållande. Det var då 1600 W inmatat på antennens kretskort. Då blev balunen så varm att den smälte dosans lock och hängde snyggt utanför. Testantennen påverkades inte (VDIP2) och SWR påverkades inte. Detta gäller dock enbart de antenner som har en halvvågstransformator bestående av (standard sedan minst 20 år tillbaka) teflonkoax.

Så kör du på med det du har :)

73 - Bengt SM6FUD
 
Så härrligt det är med raka besked, och särskilt då de kommer "from the horse's mouth"!
-o-
Vilket band var det du smälte doslock på?
 
Det var på 145.
Jag hade fått en fråga i samband med (mer än 20 år sedan) att en högeffektssändare skulle installeras för 100MHz FM-band i ett grannland och var ju bara tvungen att testa standardbalunen först, på det vanliga PCB't. Hade 2x3CPX800A7 som kunde pilla ut ganska bra. Sedan gjorde jag en helt annan typ av balun med kraftigare teflonkoax och power splitter med 75 ohm motsvarande koax för att kunna klara effektkravet på 3kW kontinuerlig effekt i en 4-stack. Får väl här tillägga att denna höga effekt levererades till VDIP2'an i ett, för antennen, helt avskärmat utrymme. :)
När man kommer upp i den, för kunden, avsedda effekten måste kretskortet inuti dosan elimineras. Det blir annars svart efter någon vecka... Men antennerna var exakt likadana som VDIP2'orna i övrigt, rent mekaniskt. Jag har genom åren levererat många sådana konstellationer till olika FM-sändare men det är sällsynt med svenska kunder, lustigt nog. Men det är ju också svårt att vara profet i egen by.
Hade en gång en svensk kund som med bestämdhet hävdade att de här antennerna inte var, vad han menade, så kallade högeffektsantenner. Det var ingen radioamatör så likt I.Stenmarks ord: det är ingen idé att förklara för den som inte kan förstå.

/hästamunnen
 
Tack för info Bengt. Jag har kört "bara" 150 W på min HB9CV en gång i tiden och det gick fint. Jag har sökt tillstånd för 1kW men har andra antenner (Vårgårda) som förhoppningsvis skall upp så småningom, så inga bekymmer där heller då...
 
Back
Top