Vaxad tråd.

sm7tkr

Well-Known Member
Hej!
Jag håller på med ett litet projekt och håller nu på och förbinder eltrådarna.
Jag fick en liten ingivelse att jag kanske skulle använda vaxad tråd
för att binda en "kabelstam", istället för att använda buntband.:rolleyes:

Tyvärr hittar jag ingen säljare av lämplig tråd.
Metoden är väl omodern men anledningen till att jag vill göra på det här sättet
är att "trådstammen" hänger i luften, så om jag syr den blir den lite styvare.
Dessutom tycker jag det blir snyggare än om jag använder buntband.

Finns det någon i forumet som kan tipsa mig om var jag kan anskaffa lämplig tråd?

/Emil
 
Det första jag kom att tänka på var tandtråd, men den är nog för tunn för dina ändamål :)
Jag skulle nog hört hos hobbybutiker och skomakare, men tyvärr har jag inga konkreta tips. Hur som helst är det kul att du använder dig av beprövade metoder för att få snygga kabelstammar!
 
Det du letar efter är "najgarn"
Jaganvänder det själv relativt ofta i mina byggen,
hos ELFA (Distrelec) heter rullen 55-005-75 :)
 
watski har en rulle med ca 50m på för runt 40-50 kronor:) Köpte en för att binda ett litet nät av till en modell i fjor:)
 
Behöver du bara lite så kan man lägga ihop några tandtrådar, de klibbar och det bildar en tråd.

de
Roy
 
Jag påminner mig med viss nostalgi kabelstamstillverkningen på ASEA, Elektroniksektorn på 1970-talet.

/ Göstha
 
Tack för tipsen.
Ok XUN, så det är najgarn som är det rätta namnet. Då fick man lära sig något nytt idag oxo.
Tyvärr var ju äkta vara extremt dyrt, 540kr inklusive moms och frakt för en rulle på Elfa. :eek:
Fast då tål den ju högre temperatur oxo.

Angående tandtråden där Roy så hade jag faktiskt det i åtanke men jag
kunde inte bestämma mig för om jag skulle använda förbrukad tandtråd eller ta ny från rullen :)

Så det får nog kanske bli taglingsgarn från någon båtfirma istället. :cool:

/Emil
 
Dyrt ja, men rullen har du livet ut, och det räcker till grannarna också :D

Förr så avslutade man ibland najningen med att pensla kabelstamen med schellack,
tända eld på kabelstammen och snabbt släcka med en våt trasa,
då får du en kabelstam som håller för det mesta.

ps. se till att du har en våt trasa innen du tänder på :p
 
Hehe!
Risken för brand och för att den magiska röken kommer ut är tillräckligt stor
utan at jag ska behöva sätta eld på utrustningen själv. :D

/Emil
 
Inte dyrare än ett halvkilo lödtenn.
Givetvis tvättar du tandtråden innan den används som kablegarn.

deFPD
 
CQ de SM6APQ.

Jag har vaxat kabelgarn avsett att sy kabelstammar. Det är platt och färgen är vit. Jag kan avstå några meter för den som behöver.
Tips. Skaffa en "nätnål" - en slags skyttel. Den underlättar när man syr. ARRLs handbok har ett förslag hur man gör knutarna.

73
Bengt SM6APQ e-mail blu9@telia.com
 
kolla annars efter sentråd. använder det dagligen när jag syr i skin. har även använt det till att binda kabelstammar.
 
Om Du tar den här rullen på Elfa för 540 spänn, så har Du kanske tandtråd för väldigt lång tid framöver när Du bundit & knutit färdigt kabestammen.. :)
Jag vet inte vad tandtråden kostar, men slår man ut 540.- på en så där 40 år blir det inte mycket per år...

Rena fina tänder får man i alla fall!

De Björne
 
Najgarnen är betydligt tjockare än tandtråd och förmodligen inte så hygienisk.... industrivax kanske? Frågan är om man får in den tråden mellan tänderna.. :D

Jag har haft ett par rullar, men försvann för några år sedan eller troligen kvarglömd någonstans efter något jobb där jag grejade någon tjock kabelstam.

Numera tycks alla köra med små 2mm buntband och det är verkligen inte så snyggt.
 
Back
Top