Vettiga byggsatser

SM5WYG

Well-Known Member
God lunch alla glada, och eventuellt ledsna läsare.

Jag har de senaste månaderna kikat runt lite på nätet efter byggsatser, som skulle lysa upp kvällarna här hemma, likväl som ge lite trevlig flussmedelsdoft i lägenheten...
Och allt efter som veckorna har gått har jag slagits av att det inte finns någon sida där vi Svenska amatörer tar upp ämnet. Får erkänna att Qrolle existerar i alla högsta grad, men jag vill ha småpyssel, inte en heltidstjänst vid lödpennan. Dessutom, även om den inte är en helt oekonomisk lösning, så hade jag tänkt mig något "mindre" kännbart.

Visst kan man plocka på sig komponenter, men de företag jag hittat, säljer oftast i bulk, och jag har ingen lust att beställa ett helt lastrum om 1200 cbm av ex HIH 3610, som är en luftfuktighetssensor jag sökt efter i snart ett halvår ;-)


Så min/a fråg-a/or är till er alla :

Vad har ni byggt ?
Vart fick ni tag på komponenterna / Byggsatsen ?
Vad är ert betyg på nämnd byggsats ?
Svårighetsgrad ?
Tidsåtgång ?

Och kanske viktigast av allt... Funktion, går den att praktiskt använda ;-)

Jag avser inte tala illa om Qrolle, det är inte alls omöjligt att jag kan tänka mig en dylik sysselsättning i framtiden, och information om byggsatsen i fråga mottages med stor tacksamhet.

Jag tror att om det finns en möjlighet att läsa om andras erfarenheter av/om de byggen som finns, så kan vi locka fler att testa, och faktiskt få uppleva den glädje det innebär att
få det man knåpat ihop att fungera som det är tänkt !


Nu i väntan på alla läsvärda svar skall jag gå ut och ta bort lite is som hotar mina antenner. Det formas för tillfället ingen ny is, men den som redan finns där hotar att rasa.
Nybro har i skrivande stund + 4 °C ( sakta stigande ), lätt dimma, mer eller mindre
vindstilla, och det fashionabla barometerståndet 989 hPa ( sakta sjunkande ).


73 de Christopher / SM7WYG
 
Hej Christopher

Jag kan "bara" referera till elecrafts K2:a och den är visserligen krävande - du måste ha god vana av att löda och en bra lupp - och inget man bygger ihop på "en kvart". Den kostar en del, men vägledningen i monteringsanvisningen är helt outstanding, för att inte tala om deras fenomenala service via mail och om du skulle fattas någon komponent, aldrig något knussel!

Denna byggsats kan du bygga ut med alla möjliga optioner, och du kan välja att bygga lite då och då, men arbetsbänken måste ha gott om plats och du måste ha tålamod att låta grejorna ligga framme orörda när nu inte bygger. En helt fantastiskt fullblodsradio i miniformat.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
I Kalmar har vi använt en massa surpluskomponenter, och av detta satt ihop en mottagare med tillhörande sändare att bedriva kursverksamhet kring. Det går alldeles utmärkt att bygga på träplatta och spik som bilderna visar...


Kursverksamhet i KRAS
 
Den lilla MKARS80: mkars är en liten QRP station för 80M SSB.
Den har väl i det närmaste blivit kult, kostar runt 6 - 700 kronor.
Hål monterat men är kanske inte den första byggsatsen man ska ge sig på.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Hej har du kikat i nån ARRL handbok då dom brukar finnas för utlåning på bibliotek?

mvh Lasse SM0YDO
 
Denna lilla QRP-rig tilltalar mig. Ett hanterbart pris och inga konstigheter.

"Genesis Q5 is a simple quartz crystal controlled QRP transmitter designed by YU1LM and produced by VK1AA. The maximum power output is 1 W, CW only."

Genesis Q5 TRANSMITTER QRP Kit

//QRP
 
Är du intresserad av SDR? Kolla WB5RVZ Home . Där finns info om softrock och genesis. Själv har jag beställt både en softrock liteII (mottagare) och en RXTX 6.3. Jag ska börja med Lite II och sedan ge mig på RXTX.
 
Efter att ha byggt allt "från scratch" i många år (sedan Josty-Kit försvann :eek:) så provade jag på en byggsats för några år sedan.
Det var en "Softrock". Jag kunde genast konstatera hur mycket enklare och bekvämare det är med byggsatser. Någon annan har fått lägga ner all möda med att konstruera kretsar och kretskort ....
Jag kan verkligen rekommendera "Softrock". Den är enkel att bygga och fungerar mycket bra. Jag förmodar att det fortfarande säljs byggsatser.

Nästa steg blev upptäckten att man kan kombinera byggsatser med egna konstruktioner. Istället för att göra allt själv så kan man utnyttja/anpassa byggsatser (eller delar av byggsatser). Det blir både enklare och billigare att bygga då.
 
Gillar man att bygga mätinstrument så kan jag rekommendera antenn-analysatorn från VK5JST. Min är i det närmaste klar att provköras och bygget har flutit på bra trots den något sparsmakade byggbeskrivningen.

Jag köpte den som komplett kit från South Coast Amateur Radio Club - PROJECTS. Alla delar ingår men man får borra lådan och montera komponenterna själv. Det är lite extra kul att programmet för mikroprocessorn är "open source" så man kan modifiera det och lägga till egna funktioner.
 
Det finns inte så många genvägar, betala eller lägg ner mer DIY tid.
Har man heller inget radiolabb är man hänvisad till färdiga byggsatser, med enkla trimpunkter, tills man satt ihop radiolabbet.

Har man ett labb kan man börja med att hitta ett väl fungerande kretsschema, anpassa detta allt efter de komponenter (surplus till lägre pris) man lyckas få tag på och sen göra ett eget prototypkretskort och montera allt.
Har man nån kraft kvar efter detta , för att ta tag brister och förbättringspunkter, gör man en version 2.

Man måste man inte stanna vid QRP - de flesta har ett PA på hyllan som gör de vardagliga QSO'na lättare. Ett 25-50-100 W bredbands PA + filter är inte så svårt/dyrt.
 
Så min/a fråg-a/or är till er alla :

Vad har ni byggt ?
Jag har byggt ett radio-dator-interface, en variant av en konstruktion signerad SA3AYF/SM0O.
Det är en smart lösning med inbyggt USB-ljudkort, galvanisk avskiljning mellan radio och dator, PTT-styrning och justerbara in- och utnivåer.

Interfacet finns beskrivet på DIY-forumet på qsy.se.

Vart fick ni tag på komponenterna / Byggsatsen ?
Köpte det av SA3AYF/SM0O, som hade några kit. Går dock att köpa på Elfa eller motsvarande, samt USB-ljudkortet som kommer Kjell & Co.

Vad är ert betyg på nämnd byggsats ?
5 av 5.

Svårighetsgrad ?
Medel, i alla fall för mig.

Tidsåtgång ?
Sex-sju timmar uppskattar jag. Det inkluderar mekanisk bearbetning av lådan, och att åtgärda de fel jag byggde in :)

Och kanske viktigast av allt... Funktion, går den att praktiskt använda ;-)
Jag använder det för att köra PSK-31, och det fungerar alldeles galant.

Jag tror att om det finns en möjlighet att läsa om andras erfarenheter av/om de byggen som finns, så kan vi locka fler att testa, och faktiskt få uppleva den glädje det innebär att
få det man knåpat ihop att fungera som det är tänkt !
Det är verkligen tillfredställande att få någonting egenbyggt att fungera, och att använda det.

Jag har även byggt några "magic balun" (9:1 unun) vilka också fungerat mycket tillfredställande.

Projekt på gång är fjärrstyrd antennväxel (inspirerad av SM5CSS i QTC 6/09).
 
Last edited:
Tack för alla tips,
har tillbringat veckan på Brandfältet, och nästa vecka bjuder på diverse Tentamina.
Så det har inte blivit så mycket datortid, men när jag for tillfälle skall jag kika lite mer noggrant på de länkar som ni tipsat om. Några känner jag igen sedan tidigare, men inte allesammans.

Mvh Christopher / SM7WYG
 
Satt och surfade nu på förmiddagen och hittade denna,
inte rena byggsatser kanske, men ett gott forum för idéer !

PG1N's HAM Radio Site

Lustigt att jag inte hittat den tidigare ?

Mvh Christopher / SM7WYG
 
Jag funderar lite på Portable Field Radio - QRPKits att ha med mig när jag är ute och jobbar, jobbar som somliga kanske minns/känner till huvudsakligen utanför rikets gränser på den stolta produkttankern Ramira.

Lite spännande också att undersöka om man får igenom en resväska med en mystisk box, med kretskort och några meter antennsladd samt wire... ;-) eller om flygplatstjänste/personerna får skrämselhicka då !?

// Chr
 
Gillar man att bygga mätinstrument så kan jag rekommendera antenn-analysatorn från VK5JST. Min är i det närmaste klar att provköras och bygget har flutit på bra trots den något sparsmakade byggbeskrivningen.

Har oxå hittat denna byggsats på nätet och funderar på att beställa... Vore kul att få en recension på bygget.

/SA0BJW
 
Back
Top