Vettiga byggsatser

Hejsan,

Det finns recensioner här Building Your Own Antenna Analyzer by ZS1JHG och här Ant analyzer

Nu har analysatorn varit i drift ett tag och jag har mest positiva intryck av den. Det som jag känner som brister/nackdelar är en ganska kort batteritid, något långsamma mätningar (man kan dock välja frekvensvisning med 10khz upplösning vilket ger snabbare mätning). Det finns även en viss kapacitiv "handeffekt", så när man tar i apparaten så ändras inställd frekvens något.

Själva byggsatsen är helt ok, om man har lite byggvana. Det enda som var klart var kretskortet och frontpanelen. I övrigt får man klara sig själv tillsammans med den något kortfattade beskrivningen. Alla komponenter ligger i en påse vilket kan bli lite rörigt. Jag tycker det underlättar om man mäter och sorterar komponenterna innan bygget påbörjas. Bygget är sedan ganska odramatiskt. Det är bara att trycka dit komponenterna och löda dem. Glöm inte att lyfta germaniumdioderna någon mm enligt anvisningen.

Vill man bara mäta finns det nog andra vägar att gå, men gillar man att bygga och ha full koll på hur saker fungerar är detta mitt i prick tycker jag.

/Arne
 
Jag slog till och skaffade byggsatsen efter att ha sett din, Arne.
Löder lite då det finns en stund över enstaka kvällar.

Kan rekommendera den jag med. En kul byggsats. Den är inte för krånglig och inte så färdig och förberedd att man tappar spänningsmomentet.

Lite svårt att se vad det är för färg på motståndsränderna ibland så förstoringsglas, bra ljus och ohmmeter rekommenderas om man är "gubbe" som jag.

Beskrivningen skall kompletteras med läsning på websidan. Där finns tips och fix på sådant man kommit på efterhand.
 
Jag kan rekommendera Experimenterande Sändaramatörers hemsida.
ESR

Själv så ska jag bygga variabelt nätaggregat, dem kan man aldrig få nog av av någon anledning.
Sequencer för att styra rig, slutsteg och pre-amp. Blir ett PIC projekt, jag håller på och lär mig.
Slutsteg för 2m. (300W x2) plus slutsteg 300W x4) med styrelektronik.
Slutsteg HF är på gång, men inte lika prioriterat.
Antenn 6m färdigbyggd. 2m projekt på gång. Troligen 4 stycken...
Pre-amp 2m med reläer ska byggas.
Interface för att styra rig från datorn kan ju vara trevligt också för digitala moder och
för att integrera användarmiljön....


Så visst finns det en del att bygga.

mvh
Kai

PS: Mina projekt finns på min blogg, SM0RCL:s blogg
 
Back
Top