Vilken kontakt är bäst?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag efterfrågar tips på en lämplig kontakttyp som skall användas i min portabelstation för val av och inkoppling av två 13,2 V batterier samtidigt som de skall ha funktionen som mekanisk säkerhetsströmbrytare samt göra batteriernas anslutningar tillgängliga vid laddning m m.

För att få med de 5 ledarna som behövs för balanseringen i de inbyggda LiFePO4-batterierna, plus och minuspolerna samt en extra pol för annat ändamål behövs minimum 8 poler. Men 10 poler hade varit ännu bättre. Max ström vid normal drift <3 A så kanske borde kontaktstiften vara specificerade till det dubbla eller mer?

Tanken är att en hon-kontakt till varje batteri skall vara chassiemonterad och åtkomlig på fronten. Kraven här är att de inte bygger för mycket på undersidan samt att de inte tar för stor plats ytmässigt. Allt är relativt men 10-20 mm bygghöjd bakom panelen är OK liksom ca 10 mm på panelens framsida. Rektangulär, fyrkantig eller rund spelar ingen roll. Bara de får plats med lite frigång runt omkring.

En tredje likadan kontakt men hane även den på fronten skall kopplas till radion som skall strömförsörjas. Inkoppling av valt batteri sker sedan med en kort jumperkabel. På så sätt fås en flexibel lösning som medger alla driftkombinationer t ex att använda batteri nr 1 när nr 2 laddas eller att ansluta extern spänning direkt till radion när batterierna laddas. Jumper-kabeln skall även fungera som säkerhetsströmbrytare vid transport. Totala ytan på frontpanelen som står till förfogande för de tre chassiekontakterna är 36 x 50 mm.

En annan sak som är viktig är att stiften/hylsorna på både hon- och hankontakterna är helt skyddade så att kortslutning mot jord inte kan ske av misstag. Typ plasthylsor? Kontakterna skall vara robusta och tåla att hanteras många gånger utan att bli glappiga. Naturligtvis måste de vara mekaniskt polariserade och bara passa på ett sätt.

Ja, det låter kanske lätt med det enorma utbud av kontakter som finns men jag finner inte någon riktigt "bra" sådan.

Får se om någon här antar utmaningen.
 
Inser nog på förhand att mitt exempel inte passar kriteriet storlek i detta fall, men min första tanke, och mina egna val, brukar för det mesta gå till deutsch-kontakter för fordonsbruk. Lite klumpiga för ditt projekt Bengt, men i mitt tycke "bulletproof" och underbart enkla att jobba med. Kan ju tillägga som traktor/maskinmekaniker, att dessa sitter på en mängd olika maskiner i krävande miljöer samt att stift, tätningar och kontaktstycken har funnits lätt tillgängligt för mig. Kanske har jag blivit blind :)
Ett tips var det iallafall, om än det förmodligen inte passar till just denna förfrågan, men projekt finns det ju gott om.
//Tommy, SA2CLC
 
Nu hittar ingen redigeringsfunktion, så det blir ett nytt inlägg.
Kolla DT serien. Finns en mängd utföranden och storlekar. Ska se om jag kan mäta upp ett par kontakter ifall intresse finns. (Om jag hittar några för panelmontage dvs)
//Tommy, SA2CLC
 
En populär lösning är dessa Anderson Powerpole, men de är du antagligen redan medveten om?
Använder inte dessa själv då alla kontakter jag använder är Anderssons ;)
 
Tack för svaren så här långt.

Deutsch-kontakterna får inte plats på den tillgängliga ytan men ser ju annars beskedliga ut. Den minsta modellen av Anderson Powerpole kan passa men den 108-sidiga katalogen kräver nog en kurs för att förstå att reda ut specifikationer och mått m m. Hade underlättat att ha samples på bordet så man fått grepp om hur systemet är tänkt att pusslas samman. Smart system att de är stackningsbara så kontaktgrupper med önskat antal poler kan konfigureras. Har inte sett denna typ av kontakt förr. Intressant. Frågan är bara hur man klurar ut exakt vilka delar som behövs av alla varianter i katalogen.

En billig consumer-kontakttyp jag sneglat på tidigare är Molex Micro-Fit som är kompakt och har skyddade poler.
http://www.electrokit.com/kontakthus-microfit-hane-2x4p-3mm.50248

I princip kan den ev fungera i min applikation. Dock hade jag tänkt mig en något mindre plastig konstruktion och en mer rejäl chassiekontakt med monteringsfläns. Å andra sidan går det ju att fräsa ut en egen monteringsram och få till en mer robust konstruktion. Har dock ingen aning om hur pass bra kontaktstift och hylsor är om kontakterna nu skall sättas i och tas ur många gånger. Funktionen är ju även att fungera som "huvudströmbrytare". Det är ju på sådana punkter som glapp och oxid det brukar fallera för de allra billigaste kontakterna. Gillar att Molex Micro-Fit även finns i svart plast då den vita är helt utesluten av estetiska skäl.

Avvaktar fler förslag.
 
Den minsta modellen av Anderson Powerpole kan passa men den 108-sidiga katalogen kräver nog en kurs för att förstå att reda ut specifikationer och mått m m. Hade underlättat att ha samples på bordet så man fått grepp om hur systemet är tänkt att pusslas samman.

Greger har ju någon variant som han kanske låter dig känna på? ;-)
http://www.electrokit.com/productsearch?id=1&q=powerpole&cathandle=search

73,
Jonas/SM5PHU
 
Powerpoles är absolut bra, 30A stiften och 15A stiften delar samma kontakthus och de finns i alla möjliga glada färger till balanskablarna.
Sist jag handlade färgglada var det nog på Elfa, se upp för kopior på ebay om du kikar där.
 
Ja jag skall kika närmare på Powerpole. Att de dessutom är könslösa kan vara en fördel men jag får tänka igenom kopplingsschemat en gång till så det inte kan bli konflikt vid felkopplingarna i kablagen. Åtta stycken 8-poliga kontakter behövs i systemet inkl laddningskablage, jumpers och DC-kabel till extern nätdel eller batteri. Tack för varningen om kopior! Gäller att se upp.
 
Just att A.P.P finns på elektrokit och inte bara hos Elfa är bra.

Har funderingar på att gå äver till dem själv.

Modellflygare med flera använder en del kontakter för högre strömmar, du kanske kan hitta något som passar hos deras leverantörer?
 
I den radiostyrda hobbyvärlden finns det en uppsjö av olika batteri/ESC-kontakter men gemensamt för de allra flesta är att de är uteslutande två-poliga, mer eller mindre kortslutningssäkra, mer eller mindre besvärliga att montera och framförallt är de inte stackningsbara.
För att nämna några: 2mm, 3,5mm, 4mm och 5,5mm "banan" Deans T i två olika storlekar, XC60, XC90 och XC150, Traxxas, 5, 6 och 7mm "bullet", HXT i minst tre varianter, EC3 och EC5, MPX, JST, Tamiya vanlig och mini, ...och så vidare i all oändlighet :)

Andersson powerpoles används inte i RC-världen, endast i undantagsfall, jag nyttjar oftast XC60 i mina bilar, är det större skala så blir det EC5 då de bär
strömmen utan problem.
 
Aarghhh!! det går ju inte att editera sitt inlägg....jag skulle lägga till att jag har kört med powerpoles till alla mina radioprylar i mer än fem år nu och jag har aldrig haft anledning att klaga på de, banankontakter är jag däremot inte längre så förtjust i!
Tycker man att de delar sig sätter petar man in en rullpinne i hålet, den medföljer i vissa satser man köper, anars kan man bara bryta av en tandpetare i hålet med ett varv eltejp runt.
tycker man att kontakerna lossnar från varandra när man drar i dom fixar man det med ett buntband eller ännu bättre ett kabelband av kardborre.

Överskådlig sida om "Powerpolesystemet"
http://www.powerwerx.com/anderson-p...15-amp-red-black-anderson-powerpole-sets.html
 
Jag använder XC60 på mina LiFePO4 batterier internt i radiolådan. En bra kontakt men lite bökig att montera på de där jättegrova kablarna som kommer ut ur batteriet. Men med krympslang i flera lager om respektive pol så blev det mekaniskt stabilt och ingen risk för kortslutning. Det gäller att se upp här med de höga kortslutningsströmmar som kan uppstå om oturen skulle dyka upp särskilt när utrustningen tas med på flyget. Så i portabelstationen använder jag både hängslen och livrem av den anledningen. Jumperpluggarna är en del i säkerheten som mekaniskt frikopplar batterierna från det interna kablaget.
 
Jo ja nej... DIN-kontakter skulle visserligen få plats fysiskt men är ingen lämplig kontakttyp här.

Jag har laborerat med Powerpole-kontakterna i CAD:en för att se hur de får plats. Utrymmet/ytan på fronten är begränsad så det går tyvärr inte. Annars är nog Powerpole ett bra val.

Tillbaka på ruta noll.

I den befintliga konstruktionen som jag byggde ihop förra sommaren monterade jag en 9-polig D-sub honkontakt med tillhörande hane-byglingsplugg för batteriet till loggdatorn samt två stycken 15-pol D-sub hona för de båda LiFePO4-batterierna. Även här med hane-byglingspluggar. Kontakterna fick inte plats på fronten så de monterades istället infällda i mellanväggen för facket till tangentborden i radiolådan. Dålig åtkomlighet i det smala utrymmet men det har fungerat även om det visade sig att D-sub kontakten till laddningskabeln kan hamna snett i honkontakten så att stiften i hankontakten kortsluter mot metallramen i honkontakten och därmed orsakar kortslutning så att huvudssäkringarna som sitter i batteriledningarna brinner av. Detta har hänt några gånger i fält och är den egentliga anledningen till att jag söker en mer isolerad kontakttyp där polerna är skyddade och där det inte är möjligt att få kortslutning på något sätt när kontakterna pluggas in.

En sak som gör det svårt i min konstruktion är att hela vänstergaveln på KX3:an är fylld med kontakter och trots att jag valt lågprofil-pluggar så stjäl kontakterna och kablarna mycket utrymme. Till höger om KX3 sitter den externa högtalarlådan med extern LF-förstärkare så den ytan/utrymmet är också upptagen. Högtalaren och förstärkaren behövs eftersom den befintliga inbyggda högtalar- och LF-lösningen i KX3 är helt misslyckad och inte ger tillräcklig volym samt att förstärkaren distorderar kraftigt redan vid halv volym för att sedan balla ur helt. Det är trångt i KX3 annars skulle en lösning vara att byta ut det befintliga högtalarelementet mot ett kraftigare och montera på en tryckkammare så det blir stöt i ljudet. En bättre LF-förstärkare på ett litet sub-kort kan lätt få plats i KX3-an. I så fall blir det gott om plats till höger om KX3:an för Powerpole kontakterna.
 
Ah..lite plats
kika på Switchcrafts mini-XLR, de är jag ganska förtjust i för audiobruk.
De har guldpläterade stift och bär lätt strömmar på några ampere (3A DC kanske?), finns i 5-polig variant som du behöver eftersom du vill få med balanskablarna.
Nackdelen är väl att de blir väldigt pilligt att löda in kablarna.
Det kan också vara en nackdel att kontaktdonen har ett lås, förvisso lätt att pilla bort.
 
Men 5 poler räcker inte för laddning av ett 4S-batteri. Det behövs minimum 7 poler samt en extra pol för jumperfunktionen som kopplar in resp batteri till radion när pluggen sätts i. För balanseringen behövs 5 poler även om nu + och - ledningarna för balanseringen är ihopkopplade till kraft + och - polerna inuti batteriet. (Laddaren mäter ju balanseringsspänningen i häradet 10 mV).

De kontakter jag finner och har fått förslag på är antingen för stora, bygger för mycket under eller över panelen eller så är stiften frilagda och kan kortsluta när kontakten ansluts.

Just nu lutar det åt att modifiera D-subkontakter och bara använda plastbäraren med kontaktstiften. Alltså ta bort metallflänsen helt i båda kontakterna. Den fasta kontakten för batterierna får då bli en hankontakt och monteras i en djup brunn av plast så att kontaktstiften hamnar c:a 10-15 mm ner under kanten. Honkontakten dels i form av en jumper-plugg och dels i form av laddningskontakten från batteriladdaren förses med nytt hölje som med liten frigång passar att skjuta ner i brunnen. Brunnen fungerar då som styrgejder i alla led så att stiften inte kan hamna snett. De nya detaljerna skrivs ut i en 3D-skrivare. Lite pyssel i CAD:en blir det men kanske ändå en godtagbar lösning?

Just nu ser jag i alla fall inget bättre alternativ vilket är lite märkligt med tanke på hur enormt många kontakttyper det finns på marknaden.
 
Tack för tipet Ulf! Power D-sub kan vara ett mycket bra alternativ tillsammans med montering av den ena kontakten i en brunn med styrning. Skall beställa några sådana kontakter vid tillfälle och de kan passa i revision 2 av mekaniken i portabelstationen. Bl a skall innerchassiet konstrueras om helt för att minimera vikten ytterligare.

Jag har tills vidare löst problemet med ofrivillig kortslutning genom att använda vanliga standard 15-poliga D-sub kontakter monterade nedsänkta i 15 mm djupa brunnar och kompletterade med isolatorskivor av 0,5 mm plast med tajt borrade hål för stiften. På så sätt kan hankontaktens stift inte komma i kontakt med vare sig metallflänsen eller fel hylsor i honkontakten. Kan inte framtvinga kortslutning ens med grovt våld nu och den 15-poliga kontakten gav möjlighet att parallellkoppla flera poler för kraftmatningen. Därmed är strömmen och kontaktresistansen inte något problem.

Som någon påpekade i ett mail så vore det kanske bra med en bild på "den där portabelstationen" och den kommer här tillsammans med en summarisk beskrivning.

3.jpg
Elecraft KX3 inbyggd i en Ra200 batterilåda där det lösa locket försetts med gångjärn. KX3 är monterat i ett innerchassie som kan tas ut genom att lossa två kordongmuttrar (lättrade muttrar) som kan skruvas av utan verktyg. Då blir all inbyggd elektronik och de båda 13,2V/4200mAh LiFePO4 batterierna tillgängliga. I lådan finns även en loggdator med trådlös kommunikation till tangentbordet samt en FM-radiolänk för audio till en fickradio med öronpluggar eller hörtelefoner om så önskas. Räckvidd för det trådlösa systemet är c:a 10 m vilket räcker för att man skall kunna sträcka på benen vid pile up körning. Ej med på bild finns en hemsnickrad mini-manipulator för telegrafi. Den är monterad på Arméns reflexbricka och kan snäppas fast i Ra200-lådans underkant. Paddeln hamnar då i en bekväm höjd över bordsskivan. Displayen i locket är till för loggdatorn och man ser föregående QSO samt inmatningsraden. Vid normal pile up trafik matas bara motstationens call in och sedan används mellanslag för att sända call + 5NN samt Enter för att logga och sända TU eller vad man nu har programmerat in för macron. I övrigt används F1-F12 till olika exchange-macron och CQ med eller utan auto-repeat. I stora drag fungerar loggprogrammet som de riktiga contestprogrammen när dessa körs i DX-peditionsmode, med den skillnaden att 95% av allt onödigt skalats bort. Loggfilen som skapas sparas på ett SD-kort och kan sedan läsas in i de vanliga loggprogrammen för vidare bearbetning m m.

4.jpg
I det smala facket under KX3:an får tangenbord, fickradio, manipulator, reservantenn i form av dipol inkl tunn koax plats. Även penna och papper. Tangentbordet heter 92831 Plexgear Mediatrack Gizmo och har hittills klarat av c:a 7000 loggningar utan någon märkbar försämring. Drivs av två 1,5 V AAA batterier som hittills inte bytts och fortfarande visar 1,5 V cellspänning.

I facket syns de tre byglingspluggarna nedsänkta i sina brunnar. Den till vänster användes tidigare till ett separat 9,9 V LiFePO4-batteri enbart för loggdatorn. Men nu har strömförbrukningen i loggdatorn reducerats en aning och matningen sker från TX-batterierna. Pluggen är kvar som "huvudbrytare" för loggdatorn om man bara vill lyssna och spara ström. De två andra pluggarna är huvudbrytare för resp TX-batteri. Vid laddning tas en plugg ut och laddningskontakten ansluts. Stationen kan då köras vidare på det andra batteriet om så önskas. Pluggarna sitter dock lite långt ner för att det skal vara bekvämt att lirka ut dom och ansluta laddningskontakten men det fungerar om man har långa starka fingrar.

I mek-revision 2 har jag tänkt att flytta upp kontakterna på fronten för bättre användarkomfort.

5.jpg
Byglingspluggarna är inkromet av vanliga D-subkontakter som slipats till och gjutits in med smältlim. Pluggarna passar precis att skjuta in brunnarna och sitter väl skyddade. Det fläckiga grå är resterna av gjutformen av papp. I all sin enkelhet.
 
Här kommer schemat för strömförsörjningen så som det ser i lådan ut just nu om någon undrar hur det är kopplat;

6.jpg
 
Back
Top