Vill du bygga an Minima?

SM0GLD

Vänsterhänt
Vill du så häng på, kanske blir vi fler som bygger en minima.

Vart hittar vi då alla ingående komponenter?

Processor ATMEGA328p finns hos Kjell&Co.
Kristaller hos Electrokit.
Små kretskortsreläer FBR21H05 finns i min "junk box" visserligen 5V isf 12V men det är lätt fixat genom att byta matning i schemat.
LCD, 2x16 tecken HD44780 controller, även den i min "junk box" om någon behöver.

......vad mer?

/Micke
 
Om man köper kristaller från Electrokit så kan man nog köpa både ATmegan och displayen från dem.
Kan vara fler komponenter som man kan köpa av dem,

Länken till Minima kan väl vara lämplig också?
 
Man kan hitta billiga arduinos på aliexpress.com. Verkar finnas för ung. 12:-/st vid 10-pack, och den komponenten är enormt icke-krisitsk. De kan då även användas om man vill dekoda PSK och liknande sedan. Glöm inte att komplettera med programmeringskabel (USB->TTL-RS232).

Jag var sugen på att bygga minima, men kommer nog börja med att bygga en LC-mätare så jag kan få ihop alla (märkliga?) drosslar sedan. Kanske även får bygga ett instrument för att mäta dämpning i filter med (jag har en DDS liggande, 0-40MHz).

Angående kristallfilter (som för mig fortfarande är en smula magiskt) så nämner Minima -A general coverage transceiver att kristaller kan byggas med övertoner. Som jag förstår det är det oönskat. Hur hittar man kristaller som inte kör med övertoner för att nå sin frekvens? Ska man bara förlita sig på att det mesta under 40MHz är utan övertoner?
 
Angående kristallfilter (som för mig fortfarande är en smula magiskt) så nämner Minima -A general coverage transceiver att kristaller kan byggas med övertoner. Som jag förstår det är det oönskat. Hur hittar man kristaller som inte kör med övertoner för att nå sin frekvens? Ska man bara förlita sig på att det mesta under 40MHz är utan övertoner?

Vilka kristaller som är övertonskristaller eller inte beror på tillverkningsmetoden.
Någonstans vid 20-25 MHz grundtonsfrekvens blir kristallplattan så tunn att den är ohanterlig för tillverkaren.

Vill man då åstadkomma högre frekvenser utan frekvensmultiplicering tillverkas då kristallen med en grundtonsfrekvens som är 1/3, 1/5 osv. av den önskade utfrekvensen,
och oscillatorkretsen görs sådan att den undertrycker svängningar på grundtonen.

Det någorlunda enkla sätt som finns att kontrollera om en kristall är av övertonstyp eller inte är att koppla in den i en oscillator av aperiodisk typ, alltså en som
inte har några avstämda kretsar, och se efter vilken frekvens den svänger på.

Om den svänger på den frekvens som finns angiven på kåpan är den av grundtonstyp, ifall den svänger på en frekvens som är märkfrekvensen delad med ett udda tal är den av övertonstyp.

Förr så var de allra flesta kristaller över c:a 15 MHz av 3-dje eller 5-te övertonstyp, men idag går det att hitta grundtonskristaller på frekvenser uppemot 30 MHz. Dessa är dock ganska dyra p.g.a. svårigheter i tillverkningen.

Kristaller av övertonsoscillatortyp är inte så lämpliga för kristallfilter, eftersom de är slipade för att framhäva övertonssvängningar.
Detta medför olika former av spurious-genomsläpp. Däremot kan man göra kristallfilter på höga frekvenser med just övertonskristaller.
Dessa måste då vara särskilt tillverkade för ändamålet. Detta avspeglar sig i priset för ett VHF-kristallfilter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi får väl köpa in kristaller och testa vilka som är är Ok, det verkar som enkla billiga "computer grade" kristaller är de som Farhan rekommenderar. Nästa steg blir att matcha fram kristaller för filtret.
 
ett tips är att gå ihop ett par stycken för beställer man från oshpark får man 3 uppsättningar kretskort och från dirtypcb 10 st.
 
ett tips är att gå ihop ett par stycken för beställer man från oshpark får man 3 uppsättningar kretskort och från dirtypcb 10 st.

Tyvärr får man göra om layouten lite innan OSHpark kan acceptera .BRD-filen pga byglarna, det är också lika bra att samtidigt göra kortet dubbelsidigt,
som det är nu är det enkelsidigt och tämligen lätt att göra hemma i köket för den som har grejor.
 
PCB i all ära men det får nog vänta lite då det lätt hindrar labbandet då jag har många idéer som jag vill prova.
ATmegan och Si570 kan visserligen få ett kort, där ändras nog inget på sikt.

För övrigt så "blaskar" jag korten själv, även dubbelsidigt.

Det som känns mest osäkert för mig är processor och Si570-oscillator så det vill jag få klart innan jag börjar med resten.

/Micke
 
PCB i all ära men det får nog vänta lite då det lätt hindrar labbandet då jag har många idéer som jag vill prova.
ATmegan och Si570 kan visserligen få ett kort, där ändras nog inget på sikt.

För övrigt så "blaskar" jag korten själv, även dubbelsidigt.

Det som känns mest osäkert för mig är processor och Si570-oscillator så det vill jag få klart innan jag börjar med resten.

/Micke

Man vill nog bygga modulärt, det är lättare att felsöka och modifiera då.

En Arduino Nano kan nog vara bra - då du får möjligheten att programmera själv.

SI570 har jag i en SDR station - den behöver rätt stabil temperatur för att inte driva
i frekvens så ett eget kort att montera i en kontrollerad miljö kan nog vara bra strategi.

Med Arduino och SI570 kan man ju oxå använda den där sveposcillatorn för att testa
kristallfiltret - så det är nog den naturligaste vägen att gå?
 
En Arduino Nano kan nog vara bra - då du får möjligheten att programmera själv.

Jag vill inte ge mig in i programmeringsvärlden (jag är rädd :eek:)

Duger inte koden som den är, vad behöver ändras?

/Micke
 
Nej - men den behöver laddas, har inte undersökt detta så noggrant men är det inte så
att du först behöver ladda svep koden för att testa filtret, sedan koden som används
i själva radion?

Men å andra sidan misstänker jag att du mer än nog av instrument för att mäta upp
kristaller/filter på ditt jobb så du behöver inte svepa med så pass mediokra grejor.

Att ladda ned "radio"-koden är allt du ska göra - om du vill kan jag hålla dig i handen
och säga tröstande ord när du gör det :)
 
Tack nu känner jag mig trygg.

Kollade upp Arduino UNO R3 hos Kjell för 149:90.
Bara att ladda in koden och rycka ur ATmegan för att sedan montera på Miniman.

Har jag fattat rätt?

/Micke
 
Jag har inte kollat - men en arduino nano har inbyggd programmerare så
du kan bara ansluta den, med lämplig kabel, programmera den och sedan
bara köra med den i i radion. Om jag fattat rätt - ska kolla lite på det.

Nej det är inte samma krets - det var nog bara för att programmera CPUn
som du kan använda den. Har inte pysslat så mycket med Arduino utan
mest med andra familjer.
 
Last edited:
Nano har väl ingen inbyggd programmerare....
Flera av dessa Arduinokort har en serie/USB controller som tillåter programmering via USB eftersom CPU´n har förprogrammerad "bootloader".
Så har i alla fall jag tolkat det hela, men jag är ju det närmaste novis man kan komma när det gäller dylika ting.


Man får väl börja med cpu-kortet

radiono.jpg


/Micke
 
Nu klyver herrn ord :)

Det finns en USB/serie omvandlare vilken gör att du kan ladda in program i Nanon.
Den har även en ICSP kontakt som du med lämpligt inladdat program(sketch) kan
Ladda in program i andra Atmega kretsar.

Vill bara veta EXAKT hur det fungerar.
Fortsätt rätta mig när jag har fel bara vi kommer framåt i projektet :)

Har tidigare kört flera digital / analog projekt i diket bara för att di digitala inte kunnat snacka med di analoga.
Vi analoga pratar ju bara "klartext" medan "dom andra" snackar kod, och ingen förstår varför det går snett.

Har nu laddat ner Arduino prog sw och Minima filerna (bara förberedelse alltså)
Vilken fil av dom 5 ska man ladda ner i ATmegan?

/Micke
 
Back
Top