Volt och mA

SM0VPJ

Well-Known Member
På följande sida FRI1500eng
kan man under rubriken "REACTIVATION" läsa om ett trick för att "reaktivera" ett
rör om det legat på hyllan en längre tid.

Är det någon här på forumet som vet hur man får fram att ett "bra" rör drar
si eller så många mA vid en given spänning på anoden när röret är kopplat som
en diod? Jag har inget GU-43B, men däremot andra rör jag skulle vilja prova
enligt sättet som visas på sidan ifråga men saknar uppgift om vad V / mA bör vara
för respektive rör.

Finns det några data att gå efter för att veta att t.ex. ett bra GU-43B drar 800mA
vid 12V på anoden? Är det i bättre skick om det drar samma ström vid lägre spänning?

73 / Janne
 
Hej!
Tyvärr var jag tvungen att be Google om en översättning.
Jag är dock tveksam till att denna s.k. "aktivering" skulle göra någon nytta.
Finns det tendenser till överslag i ett rör så hjälper det väl inte att köra det med låg anodspänning en timme? Då blir det ändå överslag när röret används på normalt vis med rätta spänningar. Det är åtminstone min erfarenhet då det förekommer lösa elektroder i rör.

Att mäta emissionen på detta sätt är jag också lite tveksam till.
Naturligtvis kan man jämföra olika exemplar av samma rör för att komma fram till vilket som är det bästa exemplaret.
Men detta är mina egna åsikter. Jag tyckte att det var minimalt med kommentarer så nu hoppas jag att jag triggat någon mera. :D

/ Ingvar

Översättning från engelska till svenska av Google:

"För att undvika överslag i en ny eller en lång tid oanvänd rör, är det klokt att förbereda ("aktivera") den för sina uppdrag. Det finns olika åsikter och lösningar hur man gör det, men med en GU-43 kan det vara relativt enkelt. En DC på 10 till 15 V är tillräcklig för röret att dra 900 mA, eftersom näten är anslutna till anoden. Värm röret 30 minuter med en glödtråd spänning på 12,6 V. leverans Sen en "hög spänning" på ca 15 V och ställa spänningen till en ström på 900 mA. Om möjligt använda en strömbegränsare, eftersom det under återaktivera den nuvarande kan öka plötsligt att fortsätta att övervaka skulle vara nödvändigt att upprätthålla 900 mA. Vanligtvis Jag kommer inte att återaktivera längre än en timme eller så. Snart kommer du att få reda på vid vilken spänning en bra tub som 900 mA (eller 800 mA/12-12.5 V) så att du har en uppgift om en annan slang är bättre eller inte."
 
Last edited:
Back
Top