Vridkondensatorer med planetväxel

SM0YDO

Well-Known Member
Hej nån som vet om företag firmor på nätet som säljer vridkondensatorer med inbyggd reduktion drive vernier drive
antingen nya eller begangnade .

Jag tänkte bygga mig en regenerative reciever

mvh Lasse sm0ydo
 
Såna djur finns inte idag.
Det var länge sedan vridkondensatorer och planetväxlar blev helt ute.
För dyrt!!!
Capacistansdioder tog över.
Jag vet att redan på 90 talet hade ICOM svårt att hitta vridkondensatorer till antennavstämmare och PA.
För där duger ju inte dioder.
Det finns nog väldigt mycket av den här varan i junkboxarna "där ute", dvs hos radioamatörer som varit med länge och samlat på sig saker.
Skall du bygga en mottagare får du nog välja kapacistandioder och en pot att stämma av med.

de
SM4FPD
 
Gamla radioapparater är en tänkbar källa. Kolla på loppmarknader och liknande. Eller skrotsamlande amatörradiokompisar.
 
Nja jag har också en låda med diverse vridkondensatorer av olika slag.Jag har en tvågangad med inbyggd planetväxel
tyvärr så har den gått sönder i en isolator till ena statorn tror jag att det heter på Ebay finns det en del vridkondensatorer
också och när Bhiab låg i Nortällje så gick det att köpa fina vridkondingar därifrån.

mvh Lasse sm0ydo
 
Plattavståndet är inte så viktigt jag tänkte ha vridkondensatorn till en mottagare med rör.

Viktigare är att axeln är 6mm för att jag har svarvat en bussning av aluminium som jag

har borrat upp axelhålet med en 6mm borr på bussningen tänkte jag sätta en rund

Graderad skala ifrån Stöckli fanns på elfa förrut för länge sedan så det blir två rattar

på varandra en grovinställning och en fininställning

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top