W9TO Keyer

Reklam både roligare och slagkraftigare förr!
Som Opels reklam med en tecknad bild av ett par i en Opel, där kvinnan satt vid ratten och mannen satt bredvid och rökte pipa...

Bildtexten var: "Er nya Opel är så lättkörd att t om er fru kan köra den..."
:D

/Lasse
 
vem behöver 100+ knappar och reglage plus femtioelva undermenyer i sju lager för att etablera trådlös förbindelse.

Behov och behov. Jag tycker det är rätt praktiskt att kunna byta mode och ställa om saker utan att behöva bygga om eller bygga en helt ny apparat. Så hinner man nyttja sändiningsrätten och testa vågutbredningen också.
 
Hmm... alla har rätt till sina åsikter -RNA, vet bara inte om den här tråden är den bästa kanalen att torgföra dem...

/Lasse
 
Nu ställdes frågan direkt till mig och jag svarade så kort jag kunde.

Annars är frågan om vad man behöver intressant. Jag tycks få den då och då. Vad ska man med en MC som gör 300 till? Vad ska man med ett sånt vapen till? Jag är glad att jag lever i en tid där man kan få ha det man vill. Men det skrev jag inte eftersom det var denna kanalen.
 
Apropå AVO...har en sån klenod hemma. MKII, fullt fungerande, från en fysikverkstad på ett universitet = i princip oanvänd. Utan den hade jag inte kunnat bygga om mitt gamla NAG144XL-steg till 50MHz. Inte många DMM:er som klarar 2,5 kV anodspänning idag.
 
BDZ de DLK,

Tack för 40 m QSO i början av veckan. Du fanns på frekvensen då jag öppnade min WS-19 MkIII. Vilket sammanträffande. Eftersom WS-19 gärna vill ha ca 20 min för att bli riktigt stabil (mycket järn som ska värmas upp) så gick jag över till Drake-linen. Kul att höra din nya W9TO Tube-keyer. Det triggade mig att få tummarna loss och konvertera min HA-1 från 120v till 230v. Har aldrig gillat att ha en mellantrafo stående på golvet. Det blev till att skrota en lämplig BC-radio och linda om nättrafon så den passade till HA-1 keyern. En DUX V-101 i mint condition fick se sina dagar avslutade. Nu är allt klart och den fungerar som den ska. Inte lika snygg som den kapslade originaltrafon med det duger till mig. Helt gratis fick jag samtidigt påfyllning i
junkboxen.

Sökte lite mer info om HA-1 och fann att det var W9TO som designade den. Förmodlgen ledde den konstruktion vilken du byggt sedan vidare till Hallicrafters HA-1 från 59-60. Riktiga mästerverk, eller som man uttryckte det i en annons i QST 1960: "The Stradivarius of Electronic Keyers".

Men HA-1 måste ha blivit kortlivad för 1961 kom HA-4, en transitoriserad version, som var riktigt ugly.. det blev ju plötsligt inne med Solid State.

Här en bild på HA-1 med den "nya trafon".

//Göran
 

Attachments

  • ha1.jpg
    ha1.jpg
    63,3 KB · Views: 53
Kul Göran!

Tack själv för praten, det var ett trevligt sammanträffande!

Idag har jag burit upp min lilla nostalgisändare, en FS-VFO som sällskapade med CT-450 i systemet RA-620, från källaren. Fick lov att byta en av lytarna i nätdelen, som hade torkat ut. Men nu går den och lämnar sina 10W ut i antennen. Har kopplat W9TO keyern till den så nu kan vi ha ett 2 x TO -QSO! :)

Då blir det rör ända från fingrarna och ut i antennen... :D

Märkte dock att av någon anledning fungerar inte A1 KIPP -läget på FS-VFO... den låter lika rent och det blir ingen skillnad alls i tonen. Får ta och leta fram schemat och åtgärda det, för däri ligger ju en del av charmen med FS-VFO!

/Lasse
 
Last edited:
Det kan vara så att en spänning saknas i FS-VFO. Den använder
FSK-nycklingskretsen och dess drivspänning för att ordna till "kippet".

Vi får ha ett QSO framöver med FS-VFO och BRT-400 i den här änden.
Det finns två enheter VFO:er med var sin BRT-400 å Stureby Radio.

En Glad Påsk önskar Rk vid Stureby Radio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja K-A, jag tror att du kan ha helt rätt beträffande att någon spänning saknas. Vill minnas att man kunde höra reläer som drog när man vred runt vågtyps-omkopplaren. Det hörs inte nu. Och när jag tittar i schemat så verkar det som att relä K6 har med "KIPP-läget" att göra... får ta och mäta lite.

Jag ser fram emot ett QSO mellan våra FS-VFO'er Karl-Arne!


GLAD PÅSK!

/Lasse
 
Ja K-A, jag tror att du kan ha helt rätt beträffande att någon spänning saknas. Vill minnas att man kunde höra reläer som drog när man vred runt vågtyps-omkopplaren. Det hörs inte nu. Och när jag tittar i schemat så verkar det som att relä K6 har med "KIPP-läget" att göra... får ta och mäta lite.

Jag ser fram emot ett QSO mellan våra FS-VFO'er Karl-Arne!


GLAD PÅSK!

/Lasse
Glöm inte frekvensoljan, Lasse!
 
Ingen risk Rolf! Den finns med och har nu smörjt VFO'n så att den t om fått det rätta kipp'et! ;)
 
...ett riktigt kul litet projekt och jag får väl
återkomma med en slutbild, när den är inbyggd och helt klar!

73/Lasse

Här kommer den utlovade bilden av keyern i färdigt skick, "CW-tower":

attachment.php


73/Lasse
 

Attachments

  • IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    90,7 KB · Views: 147
Back
Top