WIFI-problem

SM0BRF

Well-Known Member
Problembeskrivning:
Två mobila enheter. När den ena enheten befinner sig nära accesspunkten kan inte den andra (datorn nere i shacket) ansluta till accessnoden trots att den indikerar hygglig signalstyrka. Det är precis som om mottagaren i accessnoden blir blockerad. Kan det vara fallet? Jag har stängt av Bluetooth. Någon som känner till en accessnod med bra mottagare/sändare? Kan ju förstås också vara den mobila enhetens sändare som är dålig (den nära accesspunkten). Har inte hittat något sätt att sänka effekten.

Har inte hittat mycket info på nätet. Det verkar vara GSG som gäller.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Detta är inte direkt en förklaring på ditt problem, men har du testat att byta kanaler? Du kan först även testa att kolla vilka andra som är aktiva för att välja en 'optimal'. Dock ser man inte allt annat som är aktivt på dessa frekvenser.

Eric
 
Tack, det verkar vara ett kul program. Har dock inte många signaler att titta på här ute i skogen. Mitt problem är att accesspunkten blir lomhörd när jag har en WIFI-enhet i närheten. Jag har provat med olika kombinationer och flera enheter. Det är precis som om mottagarkänsligheten går ned. Om det sen är ett radio- eller dataproblem vet jag ju inte. Det kanske går att titta i accesspunktens mottagare med programmet.
 
Kan finnas ett otal orsaker till att Wifi funkar dåligt:
Felaktiga inställningar
Störningar, t ex grannen som ligger på samma kanal.
Reflexer och dämpning.
Enheterna kommunicerar m AP med olika hastighet.
Krypteringsproblem.
Även kan vissa tillvekare kan ha svårt att prata med varandra.

Något saker man lätt kan pröva är att flytta enheterna någon meter, byta kanal, slå av kryptering och välja bort nyaste protokollet 802.11n i routern.

Ps: Vilka modeller av router och mobila enheter har du?
 
Last edited:
Routern är en Zyxel P-320. Den "störande" enheten är en ny Asus bärbar dator. Övriga enheter är en D-link DWL-122 USB-sticka (11 Mbit/s), som normalt sitter på datorn i shacket. Dessutom en Sony Ericsson-telefon för att testa.
USB-stickan försämrar inte känsligheten på accesspunkten (ansluten till en stationär dator intill denna). En mobiltelefon påverkar inte heller, men ASUS-datorn nära accesspunkten gör att varken mobiltelefon eller D-link USB-sticka kan kommunicera från shacket. Om datorn med USB-stickan står intill accesspunkten kan den samexistera med Asusdatorn utan problem. Inget externt PS är anslutet till den bärbara datorn under testerna. Om jag bär iväg Asusdatorn några meter funkar allt OK.

73, Roland SM0BRF
 
Hej!
Intressant!, Hur nära är den som är närmast?
Det kan nog så vara, det kan ju vara så att den du har nere i schacket ligger precis på gränsen i normala fall, då kanske det inte behövs så mycket för att störa från den andra som är närmare??

Skulle nog som de andra sagt också, prov att byta kanal, även om det förmodligen inte hjälper, men man vet aldrig :)

Hur som helst, jag har ganska nyss skaffat mig en NRT-66 router, den går både på 5 och 2,4 GHz, man kan sätta upp fler nät och man kan ju tänka sig att du kör 5G från den närmare enheten och 2,4 från chacket... den har en massa andra bra funktioner också :)

/Johan
 
Kollar man på nätet verkar Asus wifi vara lite tjuriga och din gamla router som telia prånglade ut 2007-2009(?) har många haft trubbel med.

Du kan prova att spärra -N i Asusen, även om din router inte stödjer -N.
If not on your side, here is how to disable wifi N in your wifi card configuration :
Right click on my computer > Choose properties > select device manager > Under network card double click intel centrino 6235 > Advanced tab > Mode 802.11n > select disable and apply

Tydligen bör man inte heller köra WEP kryptering och Asus -N, utan prova WPA-varianter, men då funkar nog inte ditt gamla D-link. Bor du isolerat finns inget större skäl att alls kryptera.

Att uppdatera alla enheters drivrutiner och att sätta fasta IP-adresser kan ibland hjälpa när man blandar Xp/Vista/Win7.
 
Last edited:
Kanske korkat, men ...

Kan det vara så enkelt att din Asusdator i sig själv sprutar hf som stör AP'n?

/Janne
 
Du kan prova att spärra -N i Asusen, även om din router inte stödjer -N.
If not on your side, here is how to disable wifi N in your wifi card configuration :
Right click on my computer > Choose properties > select device manager > Under network card double click intel centrino 6235 > Advanced tab > Mode 802.11n > select disable and apply

.

Jag har nu provat med att stänga av -N och även sänka effekten till MIN, men inget hjälper utom att flytta Asusen längre från AP.
D-linken i källaren indikerar bra signalstyrka (trähus), men tappar kontakten när Asusen startar.

Jag får kanske göra som andra: konvertera till N-standard utan att begripa vad som händer. WIFI verkar vara svart magi.

73, Roland SM0BRF
 
Kan det vara så enkelt att din Asusdator i sig själv sprutar hf som stör AP'n?

/Janne

Jag har tänkt på det. Kör därför utan nätdel. Själva datorn borde väl vara rätt tyst runt 2,4 GHz. Annars skulle den ju störa ut sig själv.

73, Roland SM0BRF
 

Ja den var ju bra :). Men Asusen har aldrig några problem. Ska gå in i routern och ställa om när jag hittar beskrivningen :eek: .
Har ägnat några timmar åt att testa olika uppställningar och varianter. Det hela kan sammanfattas med att
- mode -n till eller från gör ingen märkbar skillnad
- om jag sänker effekten till MIN kan jag ha Asusen 4 meter från AP
- om jag har Asusen i shacket bredvid D-Link-stickan funkar allt även med full effekt.
- IP-adresserna har alltid varit olika när jag tittat. Även när D-Linken varit utslagen (bra radiosignal indikerad men ingen dataöverföring)
- Även en mobiltelefon har en del problem från shacket när Asusen är nära AP men inte lika uttalat som D-Linken.
- Om både D-Linken och Asusen är nära AP funkar allt OK.

Slutsats?:
- Asusen sänker känsligheten på APns mottagare
- D-Linkstickan har dålig uteffekt

Åtgärd?:
- (Efter prov med kanalbyte) införskaffande av ny WIFI-pinne med -n-mode (högre effekt).

73, Roland SM0BRF
 
1:prova att stänga av wifi på Asus och ställ den nära routern. Kan mycket väl vara kretsarna i datorn som stör.

2:Som ovan, men låna en wifi-pinne och sätt i Asus, så vet du om det är om det verkligen är nätverkskortet som stör.

3: Låna en annan router. Din router stöder inte -N så du har ingen glädje av en sån pinne.

Eftersom AP blockeras hela tiden verkar det vara en kontinuerlig störning. Eftersom "Min" gjorde skillnad, verkar nätverkskortet vara inblandat men antennerna sitter i skärmen, så en liten förändring i läget kan oavsiktligt göra skillnad.

Microvågor är BlackMagic, särskilt om man blandar in komplexa modulationer och låter billigaste tillverkarna i Kina tillverka det hela med de för dagen billigaste komponenterna...
 
Last edited:
Back
Top