Yaesu ft-817nd som basstation

Uhtoom

Member
Hej igen!

Jag har en rtl-sdr (såndäringa dvb-t dongel) med en 10m dipol (till 20m bandet) och spenderar timmar med att lyssna rundor. Men jag vill uppgradera till en "riktig" radio - är mest intresserad av swl och senare qrp - tror jag.

Jag har inte certifikat men jag gått och skaffat studielitteratur och medlemskap i ssa för framtida certifikat.

Min fråga är: kan jag använda en ft-817 som enda station eller tror ni det är något jag kommer sakna i detta lilla paket?

Jag är inte superrik och gillar mitt utomhusliv så det känns som en bra kompromiss efter massa läsande och youtube-videos. Är dock orolig att jag missar något.


Tacksam för era tankar!
 
Yaesu FT-817 är en riktig radio, tillika amatörradio, har såväl kortvåg(HF) som VHF/UHF och är klassad som en QRP-rigg(Radio) d.v.s låg effekt max 5w..
Den passar utmärkt som portabelradio då du är ute i skog&mark , duger gott och väl som enda radio för amatörradiobanden...
Det viktigaste som tillkommer är en strömkälla och antenn, t.ex batteriack och portabelantenn.

/Sven.
 
Tack för svaren!

Låter juh precis som vad jag söker!
Ja det var just det jag fundera över, om den duger som bas-station också.
Hittar inte någon på internet som använder den som sin enda station så jag är rädd att jag missat någon funktion man gärna vill ha hemma vid radiobordet.
 
Ja, du kan ha den hemma som basstation också. Då driver man den lämpligen med ett strömagregat anslutet till vägguttaget. Du kan dessutom (förhoppningsvis) installera en antenn på utsidan av huset som är bättre än en portabelantenn.
 
Jo FT-817nd är en jättebra radio att ta med sig t ex i bagaget när man reser, men jag tycker det är för klent med 5W hemifrån. Det krävs mycket tålamod om man inte har en väldigt bra antenn. Speciellt om man inte kör telegrafi.

/Roland
 
Håller med Roland. Jag använde en FT-817 som första station, både portabelt och som basstation. Som basstation tröttnade jag ganska fort på den. Framförallt på grund av den begränsade effekten och att den dessutom blir väldigt varm om man kör digitala moder med full effekt och jag behövde ofta dra ner den från början redan låga effekten eller låta den vila. QRP kan vara kul men det kräver mycket tålamod, såvida man inte bor riktigt bra till med möjlighet att sätta upp effektiva antenner, vilket jag tyvärr inte gör. Ganska snabbt blev det att jag köpte en ytterligare station (en FT-450D) med 100 watt för kunna öka effekten vid behov.

Som portabelstation är jag nöjd med min Ft-817 eftersom man sällan orkar släpa med sig batterier för att köra något annat än QRP, oavsett om radion skulle klara högre effekt heller inte. Det jag framförallt saknar är inbyggd antennavstämmare. Det gör att man i praktiken behöver släpa runt på ytterligare en burk och tillhörande kabel för säkerhets skull om man inte lyckas montera antennen perfekt eller om man använder en "multibandsantenn" som ofta brukar kräva tuner. Ergonomin blir också konstig eftersom man inte kan ställa radion på högkant när man har kablar inkopplade på baksidan. Det kan också vara bra att veta att det medföljande batteriet inte räcker speciellt länge om man kör full effekt utan man bör dra ned effekten till 2.5 watt för att inte tömma batteriet på en gång, eller ta med sig ett externt batteri med bättre kapacitet. Jag hade förstås hellre valt en KX2 eller KX3 som portabelstation men de kostar ju 2-3 ggr så mycket vilket jag inte riktigt vill lägga ut.
 
Jag älskar min FT817ND!

Men jag står inte ut med det pyttelilla formatet och det evinnerliga bläddrandet i menyerna hemma.
Effekten kan man ju alltid bättra på med ett slutsteg om det är den enda invändningen man har.
Sen har den ju en minimal display för hemmabruk också, det kan jag leva med då jag alltid har den kopplat till datorn.

Jag har en 857 i bilen som jag ett tag hade hemma när jag var utan bil, även den lider av formatet och undermenyknappandet (jag hatar stationer som kör split)

Sen har jag en 847 hemma, även den är ju mindre än "fullformat" men det är i alla fall inte en massa undermenyer att ratta runt i för att ställa in split.
 
Tack för alla svar!

Då är alltså inte den låga effekten ett problem vid sänning hemma, bara jag investerar i en extra låda (slutsteg/förstärkare) när jag väl har min licens?
Till qrp tänkte jag mig nog köra med CW till slut - ett tag kvar tills dess dock (=
Storleken på reglage osv är inte så noga, kör på datorn nu och har duglig förståelse för HDSDR och dylikt som jag tänker mig går bra för vattenfall/spektrum - så det ska nog lösa sig (=
När jag ändå har så många hjälpsamma röster, har jag förstått det rätt om jag fått för mig att den klarar av även kortvågsrundradio? jag vill kunna köra SWL på 19m bland annat.

Kx3:an hade varit smaskigt, men prislappen är som sagt lite högre och så är den helt digital/mjukvarubaserad vilket av någon anledning inte känns lika häfftigt i min lilla värld (= Jag tänker att en LDG z-817 kan bli en värd investering för avstämmning - jag har juh lite lyx i att jag inte behöver möjligheten att sända än på nått år då jag inte har licens och har mängder med spännande saker att göra / lära mig innan jag behöver göra den investeringen (=
 
Jag var också inne på att skaffa ett slutsteg till min ft-817 men jag hittade inget som verkade vara av bra kvalitet. Vad jag vet så har ingen av de stora kända tillverkarna några slutsteg designade för att drivas med 5 watt. Till slut kom jag fram till att det var enklare att skaffa en ytterligare station.
 
Jag menar att låg effekt är definitivt inget för en nybörjare.
En nybörjare vill snabbt kunna få bra radioförbindelser, inte sitta och krångla med 5 W och inte bli hörd, då tröttnar han fort.
100 W är en lämplig nybörjareffekt med en god antenn avstämd på ett band till att börja med.
En erfaren radioamatör kan tycka det är intressant att prova sig fram med låg effekt, och det finns låg effekt-aktivitet, men för det mesta gäller då Morsetelegrafi eller annan telegrafi.
Nybörjare idag = bra antenn, bra sändningsplats med lite störningar, bra antenn med god balans och därmed lite ledningsbundna störningar, samt ett gott bemötande från kontaktade erfarna radioamatörer, både på radio och på klubben. Då finns en chans för nybörjaren att tycka att amatörradio är kul och fortsätta inom hobbyn, med exvis lågeffektsexperiment, telegrafi av olika sätt, nya band, DX etc.
Nybörjaren har oftast inga problem med menyhantering däremot. Men att lära sig Morse lär vara lite mer fjärran.

Det är en stor skillnad på att ha varit nybörjare för 50 eller 60 år sedan, då en radiokontakt på Morsetelegrafi kunde genomföras utan störningar och med stort tålamod då ju inga alternativ fanns och den nybörjaren blev mycket tänd då. Jag tror inte vi gamla radioamatörer kan översätta den tiden till en nybörjare idag.

de Roy SM4FPD
 
ajaj, det låter juh inte bra - det här får jag nog googla mer på! Vill inte upptäcka att jag inte står ut med bara 5watt en dag utan att vara förberedd iaf!

Ska verkligen lägga mer tid på att fundera kring watt-antalet innan jag gör något köp, tack för att ni hjälper så jag slipper lära mig av tråkiga erfarenheter själv!

--------------------------------------------------------

Är det så att jag begär för mycket när jag tror att jag ska kunna ha både friheten av en portabel station och stabiliteten av en stationär?
 
Last edited:
Skaffa storebror till FT-817, en FT-857 som syns på länken jag tidigare refererade till och ex på portabelkit. Den kan justeras i uteffekt 5- 100w..

Jag upprepar i alla fall följande! Antennen är det enskilt viktigaste för att lyckas med mottagning och inte minst sändning.

/Sven.
 
hummm, ja 857:an ser juh bra ut, kul att få med en DSP (på den nya 857d) också. Det är några tusenlappar mer pengar men sparar det mig huvudvärk i framtiden är det juh inte mycket att investera.
När jag läser runt lite på nätet får jag uppfattningen att 857:an drar mer på batteriet även på 5w, kan det stämma?
Nu klättrar jag juh inte i berg så ett kilo hit eller dit är nog bara fåfänga för egen del men man vill juh inte vara död innan man kommer på plats heller.

Jag är nog övertalad till att inte köpa en ft-817 som första station iaf så nu får jag nog ta och sätta mig in lite mer i vad det finns för alternativ, inkl. 857, runt 100w.

Att antennen är viktig(ast) har jag förstått - det kittlar min diy-nerv lite mer än själva radion dock så jag tänker att när jag har en radio jag kan lita på kan jag börja pilla mer med antenner. Har som sagt redan en dipol (köpt) som jag är nöjd med än så länge, sen är jag nog mer ute efter vertikala antenner men vill juh då ha en radio så jag kan testa vad jag lyckas åstadkomma.
 
Jag kanske skulle förtydliga, jag avsåg amatörradiotrafik på kortvåg i mitt inlägg.
Att köra VHF och UHF amatörband via relästationer går utmärkt med 5 W, bara radiostationen har CTCSS. Vill man sen köra simplex på VHF och UHF kanske till och med Aurora så räcker inte 5 W där heller.
Klart att det låter trevligt att klättra i berg, tälta och paddla kanot och köra amatörradio, det ser lockande ut i de vackra annonser för små radiostationer.
99 procent (min uppfattning) av amatörradion sker dock hemma.

En 100 W radiostation får betydligt lägre verkningsgrad vid körning med 5 W, än en ren 5 W station.
Dvs en 5 W sändare drar kanske 1 A medan en 100 W sändare inställd på 5 W drar 8 - 10 A. Kanske mer då moderna rationer har C-MOS transistorer som behöver betydligt högre viloström. Dvs det är svårt att med en 100 W station klättra i berg, köra 5 W och ha batteri med sig.

Jag nämnde ett band till att börja med, visst är det lockande med en radio som täcker både HF, VHF och UHF på en gång. Men man får betydligt mer och på sikt trevligare radio om man delar upp sin anläggning i separata radiostationer. Dvs inte gapa över hela godisbiten på en gång.

SM4FPD
 
Back
Top