Yaesu FT-847, CAT och firmware

SM2WOR

Active Member
Jag har en FT-847 inköpt ca 2001 och har drabbats av ett mysko fenomen. Jag kontrollerar riggen med en laptop som har Ham Radio Deluxe i sig. När laptopen har varit ansluten via CAT till riggen en stund så slutar SPLIT att fungera. Det är en ganska irriterande när det händer om ett DX dyker upp på DX-Clustret som kör split och det inte funkar helt plötsligt. Det varierar hur länge det tar innan det händer. Ibland kan riggen och laptopen stå flera dagar i sträck och ibland händer det efter 5 minuter.
Det enda som hjälper är en total reset, då är allt OK, men då töms ju alla minnen och man måste ställa in CAT-bitrate m.m. för att få igång den igen.
Jag tvivlar på att det är HRD som ställer till det genom att split-funktionen inte finns i CAT-protokollet som FT-847 använder överhuvudtaget. Jag har också provat med olika versioner av HRD, men utan resultat. Nu använder jag senaste versionen (v 5.0 build 2837) Det är visserligen en beta, men jag har som sagt provat olika versioner.
Min misstanke är att det rör sig om en bugg i firmwaren och då kommer äntligen mina frågor:
1. Har någon varit med om samma sak?
2. Går det att uppdatera firmwaren själv och i så fall, var får man tag i den och hur gör man?
73
SM2WOR/Bosse
 
Fjärrstyr du din 847-a via internet eller "bara" direkt från datorn? Jag har inget svar på din fråga, utan är själv intresserad av att kunna fjärrstyra min FT-847.

/ Göstha
 
Last edited:
Hej!
Hittade en möjlig förklaring på webben!
untitled

Early Model Problems
Generally, prior to the 8G05 production run, there was one main problem in the design of the radio: it only had unidirectional CAT control for frequency and mode (i.e., you could only use the PC to command the rig but not to report the rig frequency and mode back to the software on the PC). Beginning with production run 8G05, the radios have bidirectional CAT for frequency and mode (PC commanding the rig, and the rig reporting information to the PC). In the USA (at least), Yaesu offered to upgrade all radios older than 8G05xxxx under warranty, which involved replacing a computer chip in the radio and some other modifications. Many people with earlier rigs took Yaesu up on their offer.

When Yaesu had these radios for upgrade, they would usually also upgrade other irritations noted elsewhere in this FAQ.
 
Hej Bosse

Är radion tillverkad 2001 också?

Jag har själv en FT-847, (tillverkad oktober 2000). Så vi har väl kanske samma firmware version.
Radion fjärrstyr jag via datorn med hjälp av HRD, (senaste betaversion) och en SignaLink.
Har inte haft några som helst problem med split körning.

Det Erkki refererar till i ovanstående inlägg, gäller apparater tillverkade före maj 1998.
Du hade ju köpt din 2001. Men den var kanske begagnad.

Det går inte att uppgradera firmware själv. Radion måste skickas in.
Hör med Hans på Mobinet. Dom är ju generalagent för Yaesu.

/Göran
 
Fjärrstyr du din 847-a via internet eller "bara" direkt från datorn? Jag har inget svar på din fråga, utan är själv intresserad av att kunna fjärrstyra min FT-847.

/ Göstha

Direkt från datorn. Om man ska köra över Internet kan man (det finns andra sätt) ha t.ex. två PC (en i varje ända) med HRD i sig. Sen kör man ljudet tillbaka över Skype, tror jag. Men jag har inte provat, jag vet bara att det går.
 
Hej Bosse

Är radion tillverkad 2001 också?

Jag har själv en FT-847, (tillverkad oktober 2000). Så vi har väl kanske samma firmware version.
Radion fjärrstyr jag via datorn med hjälp av HRD, (senaste betaversion) och en SignaLink.
Har inte haft några som helst problem med split körning.

Det Erkki refererar till i ovanstående inlägg, gäller apparater tillverkade före maj 1998.
Du hade ju köpt din 2001. Men den var kanske begagnad.

Det går inte att uppgradera firmware själv. Radion måste skickas in.
Hör med Hans på Mobinet. Dom är ju generalagent för Yaesu.

/Göran

Jag köpte den ny. Jag köpte den på Leges Import 2000-11-16 (jag hade faktiskt kvittot kvar).
Om jag måste skicka in den till Mobinet så får det vara. Jag misstänkte det, men jag frågade däför att med moderna riggar kan man väl göra sådant själv. Jag ska ändå byta rigg framåt sommaren till förmån för en FT-950. (har jag tänkt)
Det hände senast i går kväll igen. En station från Nepal som körde split dök upp på klustret och när jag skulle trycka in de rätta knapparna sket det ned sig igen. hmmmm...:mad:
 
Jag köpte den ny. Jag köpte den på Leges Import 2000-11-16 (jag hade faktiskt kvittot kvar).
Om jag måste skicka in den till Mobinet så får det vara. Jag misstänkte det, men jag frågade däför att med moderna riggar kan man väl göra sådant själv. Jag ska ändå byta rigg framåt sommaren till förmån för en FT-950. (har jag tänkt)
Det hände senast i går kväll igen. En station från Nepal som körde split dök upp på klustret och när jag skulle trycka in de rätta knapparna sket det ned sig igen. hmmmm...:mad:

Kollade FT-847 OmniRig protokollet och ser att den stöder inte split (varken VFO-A eller VFO-B), utan något som man kallar för MainFreq.
Förmodligen p.g.a kompatibilitets strul. Dvs. svårt/omöjligt? att skilja de olika versioner från varandra! Du kan ju skriva en fråga till HRD forumet. Simon borde rimligen kunna ge ett svar.
 
Kollade FT-847 OmniRig protokollet och ser att den stöder inte split (varken VFO-A eller VFO-B), utan något som man kallar för MainFreq.
Förmodligen p.g.a kompatibilitets strul. Dvs. svårt/omöjligt? att skilja de olika versioner från varandra! Du kan ju skriva en fråga till HRD forumet. Simon borde rimligen kunna ge ett svar.

Jag skrev tidigare (innan jag upptäckte HRD) ett program för att styra riggen. Då kom jag inte att tänka på att split-funktionen saknades, det var först efter jag skrivit programmet som jag insåg att "split" saknades. Det blev av olika anledningar inte så mycket mer av det programmet, det var först nu när det här fenomenet har uppstått som det slog mig att den funktionen fanns ju inte ens i CAT-protokollet. (För FT-847) En möjlig lösning är ju att dom har tänkt sig att man ska köra riggen i satellitläge när man ska köra split. Men det går knappast, när man kör i satellitläge är riggen i duplexläge, dvs både RX och TX är aktiva samtidigt och skulle man köra ett DX som sänder på t.ex. 14.250 och kör 5 up, blir det nog ganska häftig QRM när man trycker in PTT:n. Kör man split över olika band borde det funka, men nog är satellit-lösningen ett mycket dåligt alternativ, i princip oanvändbart.
CAT-protokollet för FT-847 är ett skämt, om du frågar mig. Det finns massor med funktioner krig SAT, DCS, CTCSS m.m. men inga för de som verkligen används. T.ex. Rf Gain, NB, DSP, IF Shift m.m. Såna saker som "VFO A till B" och "Shift VFO A och B" går ju lösa med "mellanlagring" av VFO:data.
Men som sagt, för mig är nog problemet ur världen till sommaren, då byter jag nog rigg.
(Om admin vill flytta den här tråden till "Program för amatörradio" så har jag full förståelse för det. Den har väl mer börjat handla om fjärrstyrning och sånt :) )

73 SM2WOR/Bosse
 
Back
Top