Störningar från värmepumpens utomhusdel

Vad ethernet beträffar så kommer jag ersätta den med fiber och tar därmed bort en av de kriminella brusbovarna.
På mitt hemma-qth har jag skärmad nätverkskabel runt lägenhetens 5 rum. Vid något tillfälle kopplade jag in en switch (byggd i plastlåda utan skärmade Rj45 kontakter) och drog ut en lång tillfällig ethernetkabel till en dator. Störningarna blev då väldigt kraftiga på dom ethernet relaterade frekvenserna. Problemet löstes med en ny switch i plåtlåda med riktiga skärmade Rj45 kontakter.
På mitt sommar-qth kör vi i huvudsak wifi så dom ethernet-kabelrelaterade störningarna har helt uteblivit.

Luftvärmepumpen......
Varför den stör kan man troligtvis mäta upp med lämpliga instrument. Detta är ju nätanslutna produkter så det borde gå att montera ett extra nätfilter på elkabeln nära enheten.
 
Så kallade "smarta" blybatteriladdare är riktigt dumma. I Radcom fanns förra året en redogörelse för jakten på samma störningsorsak som du hittade. Jag underhållsladdar med spännings- och strömreglerat aggregat innehållande 50 Hz-transformator.
För amatörer (även en simpel T-amatör som jag :)) kan vi bygga laddare för hemmabruk. Sen att bygga en black box och ge till en granne bär mig emot. Då åker man på allt ansvar om nåt skulle hända. Jag har köpt fina nätfilter billigt när ELFA sålt ut men då står man ju där igen med en burk som skall kopplas in till nätet. Så jag köpte förvisso billiga laddare som jag mätte på. Dock inte 100% genomgånget. Sen satte jag på ferriter på in resp utgång. Så förhoppningsvis kommer jag inte märka av laddaren framöver. Om så är fallet så tar vi nästa steg. Nu har det blivit tystare att man kan ta tag i nästa dominerande störning (granne :p).
 
Personligen har jag svårt att förstå hur människor kan gå genom livet utan en portabel spektrumanalysator och ett närfältsprobkit i beredskap.

Även skärmat Ethernetkablage kan stråla störningar. Har funderingar på att ga över till fiber hemmavid vilket skulle gå då mina switchar är beg. HP/Aruba med uttag för SFP'er. men varken SFP'er eller fiberkablage är något som finns var datorbutik. Å andra sidan - när man själv börjar närma sig "brusgolvet" befinner man sig ändå under den RFI-nivå som grannarna sprider ut.
 
Personligen har jag svårt att förstå hur människor kan gå genom livet utan en portabel spektrumanalysator och ett närfältsprobkit i beredskap.
Min granne, en människa, har ingen portabel spektrumanalysator ;)
Jag har en VX-3 som kan lyssna på låga frekvenser dock bara Am. Har även en RTL-dongle som jag kan koppla ihop med min smartphone.
Dessa mottagare + en loopantenn fungerar väldigt bra när man är på störjakt. Kanske ska man inhandla en ATS120 mottagare. Den har SSB mottagning. Jag har vid flera tillfällen lånat bärbar spektrumanalysator men när det kommer till störletande så har jag alltid saknat ljudupplevelsen.
Jag vet ju hur min störning låter i SSB läge.
 
En sån här grej (Tiny SA Ultra) är inte dum:

TinySA_Ultra_sniff.jpg

https://www.tinysa.org/wiki/

En sniffprobe kan som synes enkelt tillverkas av en bit semirigid koax (eller RG58). Finns ingen som helst anledning att ha ett meningslöst liv utan spektrumanalysator längre. Bara att köpa - inte ens dyrt. Till råga på allt får man en signalgenerator på köpet. Tyvärr går det inte att använda den som trackinggenerator men det finns ju små VNA:er att köpa så man behöver inte ha ångest för att sakna en sådan.
Tiny SA Ultra har uttag för hörlurar så det går att lyssna också. Vid störningsjakt är det en oslagbar kombination att både kunna titta på signalen och lyssna på den. Finns en något billigare variant men den saknar detektor/hörlursutgång och dessutom är bildskärmen lite mindre. Funkar länge på en batteriladdning.

Det är inte länge sedan sådana här saker var ouppnåeliga och våta drömmar för radioamatörer men nu är det inte så längre.

Sno ihop ett survival kit med analysatorn, USB-laddare, några koaxadapters, sniffprober och kanske någon dämpsats så är man redo att ta hand om verkligheten och vardagen för dagens radioamatör. Bra verktyg i kampen mot radiostörningar. Någon lämplig antenn bör man också fixa.
 
En sån här grej (Tiny SA Ultra) är inte dum:

View attachment 11923

https://www.tinysa.org/wiki/

En sniffprobe kan som synes enkelt tillverkas av en bit semirigid koax (eller RG58). Finns ingen som helst anledning att ha ett meningslöst liv utan spektrumanalysator längre. Bara att köpa - inte ens dyrt. Till råga på allt får man en signalgenerator på köpet. Tyvärr går det inte att använda den som trackinggenerator men det finns ju små VNA:er att köpa så man behöver inte ha ångest för att sakna en sådan.
Tiny SA Ultra har uttag för hörlurar så det går att lyssna också. Vid störningsjakt är det en oslagbar kombination att både kunna titta på signalen och lyssna på den. Finns en något billigare variant men den saknar detektor/hörlursutgång och dessutom är bildskärmen lite mindre. Funkar länge på en batteriladdning.

Det är inte länge sedan sådana här saker var ouppnåeliga och våta drömmar för radioamatörer men nu är det inte så längre.

Sno ihop ett survival kit med analysatorn, USB-laddare, några koaxadapters, sniffprober och kanske någon dämpsats så är man redo att ta hand om verkligheten och vardagen för dagens radioamatör. Bra verktyg i kampen mot radiostörningar. Någon lämplig antenn bör man också fixa.
Kanske dags att uppgradera. Jag har använt min FT-817 med framgång. Magnetiska loopar på KV och Yagis på upp till 70 cm. Men att se störningen bredbandigt portabelt torde vara ännu bättre.
 
En sån här grej (Tiny SA Ultra) är inte dum:

View attachment 11923

https://www.tinysa.org/wiki/

En sniffprobe kan som synes enkelt tillverkas av en bit semirigid koax (eller RG58). Finns ingen som helst anledning att ha ett meningslöst liv utan spektrumanalysator längre. Bara att köpa - inte ens dyrt. Till råga på allt får man en signalgenerator på köpet. Tyvärr går det inte att använda den som trackinggenerator men det finns ju små VNA:er att köpa så man behöver inte ha ångest för att sakna en sådan.
Tiny SA Ultra har uttag för hörlurar så det går att lyssna också. Vid störningsjakt är det en oslagbar kombination att både kunna titta på signalen och lyssna på den. Finns en något billigare variant men den saknar detektor/hörlursutgång och dessutom är bildskärmen lite mindre. Funkar länge på en batteriladdning.

Det är inte länge sedan sådana här saker var ouppnåeliga och våta drömmar för radioamatörer men nu är det inte så längre.

Sno ihop ett survival kit med analysatorn, USB-laddare, några koaxadapters, sniffprober och kanske någon dämpsats så är man redo att ta hand om verkligheten och vardagen för dagens radioamatör. Bra verktyg i kampen mot radiostörningar. Någon lämplig antenn bör man också fixa.

Ja det känns som det nu är dags att ta kampen mot radiostörningar till en ny nivå. Har därför beställt en TinySA Ultra på Eleshop.eu . Det här ska bli roligt. Tar gärna emot tips på någon signalgenerator jag skulle kunna använda tillsammans med TinySA Ultra för att kunna se/mäta hur mina filter och ferriter uppför sig. En sniffprobe som synes på bilden verkar ju också bra att ha i sin arsenal. Det syns inte exakt på bilden hur den är gjord, kanske har du en länk till någon beskrivning?
 
Ja det känns som det nu är dags att ta kampen mot radiostörningar till en ny nivå. Har därför beställt en TinySA Ultra på Eleshop.eu .
Hur mycket kostade det totalt, ser dom anger priset utan skatt. Har själv funderat på att skaffa en.

// Janne
 
Hur mycket kostade det totalt, ser dom anger priset utan skatt. Har själv funderat på att skaffa en.

// Janne

€176.25 med moms och frakt på eleshop. Jag betalade med bankkort (Via Paypal men lät inte Paypal växla till SEK utan debiterade € på kortet) och då blir beloppet som dras på mitt bankkonto med valutaväxlingspåslag och liknande påhitt till slut 2060,03 kr. Det går att få ned priset några kronor genom att handla av Zeenko via Aliexpress men då är det längre leveranstid och hur det går med garanti och sådant är lätt att föreställa sig. (Se även var ska man köpa)

1714832914710.png
 

Attachments

  • 1714832904918.png
    1714832904918.png
    72,9 KB · Views: 0
På mitt hemma-qth har jag skärmad nätverkskabel runt lägenhetens 5 rum. Vid något tillfälle kopplade jag in en switch (byggd i plastlåda utan skärmade Rj45 kontakter) och drog ut en lång tillfällig ethernetkabel till en dator. Störningarna blev då väldigt kraftiga på dom ethernet relaterade frekvenserna. Problemet löstes med en ny switch i plåtlåda med riktiga skärmade Rj45 kontakter.
På mitt sommar-qth kör vi i huvudsak wifi så dom ethernet-kabelrelaterade störningarna har helt uteblivit.
Skulle egentligen ha dragit skärmad nätverkskabel för någonstans har jag en rulle med CAT5e (F/UTP eller SF/UTP kommer jag inte ihåg), men dumheten och för övrigt också suget att få i gång datorerna i shacket tog överhanden och blev således en oskärmad som fanns inom räckhåll. Nåja, har en kompis som bor i grannskapet som dagligen håller på med fiber och han har lovat att utföra jobbet med kontakteringen och då blir det ju ganska enkelt.

WIFI är så klart en annan väg att gå för att slippa allt trassel med ethernet och vad hastigheten beträffar så är den helt klart tillräcklig, men känns dock bäst med fiber. Ska dock installera en accespunkt i shacket som kommer att ligga på samma nätverk som det i bostaden och tanken med det är att jag - då latheten står på topp och jag inte ids gå de 10 metrarna ut till shacket - ska kunna köra min nyinköpta "Hermes lite" endast iförd nattsärken från sängen eller vid morgonens första kaffekopp.
En sniffprobe kan som synes enkelt tillverkas av en bit semirigid koax (eller RG58). Finns ingen som helst anledning att ha ett meningslöst liv utan spektrumanalysator längre. Bara att köpa - inte ens dyrt. Till råga på allt får man en signalgenerator på köpet. Tyvärr går det inte att använda den som trackinggenerator men det finns ju små VNA:er att köpa så man behöver inte ha ångest för att sakna en sådan.
Tiny SA Ultra har uttag för hörlurar så det går att lyssna också. Vid störningsjakt är det en oslagbar kombination att både kunna titta på signalen och lyssna på den. Finns en något billigare variant men den saknar detektor/hörlursutgång och dessutom är bildskärmen lite mindre. Funkar länge på en batteriladdning.

Tack för det! Tänkte faktiskt på att min Tiny SA Ultra har ett uttag för hörlurar och det gillas skarpt då det blir till att jaga störningar. Köpte min för ca 2 månader sedan från Eleshop som jag handlat en hel del från och bra att göra affärer med. Köpte faktiskt ett gäng med near field probar för ganska många år sedan och de har kommit till användning lite då och då. Har en rejäl härva med semirigid om jag skulle vilja tillverka en annan typ av loop.

Men vad i helv...!!! Var nyss inne i shacket och skulle lyssna på 80 meter och vad möter mig?! En bred brus-/brummatta med diverse peakar med jämna mellanrum över hela kortvågen!! Sambon håller på med matlagning och både köksfläkt och induktionshäll är i gång; gissa vilken av dem som stör? :rolleyes:
 
Har både en TinySA och en nanoVNA-H4, den sistnämnda kan även laddas med mjukvaran TinyPFA som gör det möjligt att göra väldigt noggranna fas och frekvens mätningar.
 
Induktionshällen?
Båda!! Induktionshällen (förmodligen varvtalsstyrningen som skräpar ner) vann med några s-enheter över köksfläkten vilket jag inte hade förväntat mig; alltså att de skulle ge problem! Blir till att ge sig i kast med också det vid ett senare tillfälle för just de två störelementen går ju glädjande nog inte kontinuerligt. Nåja, det gäller att ta det med jämnmod! :cool:
 
Har både en TinySA och en nanoVNA-H4
Har dessa två apparater samma ursprung?
Min nanoVNA har problem med knapparna på sidan vilket gör att jag måste köra med datorn inkopplad.
Kan detta vara en kvalitetsfråga, får man samma problem med TinySA efter en tid
 
Last edited:
Har dessa två apparater samma ursprung?
Min nanoVNA-H4 har problem med knapparna på sidan vilket gör att jag måste köra med datorn inkopplad.
Kan detta vara en kvalitetsfråga, får man samma problem med TinySA efter en tid
Du menar jogg-hjulet på ovansidan?
Bredvid sitter av och på knappen.
Eller är det touch skärmen?

Inga problem i min Nanovna med det, däremot är det något fel längst till vänster på displayen, insåg inte förrän långt senare att det var ett fel så det fanns ingen garanti längre.


Men det är nog bara att byta displayen, men det är inget som påverkar användandet.
 
Last edited:
Du menar jogg-hjulet på ovansidan?
Bredvid sitter av och på knappen.
Jag manipulerar knapparna men inget händer på displayen.
Detta resulterar i att jag hoppar vilt i menyerna.

Nu ska jag korrigera mitt tidigare inlägg.
Min VNA är en nanoVNA-F V2 och den har 3 knappar på sidan.
 
Last edited:
WIFI är så klart en annan väg att gå för att slippa allt trassel med ethernet och vad hastigheten beträffar så är den helt klart tillräcklig, men känns dock bäst med fiber. Ska dock installera en accespunkt i shacket som kommer att ligga på samma nätverk som det i bostaden och tanken med det är att jag - då latheten står på topp och jag inte ids gå de 10 metrarna ut till shacket - ska kunna köra min nyinköpta "Hermes lite" endast iförd nattsärken från sängen eller vid morgonens första kaffekopp.

:rolleyes:
Jag har hållit mig till WIFI dels ur störningssynpunkt, men också med tanke på att långa ledningar inte är bra vid EMP (åska). Jag upptäckte dock att när LINRAD skulle prata med SDR-burken blev det för mycket jitter eller nåt med WIFI. Så det blev en UTP-kabel från skräplådan och en gigabit switch lokalt i shacket. Kan ana en liten brusökning. Troligen inducering i kabelhärvorna som kopplar ihop alla grejer. Ska försöka hitta skärmad kabel. Finns en risk att den superbilliga switchen i plast inte har jordstift.
 
Back
Top