Störningar på GPS hur gör "dom"

Tartu EETU är något av ett specialfall.
Den är en liten regionalflygplats
som inte har andra navigationshjälpmedel än DME och ILS.
Dessutom ligger flygplatsen endast 40 km från ryska gränsen vilket gör det lätt att störa flygplan på marschhöjd.

1714915742809.png

Detta gör det lite vanskligt att komma tillräckligt nära
flygplatsen för att kunna påbörja ILS-inflygningar, i synnerhet
vid dåliga väderförhållanden.

Så länge det är bra sikt skulle "modiferad VFR" eller "IFR= I Follow Roads" kunna fungera, men detta skulle innebära att flyghöjderna blir lägre och därmed bränsleekonomin sämre. Det skulle i princip också innebära en återgång till 50/60-talens flygnavigationsprocedurer, vilket medför en rejäl tröskel för dagens ganska bortskämda piloter.

Man skulle kunna flyga 22 NM rakt söderut från DME stationen i Kaarepere men det är tveksamt om noggrannheten då blir tillräcklig för att säkert hitta fram till början av ILS-approach.

En VOR/DME skulle förenkla saken, men sådana är inte "snutna ur näsan".
 
Har det funnits en tid innan störningarna på GPS började?
Dvs om det är störningar av vågutbredningsfenonemen solfläckar etc som stör.
Men då borde ju inte de specifika områdena vara lika över tid.
GPS har ju funkat i många år, kom störningarna plötsligt för exvis några år sen?

SM4FPD
 
Ja, självklart har GPS fungerat tillräckligt bra tidigare. Det är inte fråga om några "naturliga" orsaker till de här störningarna...
 
Last edited:
Det är beklagligt att exempelvis flyget så mycket har börjat förlita sig på GPS. Det som kontrolleras av USA. Eftersom störning av den används i politiska syften, har ju flera länder börjat utveckla egna/andra gps-liknande system. Och dessa kommer säker sedan störas av "den andra sidan" i politiska och militära syften. Det blev inte så mycket av den "eviga freden" efter Sovjetunionens fall.
 
Det är beklagligt att exempelvis flyget så mycket har börjat förlita sig på GPS. Det som kontrolleras av USA.

Det är ju knappast USA som är problemet här, man tillhandahåller en kostnadsfri tjänst som alla får nyttja bäst de vill, eller låta bli...
 
För någon timme sedan ( 0626Z ) var det en X4-klass flare, vore intressant att se om det ger några effekter ...

Som AOM nämnt tidigare i tråden så är naturfenomenens påverkan inte jättestor, men i sådana här fall?
 
Det är beklagligt att exempelvis flyget så mycket har börjat förlita sig på GPS. Det som kontrolleras av USA. Eftersom störning av den används i politiska syften, har ju flera länder börjat utveckla egna/andra gps-liknande system. Och dessa kommer säker sedan störas av "den andra sidan" i politiska och militära syften. Det blev inte så mycket av den "eviga freden" efter Sovjetunionens fall.
Europa har numera eget "GPS", Galileo mer ingående info på systemets centrala site

"Flyget" nyttjar GNSS som AOM tidigare skrev och har alltså ofta multisystem-mottagare för samtidig mottagning av GPS, Galileo och andra typer av satellitkonstellationer.
 
Back
Top