144mhz varför denna tystnad

Alla borde läsa igenom VHF-spalten i gamla QTC från 50- och 60-talen för att förstå hur fantastiskt det var att slå nya distansrekord. Mycket var nytt och aldrig gjort förut.

Det ligger mycket i detta.
Just VHF- (UKV-) spalterna i QST och QTC togs det ut satsdelarna ur inför min egen debut på banden.
För att kunna designa, bygga och använda sin egen station (konverter, VXO, sändare, PA, antenn) var det nödvändigt att vara "påläst".

Tror även det är en mycket stor orsak att man numera inte gärna vill lägga ner möda utan vill ha allt serverat med minimal ansträngning.

Undantag finns förvisso.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag finner stor glädje i att köra VHF, både ren ragchew och contests och har hyfsad utrustning för detta. Håller man ett getöga på klustret så hittar man för det mesta nåt roligt att köra.
 
Jo visst behövs det utrustning och det kostar pengar men man behöver inte skaffa allt på en gång.
Jag började med radio och hembyggd 2-elements yagi.

Idag ser det lite annorlunda ut:rolleyes:
Jag gör väl en liten lista
  1. Radio, ok
  2. Mikrofon, ok
  3. CW-Nyckel, ok
  4. QTH med radiohorisont, ok
    Radiohorisont_1_1.jpg
  5. Skatparkering, ok
    Skatparkering_1_1.jpg
  6. Mast, ok
  7. Lågförlustkabel, ok
  8. Radiobod, ok
    Radiobod_1.jpg
    Jovisstja man behöver någon på marken som kommer med glada tillrop när man klättrar
    Publik_1_1.jpg

Men varför kör jag då, som har det mesta, inte låga delen på 2 meter så ofta?

Jo min radiobod har gett upp. Den såg ok ut när jag övertog den men det visade sig sedermera att takplåten är dåligt spikad så allt innanför takplåten är ruttet och mögligt:mad:
Ruttet_1.jpg

Bygga ny bod? Vilket år som helst, men i år målar jag om huset. Kanske nästa år?:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Efter en kort sejour på FM repeatrarna nere i Stockholm när jag fick cert så landade jag snabbt i kortvågen, där jag är kvar efter flytt upp i SM3'land.. Visst var det enkelt att komma igång med bara en handapparat och som de som följer repeatertråden på ssa.se konstaterat - så är det mycket trafik där. Kvalitén på trafiken lämnar jag därhän utan kommentarer, nöjer mig med att konstatera att efter en tid i huvudstaden i sommar har jag plockat ut 2m FM mobilstationen ur bilen och sålt den. Känner ingen som helst saknad heller :D
/Johan
Fasen också, Johan ... vem ska jag nu prata loopar med? ;-)

Dra igång din IC-290 och skaffa en yagi för 2m! Minst 10 element ska du ha! Det är ju ändå rätt små och hanterbara antenner. Vilken lokatorruta bor du i där i Jämtland? Det kanske är en sådan ruta som många vill köra!

Med vänlig hälsning
SM5DXV Sture
 
Fasen också, Johan ... vem ska jag nu prata loopar med? ;-)

Dra igång din IC-290 och skaffa en yagi för 2m! Minst 10 element ska du ha! Det är ju ändå rätt små och hanterbara antenner. Vilken lokatorruta bor du i där i Jämtland? Det kanske är en sådan ruta som många vill köra!

Med vänlig hälsning
SM5DXV Sture
Nog kan vi fortsätta prata loopar allt Sture ;) fast möjligen då på kortvågen istället för 2m ... Idag har jag ju Vertikala Delta loopar uppe för 10,12,15 0ch 17m, plus en låg horisontell lång rackare som jag mest lyssnar på. Imorgon så åker min Inv-V för 20m ner på backen för att "tvättas å strykas" och sedan komma upp som ytterligare en vertikal Delta loop ;) Jag fullkomligt älskar den antenntypen ... fast nu skall det inte spåra ur i en massa OT om loopar ...

Jag skall innan vintern sätta upp en liten 3-el mini beam som jag hittat begagnad. I samband med det skulle det vara kul att sätta något litet för 2m i masten också. Lättast att bygga, om än med lite dålig gain, vore ju en 2-el Moxon, en HB9CV, eller något liknande. En liten Yagi på 5-6 el skulle väl funka också, men mycket större vill jag av snöstorms och nedisningsorsaker inte sätta upp. Finns ett litet 50W steg till IC-290, så borde kanske kunna komma ut en bit med en bättre antenn än Slim Jim. Vi får se vad det blir ;) Yagi stupar väl lite på att jag helst vill bygga själv och resurserna för metallslöjd är väldigt begränsade . Då skall man istället hitta någon som har någon liten väldigt billig begagnad att sälja.

Nåja vi får väl se vad som händer, 2m skulle nog ändå vara kul att prova på.

/Johan

Ps. lokator är JP63OJ och det kan nog vara en å annan som skulle vilja ha den tror jag?
 
"...fast nu skall det inte spåra ur i en massa OT om loopar ..."

??? Loopar är väl ALDRIG off-topic? Keep'em coming!
 
("Bättre förr"-varning...)

EQL skrev: "Vad skall det vara bra för?"

Tja, jämfört med mobilen så slår man inga rekord. Är det tävlingen mot mobilen som gäller, så kan man ge upp direkt. Och det är väl det många gör? Det GÅR inte att tävla med FaceTime eller Skype, men det är inte heller poängen!

Poängen med amatörradio är att det är en TEKNISK hobby. I ett TEKNISKT sammanhang (och gärna lite självbyggeri, även om det inskränker sig till bara antennen) är kommunikationen spännande. Det är i vart fall så jag själv upplever det. Men då är jag fortfarande FASCINERAD över att trådlöst överhuvudtaget fungerar. Att med en kristallstyrd BC140 i någon oscillatorkoppling höras flera hundra meter, det var var stort! Jag minns hur jag cyklade med min "Grundig Satellit"-mottagare på pakethållaren för att lyssna på det jag själv lyckades (utan att egentligen veta vad jag höll på med måste erkännas) sända ut. Den fascinationen finns kvar. Och det är fortfarande kortvågen som är mest spännande för mig.

Bevekelsegrunderna må vara olika men grundtanken om en TEKNISK hobby är central. Efter att ha läst igenom tråden hittills kan t.o.m. jag tänka mig att skaffa något för låga 2m-bandet. Antennen, som jag tycker är mest intressant, kan jag såklart fixa till, det är väl bara att skala en kortvågsantenn eller? Men någon rig har jag inte över 30 MHz, så där ÄR en stötesten. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att inte kunna vänta på E-skip, aurora och allt sådant. Men CW på låga delen skulle jag inte ha något emot.

Antar att det är insikten på att vi inte har någon egentlig funktion mer än PERSONLIG FÖRKOVRAN som gör att amatörradion saluförs i alla dessa krissammanhang (gubbar med fel BMI som trots detta lyckas få på sig en reflexväst för att se märkvärdiga ut...).

Löfte:
Efter semestern MÅSTE jag få in koaxen i huset igen och köra kortvåg. Den tid det tog att lägga om taket har gjort mig alldeles svältfödd på den sensation jag tycker att trådlöst är! Tänk om man körde radio lika mycket som hängde på forum!
 
Angående att vara QRV på 144 MHz låga delen så är det kul att man numera kan se loggarna för de som sänt in till
ssa.se/contest. Välj månad, tex juli tryck på 144, sedan på ett Call, tex uppe i norr SK3RIU och öppna loggen
Och se vad de kört.

Såg ingen i JP63 men en SM0:a kör i JP84....
/ 73 Tommy

PS kör iPad därav "tryck" ni kanske "klickar" DS
 
Jag kom att tänka i sanna banor som SM5JAB. Ser man hobbyn som enbart ett sätt att kommunicera så är ju 144MHz helt värdelöst. Men å andra sidan är ju även kortvågsbanden chanslösa mot Skype och liknande.
Som teknisk hobby så är 144MHz mycket intressant och spännande.
Däremot protesterar jag emot att det skulle vara så dyrt. När jag "satsade" på 144MHz så hade jag redan mast och rotor för kortvågsantenn. Med en hel del eget arbete, letande på skroten och i diverse junkboxar samt fyndande på loppisar så lyckades jag plocka ihop en hyfsad station för ca. 6000:-.
Då hade jag 17,5 dB antenngain, elevation, 800W och kunde köra ganska många stationer på EME. Men då handlar amatörradio, i mina ögon, mycket om egenbygge.
 
Håller helt med SM7TJC om det här med kostnaderna.

Ifall man inte värderar sin fritid samt vet vad man gör så går det att komma ganska billigt undan.
Det som blir riktigt dyrt för "köpeamatören" när det gäller VHF/UHF med höga prestanda är rotorer och stora PA-steg.

Jag var med om att utforma SK6AB:s EME-stationer i slutet av 70-talet, och där byggde mekaniskt duktiga
medlemmar ihop slutstegen och rotorerna inkl. manöver och indikeringssystem för en "spottstyver" jämfört med
vad det hade kostat "färdigt".

Andra viktiga komponenter, som lågbrus-preampar och reläer, har blivit jämförelsevis billiga i dag.

Det är av visst intresse att försöka göra en "kalkyl" över vad t.ex. EME-kapacitet skulle kosta för "stickproppsamatören" jämfört med
"den händige".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
JAB skrev; "Poängen med amatörradio är att det är en TEKNISK hobby. I ett TEKNISKT sammanhang (och gärna lite självbyggeri, även om det inskränker sig till bara antennen) är kommunikationen spännande. Det är i vart fall så jag själv upplever det. Men då är jag fortfarande FASCINERAD över att trådlöst överhuvudtaget fungerar. Att med en kristallstyrd BC140 i någon oscillatorkoppling höras flera hundra meter, det var var stort! Jag minns hur jag cyklade med min "Grundig Satellit"-mottagare på pakethållaren för att lyssna på det jag själv lyckades (utan att egentligen veta vad jag höll på med måste erkännas) sända ut. Den fascinationen finns kvar. Och det är fortfarande kortvågen som är mest spännande för mig. "


Bäst att börja med att utfärda en "Bättre förr varning" här också... :D

Jo, det är nog så som de flesta av oss som börjat från scratch med att pilla med elektronik och radio på komponentnivå ser på hobbyn. Där fanns ett visst teknikintresse i botten och amatörradio som hobby gav ju då möjlighet att bygga egna sändare och få kontakt med folk från andra länder. Men verkligheten är en annan idag. Nu används nästan uteslutande fabriksbyggd utrustning och fokus ligger mer på kommunikationen utan att bry sig så mycket om vad radioapparaterna innehåller och hur de är uppbyggda. Mer på systemnivå alltså. Så det är inte alls säkert att flertalet av dagens radioamatörer delar vår syn på att det är en teknisk hobby...

>>>Jag minns hur jag cyklade med min "Grundig Satellit"-mottagare på pakethållaren för att lyssna på det jag själv lyckades (utan att egentligen veta vad jag höll på med måste erkännas) sända ut. Den fascinationen finns kvar. Och det är fortfarande kortvågen som är mest spännande för mig. "

Så var det. En av mina första sändare med AF114 på FM-bandet hade en räckvidd till "Gula villan" som låg drygt 100 m från vårt hus. Det experimenterades vilt med olika kopplingar och antenntrådar i avsikt att sätta nya distansrekord. På cykel och med en Philips transistorradio på axeln med högtalaren mot örat undersöktes täckningsområdet och många Aha-upplevelser uppenbarade sig. Efter ett tag så ersattes QRP-sändaren med Hobby Förlagets IKE II, en FM-sändare med ECC85 som gav en räckvidd om några kilometer. I en stad som Lund betydde det att hela södra delen täcktes in. Känslan av att den egna sändaren modulerad med popmusik från rullbandspelaren (detta var 1967 enligt loggboken) var enorm och sitter i än idag. Måste upplevas för att förstås. Jag är helt övertygad om att sådana händelser tidigt i tonåren präglar de framtida intressena och ser man tillbaka i bakspegeln så har drivkraften för min del inom amatörradion alltid kretsat kring att bygga nya apparater och antenner i syfte att komma längre eller att förbättra prestandan. Under hela perioden sedan 1966 då jag började lyssna har det funnits kommersiellt tillgänglig utrustning med bättre prestanda än mina egna apparater men ändå är det sådant som skapats med egen hjärna och egna händer som inspirerar mig mest.

PS
Jag lyssnade några timmar på låga delen av 2 m igår kväll. Förutom fyrarna hördes ingen. Var på väg att meddela på ON4KST-chatten att jag var igång men hittade inte min inloggning så det blev ingen info där. Men nog borde det väl gå att köra radio utan Internet. Går det? :rolleyes:
 
PS
Jag lyssnade några timmar på låga delen av 2 m igår kväll. Förutom fyrarna hördes ingen. Var på väg att meddela på ON4KST-chatten att jag var igång men hittade inte min inloggning så det blev ingen info där. Men nog borde det väl gå att köra radio utan Internet. Går det? :rolleyes:

Det borde inte vara några problem. Fysiken bakom radio och vågutbredning är oförändrad sedan mycket länge.
Problemet ligger i det nutida kravet på att allting ska vara "tillrättalagt".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kul tråd!
Jag har själv varit aktiv på låga delen under en tid tillbaka, är just nu QRT beroende på en del ombyggnader.
Håller inte riktigt med om att det behöver vara speciellt dyrt att komma igång med en skaplig station, men som flera har skrivit tidigare så får man räkna med att bygga/fixa en hel del själv.

Något att tänka på om man som jag är något "trångbodd" är att de flesta mottagare för det markbundna tv nätet verkar ha vidöppna ingångar.

Det behövs inte speciellt hög effekt för att mätta dessa med följden att de tidigare trevliga grannarna har en mer bister min, speciellt efter stora evenemang som OS och fotbolls VM.

Tyvärr räcker inte ett bra LP filter vid sändaren, utan i många fall krävs åtgärder hos grannarna.
 
>>>Problemet ligger i det nutida kravet på att allting ska vara "tillrättalagt".

Jo det ligger liksom i tiden. Jag märker ju själv hur svårt det är att motivera sig att lyssna fram och tillbaka över banden på samma sätt som "alla" gjorde före Internets intåg och att info om vågutbredning, prognoser, DX-cluster och Reverse Beacon Network fanns så lättillgängligt som nu.

Trots allt är det ju bekvämt att slå ett getöga på DX-clustret eller vara uppkopplad på ON4KST etc. Då missar man i princip inga stora händelser när det blir Tropo eller Aurora. Men det kan också vara förklaringen till att låga delen av 2 m är stendött mellan testerna och när konditionerna är normala eller bara något förhöjda. Kan inte tänka mig att det finns så många kvar som lyssnar regelbundet över bandet i flera timmar så som förr. Kanske på sin höjd att fyrarna som är inlagda i minnesbanken på transceivern kollas av, klick klick klick.... Det tar några minuter för att konstatera att de hörs som vanligt eller om bandet är öppet i någon riktning. Men inte hjälper det att LA8VHF peakar S9+ ibland. Inga norrmän är igång för det på vare sig CW eller SSB. Vad göra? Bara aktivitetstesterna och ge rapport och lokator som återstår då. Fattigt.
 
Jag gjorde en snabb marknadsundersökning och kom fram till följande grovkalkyl för en
"plug-and-play" 144 MHz EME-station. Denna är dimensionerad för trafik med telegrafi, vilket
kanske ändå lägger den utom räckhåll för de riktigt utpräglade "stickproppsamatörerna".

Priserna kommer från brittiska web-shops och förutsätter en pund-kurs av 12 kr och är exkl. frakter

Transceiver 15000
1 kW rör-PA 26000 , solid-state 45000
El/Az-rotor 12000
4 st 13 el long-yagi 12000
H-frame 4500
Effektdelare 2000
Preamp med inbyggda reläer 3000
Sequencer 2000
Stackningskablage (färdiga med N-kontakter) 3000
Matarkabel med färdigmonterade 7/16 don 20 m 7/8 5000
Matarkabel med färdigmonterade N-don 20 m RG-213 1000
Mast med fundament uppskattningsvis 25000 på plats
Diverse och oförutsett 5000

Totalt 115500 för rör-PA, 134500 för solid-state

En rabatt på 10% vid köp av all materiel på samma ställe är nog realistisk.

Med dagens låga ränteläge torde kapitalkostnaderna för ett sådant system vara fullt hanterliga.
Budgeten kanske även räcker till att vid behov kunna anställa en operatör som kan telegrafi.:D



73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Lysande skrivet.

Vill dock komplettera med att en "stickproppsamatör" väljer nog att köra JT65 via månen med hjälp av sin dator. Plus att han vill nog ha en IF-out och en SDR för att kunna "kolla in" bandets aktivitet...

73 de Kai


Jag gjorde en snabb marknadsundersökning och kom fram till följande grovkalkyl för en
"plug-and-play" 144 MHz EME-station. Denna är dimensionerad för trafik med telegrafi, vilket
kanske ändå lägger den utom räckhåll för de riktigt utpräglade "stickproppsamatörerna".

Priserna kommer från brittiska web-shops och förutsätter en pund-kurs av 12 kr och är exkl. frakter

Transceiver 15000
1 kW rör-PA 26000 , solid-state 45000
El/Az-rotor 12000
4 st 13 el long-yagi 12000
H-frame 4500
Effektdelare 2000
Preamp med inbyggda reläer 3000
Sequencer 2000
Stackningskablage (färdiga med N-kontakter) 3000
Matarkabel med färdigmonterade 7/16 don 20 m 7/8 5000
Matarkabel med färdigmonterade N-don 20 m RG-213 1000
Mast med fundament uppskattningsvis 25000 på plats
Diverse och oförutsett 5000

Totalt 115500 för rör-PA, 134500 för solid-state

En rabatt på 10% vid köp av all materiel på samma ställe är nog realistisk.

Med dagens låga ränteläge torde kapitalkostnaderna för ett sådant system vara fullt hanterliga.
Budgeten kanske även räcker till att vid behov kunna anställa en operatör som kan telegrafi.:D



73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har läst din blogg och håller helt med.
Den "tumregel" som jag ofta tillämpar i mitt yrke som systemkonstruktör, att "1 kr i antennen motsvarar minst 3 kr i radion" är lika giltig i dessa sammanhang.

När det gäller EME via JT65 så är väl en rimlig ansats att det är c:a 6 dB lättare jämfört med hörselmottagen telegrafi.
Då kan man göra antennen 3 dB billigare, och kanske PA:t också 3 dB billigare.
Vi kanske kan dra bort 25-30 kkr på detta sätt, och då kommer vi under 100 kkr för systemet. Tillkommer det ytterligare "features" som spektrumdisplay så får vi lägga dit kanske 10 kkr igen.

Sett i det stora hela är detta egentligen ganska billigt.
Om man försöker sig på en värdering av sin fritid av 200 kr/h (ungefär det pris som man sätter på "publikums" tid vid t.ex. tågförseningar)
så har vi en "break-even" vid en nedlagd tid av 5-600 timmar.

Man kan dock fråga sig om det verkligen är amatörradio att köra 90% tillrättalagda kontakter med 100% köpt materiel som man ofta har 100% ingen aning om hur den arbetar internt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top